3392
Sök

Peugeot 306 GTI Köpråd

84 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena som rubriken lider tänkte skaffa mig en 306:a GTI både versioner, men tycker att den från 1999 är mycket snyggare .. har aldrig haft en fransk bil innan såå.. tänka samla in lite kunskap om denna bilen.. innan jag drar och kollar på bilen. Ni som har haft eller vet lite om denna bilen får gärna höra av sig!

Hörde att dem väldig känsliga när det gäller koppling, växellåda och lamell stämmer det?
Vad borde man tänka på innan man skaffar sig en sådan?
Är dem dyra att äga och köra? Eftersom 2.0 16v på 163 hästar är nog inte liten motor.. Vad brukar dem dra bland/land/stads?
Hörde oxå a dem brukar krångla med el? Kan det vara farligt eller ?
Och alla andra sjukdomar skulle jag vilja veta om bilen smile
ALLA ÅSIKTER OCH BÅDE FÖR OCH NACKDELAR om bilen skulle jag vilja veta smile

TACK SOM FAN ! Mvh Eki smile

21 Inlägg
24 december 2013
#2
Du kommer fortfarande inte va snabbare än mig med en 306 wink

2 Inlägg
24 december 2013
#3
äger en just nu, och är mycket nöjd!
roligaste bilen jag kan tänka mig i den prisklassen smile
en sänkning och powerflex bussningar och du är snabbare runt en bana än många andra bilar.. i samma prisklass dvs.

min snittar ca 0.8 vid vanlig körning, men går och köra väldigt snålt också. Har fått ner den till 0.65 vid en 53 mils körning. men sen kan det ju såklart skjuta iväg lite om man kör som en biltjuv smile

den ända nackdelen jag kommer på just nu är motorn varvar en 3000 rpm på motorväg och det blir rätt trångt att åka full bil.


237 Inlägg
24 december 2013
#4
Hade tidigare en 1.8 från 2000, kombimodellen. Utväxlingen gör den till en rolig bil trots den relativt lilla motorn.
Något jag reagerade på är att kamrem och vattenpump skall bytas vart fjärde år (åtminstone på 1.8), kostar typ 5000:- på Peugeotverkstad. Försök således att hitta en med så pass nybytt kamrem som möjligt.

Snittade som högst 1.05 vintertid, uteslutande stadskörning och med dubbdäck.
Motorväg runt 0.7-0.8 beroende på körstil.
Som någon skrev så varvar motorn (1.8) lite väl högt i högre hastigheter, pendlade en del motorväg (runt 130-140 km/h) och då låg bilen runt 3800-4100 rpm, högre än vad mammas Aygo (1.0) gör i samma hastighet.

Annars var jag grymt nöjd under de 10 månader jag ägde bilen. Enda felen var att defrostern i bakrutan inte fungerade samt stolvärmen i förarsätet brände hål i sätet.
Rost är inget problem på 306. Körde en hel saltvinter med olagade stenskott i huven utan minsta tendens till rost.


84 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#5
MickeS94 skrev:
äger en just nu, och är mycket nöjd!
roligaste bilen jag kan tänka mig i den prisklassen smile
en sänkning och powerflex bussningar och du är snabbare runt en bana än många andra bilar.. i samma prisklass dvs.

min snittar ca 0.8 vid vanlig körning, men går och köra väldigt snålt också. Har fått ner den till 0.65 vid en 53 mils körning. men sen kan det ju såklart skjuta iväg lite om man kör som en biltjuv smile

den ända nackdelen jag kommer på just nu är motorn varvar en 3000 rpm på motorväg och det blir rätt trångt att åka full bil.

Det är bra att den tar under 0.8 iallafall smile men då borde den stick i från många andra bilar på smala väga och kurviga vägar ? men tänkte fråga hur är den på rak strecka dååå?? kan den dra dem flesta bilar?

