Hade tidigare en 1.8 från 2000, kombimodellen. Utväxlingen gör den till en rolig bil trots den relativt lilla motorn.
Något jag reagerade på är att kamrem och vattenpump skall bytas vart fjärde år (åtminstone på 1.8), kostar typ 5000:- på Peugeotverkstad. Försök således att hitta en med så pass nybytt kamrem som möjligt.
Snittade som högst 1.05 vintertid, uteslutande stadskörning och med dubbdäck.
Motorväg runt 0.7-0.8 beroende på körstil.
Som någon skrev så varvar motorn (1.8) lite väl högt i högre hastigheter, pendlade en del motorväg (runt 130-140 km/h) och då låg bilen runt 3800-4100 rpm, högre än vad mammas Aygo (1.0) gör i samma hastighet.
Annars var jag grymt nöjd under de 10 månader jag ägde bilen. Enda felen var att defrostern i bakrutan inte fungerade samt stolvärmen i förarsätet brände hål i sätet.
Rost är inget problem på 306. Körde en hel saltvinter med olagade stenskott i huven utan minsta tendens till rost.