3453
Sök

940 GL -91 vääägrar o starta. Bytt nästan allt i tändväg.... [LÖST]

103 Inlägg
24 december 2013
Trådstartare
#1
Tjolahopp!

Köpte mig en vinterbil för ett tag sen då caben står avställd över vintern!
Funkat klockrent , aldrig gått orent osv .

Men nu startar inte helvetes aset.
Bytt hallgivare, tändspole, fördelarlock , rotor, en tjock jordkabel som går från torpedväggen och tändmodul!
Ändå startar inte helvetes aset.

Fick igång den för ett tag sen (Detta var innan jag bytte tändmodul). Gick i ca 20-30min utan några problem .
Sen bara tvärdog den. Hände absolut ingenting när jag tryckte på gasen. (Gick inte ens att dra igång den .. )
Kunde mala hur mycket som helst på starten men inte ett minsta ryck.
Fungerar inte heller med startgas.
Testat att "extra" jorda med en startkabel från minuspolen på batteriet till en jordpunkt på motorn men fungerar ändå inte.

Pumparna låter, men vore konstigt om det vore nåt med det eftersom bilen gick klockrent i en 20-30 min som sagt.

Sökt felkoder men hittar inga .


VAFAN ÄR DET? -.- .


Tacksam för svar...
Senast redigerat av Svanken (4 januari 2014)


Forummoderator
26 339 Inlägg
24 december 2013
#2
Bränslerelä?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
25 december 2013
#3
Får du fram någon bensin?

1 298 Inlägg
25 december 2013
#4
Har du gnista?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Egen
277 Inlägg
25 december 2013
#5
Pumpar kan mala utan att de händer nåt så som de 2 ovan,
Är där gnista?
Kommer bränslet fram?

6 115 Inlägg
25 december 2013
#6
Hej!
Precis!
Lita inte på att du kan höra pumparna! Brorsan hade liknande fel att hans 745:a -87 bara plötsligt dog. Motorn (B230F) startade efter ett tag och sedan dog igen . Så där höll den på några dagar  tills vi kom på att kolla om bakre pumpen verkligen pumpade soppa; för lät gjorde den, åtminstone ibland. Vi bytte pump för säkerhets skull (Biltema) men felet låg i själva verket i ärgade kontaker innanför "plastpluppen" som sitter på tanklocket.
Vi lödde kablarna direkt på reostat och pumpkablarna och sedan funkade allt bra igen.


103 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#7
jaka54 skrev:
Hej!
Precis!
Lita inte på att du kan höra pumparna! Brorsan hade liknande fel att hans 745:a -87 bara plötsligt dog. Motorn (B230F) startade efter ett tag och sedan dog igen . Så där höll den på några dagar  tills vi kom på att kolla om bakre pumpen verkligen pumpade soppa; för lät gjorde den, åtminstone ibland. Vi bytte pump för säkerhets skull (Biltema) men felet låg i själva verket i ärgade kontaker innanför "plastpluppen" som sitter på tanklocket.
Vi lödde kablarna direkt på reostat och pumpkablarna och sedan funkade allt bra igen.

Men då borde den iallafall hoppa igång lite på startgas ? hmm Börjar nästan fundera på om det kan vara så att tändstiften är heelt körda efter allt malande. Ska testa o byta dom imorgon o se om det gör någon skillnad.

Konstigt att den gick helt klockrent under 20 min men sen bara tvärdog. Hände ingenting när jag tryckte på gasen. Varvräknaren rörde sig inte ens..


125 Inlägg
25 december 2013
#8
Byt hallgivare igen!


103 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
#9
C-Magnusson skrev:
Byt hallgivare igen!

Igen? Den är ju helt ny!


456 Inlägg
25 december 2013
#10
Felsökning:
Har du gnista?
Har du bensin?
Har du gnistan på "rätt" ställe?

Svarar du ja på dom 2 första så är antagligen fråga 3 problemet.
Är ju inte precis raketforskning B230 motorerna....

growing old is mandatory growing up is optional

1 298 Inlägg
26 december 2013
#11
Gör inte misstaget jag och kompisen gjorde för ett par år sen. Hade ingen gnista på en B230F och höll på å bli galna innan vi hittade felet. Kamremen var av. wink

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

111 Inlägg
26 december 2013
#12
Har du bensin i bilen?? smile

Vika!
162 Inlägg
26 december 2013
#13
kolla kamremen, kolla så du har gnista från tändspolen

I'm number 1 and I'll always be .The pride of the South they call the General Lee

103 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#14
Ber om ursäkt för grymt segt svar.. Mitt uppe i flytt o skit!

Gjorde ytterligare ett försök att få igång aset idag utan någon framgång.
Bytte tändstiften idag men fungerade fortfarande inte.

¤ Bensin får jag fram

¤ Har gnista från tändspolen

¤ Ingen gnista på stiften

¤ Tog bort det nya fördelarlocket och rotorn idag för o kolla om jag satt skiten fel men såg ingenting. (Ganska svårt o få det fel ... )

¤ Inget fel på kamremmen

Testade även att dra igång skiten igen men inte fan vill den starta.
Ska testa o byta tändkablar imorgon. Svårt o tro att det är det som spökar dock.
Senast redigerat av Svanken (4 januari 2014)


6 738 Inlägg
4 januari 2014
#15
har du gnista från spolen så lär det vara nått galet med dina kablar,rotor&fördelare,stift eller motorjord

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

347 Inlägg
4 januari 2014
#16
Prova byt tändkabeln mellan fördelare och tändspola. Hade problem på en bil som kunde gå ibland och sen bara dö rätt som det va och den hade gnista men den måste varit för svag så bensinen släckte den.


The one and only
1 091 Inlägg
4 januari 2014
#17
Är det nya delar du monterat elr är det begagnade? Säker på att fördelarlock o rotor är okej? Har du fått i kabeln till svänghjulsgivaren ordentligt? Har du möjlighet o prova att byta tändboxen?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

103 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#18
Allting är nytt förutom tändmodulen.
Gnistan från tändspolen är ganska ordentlig så tycker inte att det borde vara något där heller hmm Tycker även det är konstigt om alla tändkablar lägger av samtidigt ...

Svänghjulsgivaren/Hallgivaren sitter som den ska.
Vet inte om jag kan få tag på en tändbox o "låna" annars får jag väl dra förbi skroten.

Motorjord kan det inte vara något med heller. Bytt jordkabeln som går från torpedväggen med. Även testat att extrajorda från minuspol...


516 Inlägg
4 januari 2014
#19
Tja
Ingen Volvo men, hade ett liknande fel på en Escort-88 som vägrade starta hade alla förutsättningar för att den skulle starta (comp, bensin, gnista o.s.v) gick till slut efter uteslutnings metoden visade sig att det var fördelaren som hade givit upp. Du verkar ju ha testat allt utom den. Hoppas du får ordning på den finns inget värre en tjuriga bilar som vägrar starta


396 Inlägg
4 januari 2014
#20
reläet som hänger på expansionskärlet?


Sök