Är delar billiga för gti?

vad menar du med "den ända nackdelen jag kommer på just nu är motorn varvar en 3000 rpm på motorväg och det blir rätt trångt att åka full bil." att den är svag eller vadå ? fattar det ej tongue

2 Inlägg
24 december 2013
#6
ja det är en bil som trivs på landsväg och man får pressa på ordentligt för att den ska understyra wink

rakt fram är det ju kanske inte den roligaste bilen, men jag har lyckats dra ifrån en skoda rs och några 95:or på kortare sträckor. Men sen händer det inte så mycket mer efter 130km/h. så den lär dra dem flesta gamla volvos om man säger så tongue

Kan vara lite svårt att hitta delar men dem är inte mycket dyrare/billigare än till andra bilar.

hahah va lite otydlig där, men menade att det inte är den tystaste bilen och lägg sedan på ett 2,5 system med japsdämp o du har en riktig motorvägsplåga tongue
Den är inte svag, men skulle vilja säga att det märks att det bil tyngre, framförallt om du hade tänkt dra släp och sånt tongue


84 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#7
MickeS94 skrev:
ja det är en bil som trivs på landsväg och man får pressa på ordentligt för att den ska understyra wink

rakt fram är det ju kanske inte den roligaste bilen, men jag har lyckats dra ifrån en skoda rs och några 95:or på kortare sträckor. Men sen händer det inte så mycket mer efter 130km/h. så den lär dra dem flesta gamla volvos om man säger så tongue

Kan vara lite svårt att hitta delar men dem är inte mycket dyrare/billigare än till andra bilar.

hahah va lite otydlig där, men menade att det inte är den tystaste bilen och lägg sedan på ett 2,5 system med japsdämp o du har en riktig motorvägsplåga tongue
Den är inte svag, men skulle vilja säga att det märks att det bil tyngre, framförallt om du hade tänkt dra släp och sånt tongue

Jag är en sån galning som gillar att gasa mellan rondellerna och i rondellerna wink  drf tänkte jag skafa mig en sån liten värsting wink och det viktigaste är a den är snabb i stan tongue måste ju komma ifrån idioterna big_smile självklar bilen måste ju sjunga big_smile nejnej ingen släp häst osv, utan tänkte lasta in kanske två 12" räcker ju smile

Men har dem inte problem med koppling lamell och växellåda ?

84 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#8
Henioshil skrev:
Du kommer fortfarande inte va snabbare än mig med en 306 wink

duu diig kommer jag ta i kurvorna wink))

Evildan
25 december 2013
#9
http://www.cars-data.com/en/peugeot-306 … pecs/34904

Här hittar du en del av de fakta du efterfrågar, bränsleförbrukning, med mera.

Mig veterligen kan en 306 drabbas av kärvande bakvagn.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 december 2013
#10
Teho skrev:
Hade tidigare en 1.8 från 2000, kombimodellen. Utväxlingen gör den till en rolig bil trots den relativt lilla motorn.
Något jag reagerade på är att kamrem och vattenpump skall bytas vart fjärde år (åtminstone på 1.8), kostar typ 5000:- på Peugeotverkstad. Försök således att hitta en med så pass nybytt kamrem som möjligt.

Snittade som högst 1.05 vintertid, uteslutande stadskörning och med dubbdäck.
Motorväg runt 0.7-0.8 beroende på körstil.
Som någon skrev så varvar motorn (1.8) lite väl högt i högre hastigheter, pendlade en del motorväg (runt 130-140 km/h) och då låg bilen runt 3800-4100 rpm, högre än vad mammas Aygo (1.0) gör i samma hastighet.

Annars var jag grymt nöjd under de 10 månader jag ägde bilen. Enda felen var att defrostern i bakrutan inte fungerade samt stolvärmen i förarsätet brände hål i sätet.
Rost är inget problem på 306. Körde en hel saltvinter med olagade stenskott i huven utan minsta tendens till rost.

min 1.6:a varvar oxå sjukt mycket... har man inget förstånd eller inte bryr sig fungerar våran 306:A från 99 helt okej. men det är inte mer   


bakvagnen är en svag punkt. gti slipper man iallfall den där slöa j-vla motorerna dom kör i sina snik modeller..
tycker våran 306:a med 89hk är slö men värsta är att syrrans 307 är värre helt död på låga varv är dock en 16v 1.6 den stannar nästan när man åker iväg.


rost bör man nog inte oroa sig.

fel eller problem jag haft har är följande

läckande tankrör
hjulager på båda sidorna ena var nytt vid köp bytte det andra nyligen då det började låta från tyst till värsta oljudet på en natt när bilen stog parkerad.
kylare läcker

inte direkt något att fundera över för en bil för 1500kr iof

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 december 2013
#11
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/peugeot-306-gti-16v-specs/34904

Här hittar du en del av de fakta du efterfrågar, bränsleförbrukning, med mera.

Mig veterligen kan en 306 drabbas av kärvande bakvagn.

fasen kollade 1.6 inte konstigt att man tycker den går snålt 0.7l/milen blandad.

och toppfarten stämmer nog rätt bra oxå.  170 sen är bilen för otäck på vägen ;-)
testade att svänga undan för en räv i 140 nog aldrig varit så nära på att lägga en bil på taket som då ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 december 2013
#12
Styrleder och glappa framvagnar är riktigt vanliga på dom flesta peugoterna. (byter många styrleder åt bekanta på dessa bilar).

Skruvar du själv är dessa billiga i inköp oftast till dessa bilar. Om du byter själv kan det vara något att pruta på. Ska du pröjsa någon annan så kan det springa iväg i kostnad.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

84 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#13
Growe skrev:
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/peugeot-306-gti-16v-specs/34904

Här hittar du en del av de fakta du efterfrågar, bränsleförbrukning, med mera.

Mig veterligen kan en 306 drabbas av kärvande bakvagn.

fasen kollade 1.6 inte konstigt att man tycker den går snålt 0.7l/milen blandad.

och toppfarten stämmer nog rätt bra oxå.  170 sen är bilen för otäck på vägen ;-)
testade att svänga undan för en räv i 140 nog aldrig varit så nära på att lägga en bil på taket som då ;-)

haha vaaa? har dem så dålig väghållning?? vill inte ha en bil som jag åker ut i kurvan .. eftersom jag en galning som gillar att åka fort i kurvorna big_smile

84 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#14
Growe skrev:
Teho skrev:
Hade tidigare en 1.8 från 2000, kombimodellen. Utväxlingen gör den till en rolig bil trots den relativt lilla motorn.
Något jag reagerade på är att kamrem och vattenpump skall bytas vart fjärde år (åtminstone på 1.8), kostar typ 5000:- på Peugeotverkstad. Försök således att hitta en med så pass nybytt kamrem som möjligt.

Snittade som högst 1.05 vintertid, uteslutande stadskörning och med dubbdäck.
Motorväg runt 0.7-0.8 beroende på körstil.
Som någon skrev så varvar motorn (1.8) lite väl högt i högre hastigheter, pendlade en del motorväg (runt 130-140 km/h) och då låg bilen runt 3800-4100 rpm, högre än vad mammas Aygo (1.0) gör i samma hastighet.

Annars var jag grymt nöjd under de 10 månader jag ägde bilen. Enda felen var att defrostern i bakrutan inte fungerade samt stolvärmen i förarsätet brände hål i sätet.
Rost är inget problem på 306. Körde en hel saltvinter med olagade stenskott i huven utan minsta tendens till rost.

min 1.6:a varvar oxå sjukt mycket... har man inget förstånd eller inte bryr sig fungerar våran 306:A från 99 helt okej. men det är inte mer   


bakvagnen är en svag punkt. gti slipper man iallfall den där slöa j-vla motorerna dom kör i sina snik modeller..
tycker våran 306:a med 89hk är slö men värsta är att syrrans 307 är värre helt död på låga varv är dock en 16v 1.6 den stannar nästan när man åker iväg.


rost bör man nog inte oroa sig.

fel eller problem jag haft har är följande

läckande tankrör
hjulager på båda sidorna ena var nytt vid köp bytte det andra nyligen då det började låta från tyst till värsta oljudet på en natt när bilen stog parkerad.
kylare läcker

inte direkt något att fundera över för en bil för 1500kr iof

men 306:a med sina 170 hästar borde nog inte vara en slö bil ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 december 2013
#15
eki_93 skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
http://www.cars-data.com/en/peugeot-306-gti-16v-specs/34904

Här hittar du en del av de fakta du efterfrågar, bränsleförbrukning, med mera.

Mig veterligen kan en 306 drabbas av kärvande bakvagn.

fasen kollade 1.6 inte konstigt att man tycker den går snålt 0.7l/milen blandad.

och toppfarten stämmer nog rätt bra oxå.  170 sen är bilen för otäck på vägen ;-)
testade att svänga undan för en räv i 140 nog aldrig varit så nära på att lägga en bil på taket som då ;-)

haha vaaa? har dem så dålig väghållning?? vill inte ha en bil som jag åker ut i kurvan .. eftersom jag en galning som gillar att åka fort i kurvorna big_smile

jag har inte en gti utan en supersnik och kombi..säkert samma hårdhet på dom som kombicupen..   lasta en v70 motor i skuffen på våran och då var det OTÄCKT att köra men går inte att jämföra gti med en vanlig..förhoppningsvis har den rätt lik väghållning mot mi16 som är riktigt trevlig på vägen

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 december 2013
#16
eki_93 skrev:
Growe skrev:
Teho skrev:
Hade tidigare en 1.8 från 2000, kombimodellen. Utväxlingen gör den till en rolig bil trots den relativt lilla motorn.
Något jag reagerade på är att kamrem och vattenpump skall bytas vart fjärde år (åtminstone på 1.8), kostar typ 5000:- på Peugeotverkstad. Försök således att hitta en med så pass nybytt kamrem som möjligt.

Snittade som högst 1.05 vintertid, uteslutande stadskörning och med dubbdäck.
Motorväg runt 0.7-0.8 beroende på körstil.
Som någon skrev så varvar motorn (1.8) lite väl högt i högre hastigheter, pendlade en del motorväg (runt 130-140 km/h) och då låg bilen runt 3800-4100 rpm, högre än vad mammas Aygo (1.0) gör i samma hastighet.

Annars var jag grymt nöjd under de 10 månader jag ägde bilen. Enda felen var att defrostern i bakrutan inte fungerade samt stolvärmen i förarsätet brände hål i sätet.
Rost är inget problem på 306. Körde en hel saltvinter med olagade stenskott i huven utan minsta tendens till rost.

min 1.6:a varvar oxå sjukt mycket... har man inget förstånd eller inte bryr sig fungerar våran 306:A från 99 helt okej. men det är inte mer   


bakvagnen är en svag punkt. gti slipper man iallfall den där slöa j-vla motorerna dom kör i sina snik modeller..
tycker våran 306:a med 89hk är slö men värsta är att syrrans 307 är värre helt död på låga varv är dock en 16v 1.6 den stannar nästan när man åker iväg.


rost bör man nog inte oroa sig.

fel eller problem jag haft har är följande

läckande tankrör
hjulager på båda sidorna ena var nytt vid köp bytte det andra nyligen då det började låta från tyst till värsta oljudet på en natt när bilen stog parkerad.
kylare läcker

inte direkt något att fundera över för en bil för 1500kr iof

men 306:a med sina 170 hästar borde nog inte vara en slö bil ?

nej det tror jag inte därav att jag skrev du slipper dom slöa snik motorerna iallfall ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#17
Growe skrev:
eki_93 skrev:
Growe skrev:

fasen kollade 1.6 inte konstigt att man tycker den går snålt 0.7l/milen blandad.

och toppfarten stämmer nog rätt bra oxå.  170 sen är bilen för otäck på vägen ;-)
testade att svänga undan för en räv i 140 nog aldrig varit så nära på att lägga en bil på taket som då ;-)

haha vaaa? har dem så dålig väghållning?? vill inte ha en bil som jag åker ut i kurvan .. eftersom jag en galning som gillar att åka fort i kurvorna big_smile

jag har inte en gti utan en supersnik och kombi..säkert samma hårdhet på dom som kombicupen..   lasta en v70 motor i skuffen på våran och då var det OTÄCKT att köra men går inte att jämföra gti med en vanlig..förhoppningsvis har den rätt lik väghållning mot mi16 som är riktigt trevlig på vägen

kollade på fakta om gti kan ej fatta att den toppar bara 217 :S jag tänkte ej lasta den.. :p

hur är gti med trimning dåå ?

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 december 2013
#18
eki_93 skrev:
Growe skrev:
eki_93 skrev:

haha vaaa? har dem så dålig väghållning?? vill inte ha en bil som jag åker ut i kurvan .. eftersom jag en galning som gillar att åka fort i kurvorna big_smile

jag har inte en gti utan en supersnik och kombi..säkert samma hårdhet på dom som kombicupen..   lasta en v70 motor i skuffen på våran och då var det OTÄCKT att köra men går inte att jämföra gti med en vanlig..förhoppningsvis har den rätt lik väghållning mot mi16 som är riktigt trevlig på vägen

kollade på fakta om gti kan ej fatta att den toppar bara 217 :S jag tänkte ej lasta den.. :p

hur är gti med trimning dåå ?

utväxlingen som säkert sätter stoppet för min är helt okej upp till 170 fast den bara har 89hk..
den är specad 176km/h.  rätt ofta jag försöker lägga i 5:an igen när jag kör.
normalt sätt kör jag min 740turbo eller våran Seat arosa som bara har 60hk och den är både piggare och bättre utväxling och är en bra mycket trevligare bil att köra



men slå till om du hittar en till rätt pris. tror faktist inte du blir missnöjd borde finnas rätt mycket trim till dessa i frankrike

Kör fort så hinner inget hända...

84 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#19
Growe skrev:
eki_93 skrev:
Growe skrev:

jag har inte en gti utan en supersnik och kombi..säkert samma hårdhet på dom som kombicupen..   lasta en v70 motor i skuffen på våran och då var det OTÄCKT att köra men går inte att jämföra gti med en vanlig..förhoppningsvis har den rätt lik väghållning mot mi16 som är riktigt trevlig på vägen

kollade på fakta om gti kan ej fatta att den toppar bara 217 :S jag tänkte ej lasta den.. :p

hur är gti med trimning dåå ?

utväxlingen som säkert sätter stoppet för min är helt okej upp till 170 fast den bara har 89hk..
den är specad 176km/h.  rätt ofta jag försöker lägga i 5:an igen när jag kör.
normalt sätt kör jag min 740turbo eller våran Seat arosa som bara har 60hk och den är både piggare och bättre utväxling och är en bra mycket trevligare bil att köra



men slå till om du hittar en till rätt pris. tror faktist inte du blir missnöjd borde finnas rätt mycket trim till dessa i frankrike

Jag tror inte att jag mlir missnöjd med en gtiiii ! ska kolla efter trim lite nuu smile skicka link om du veta några smile

456 Inlägg
25 december 2013
#20
eki_93 skrev:
Tjena som rubriken lider tänkte skaffa mig en 306:a GTI både versioner, men tycker att den från 1999 är mycket snyggare .. har aldrig haft en fransk bil innan såå.. tänka samla in lite kunskap om denna bilen.. innan jag drar och kollar på bilen. Ni som har haft eller vet lite om denna bilen får gärna höra av sig!

Hörde att dem väldig känsliga när det gäller koppling, växellåda och lamell stämmer det?
Vad borde man tänka på innan man skaffar sig en sådan?
Är dem dyra att äga och köra? Eftersom 2.0 16v på 163 hästar är nog inte liten motor.. Vad brukar dem dra bland/land/stads?
Hörde oxå a dem brukar krångla med el? Kan det vara farligt eller ?
Och alla andra sjukdomar skulle jag vilja veta om bilen smile
ALLA ÅSIKTER OCH BÅDE FÖR OCH NACKDELAR om bilen skulle jag vilja veta smile

TACK SOM FAN ! Mvh Eki smile

NEJ NEJ köp inte en fransk bil!
Folk som inte kan  nåt om bilar ska köpa nåt annat.
Ursäkta, ska omformulera ovanstående påstående.
FOLK ska köpa nåt annat....

growing old is mandatory growing up is optional


Sök