Hej alla bilentusiaster!
Tänkte dela med mig av mitt Volvo-projekt.
Denna gång är det en Volvo 944 lackerad i vit pearl/pärlemo och biogasdrift/CNG.
Bilen levererades i detta utförande från fabrik, och är troligtvis Volvos personvagnars (och kanske Sveriges) första Biogasbil för CNG, tagen i trafik redan 1993.
Totalt byggdes 20 st. Volvo 940 med gasdrift. Därefter kom 250 St Volvo 850 innan man kom igång på allvar med S/V70 Bi-fuel 1997. Har även 5 st Volvo 850 med gasdrift.
Hej!
Nu har jag äntligen hittat tillbaka till Volvos bästa bil! Efter en omgång 850is (8st) och en BMW 518G så har jag nu skaffat typ drömbilen.
Vad är det då?
Jo, en provbil från 1994, Volvo 940 DUAL-FUEL METHANE, byggd i 20 exemplar med olika utrustningsnivå som prototyp för 850 Bi-fuel.
Såg en annons på blocket, en äldre herre i Jönköping sålde sin 940, vit till färgen. Eftersom jag letat länge efter ett av dessa 20 ex slog jag till och köpte bilen osett. Väl framme i Jönköping öppnade säljaren (som är enda brukande privata ägaren) garageporten och visst tusan såg den vit ut. fast den var väldigt blank. Kliver närmre och ser att den är lackad i vit pearl med pärlemonyans. Vilken bonus! När jag hämtade bilen var det knappt luft i däcken, kylarvätskan hade dunstat och torkarbladen var snustorra. Dock full tank och besiktad utan anmärkning. Var bara att slå till!
Senare kom det fram att detta exemplar är Volvos första serietillvekrade Bi-fuel fordon.
Bilen är utrustad med vit pearl-lack, Addon bak och på sidorna, Svart skinnklädsel, Automatlåda Elstyrd taklucka, SE-paket, VGAI, fungerande AC,El-antenn, Stora stereopaketet med 8 högtalare & CD-växlare, Aluminiumfälgar, mittarmstöd, svarta textilgolvmattor, Snowcap, Reflexramp, träinlägg, pennfack, myntfack, solgardin i hatthyllan, kromade hjulmuttrar, låsmuttrar, 16" Galaxy, Spoilervinge m.m.
Extremt god bränsleekonomi, har kört på ca 8kr/milen i snitt på biogas.
Här kommer lite bilder:
Pressbild från 1993! Foto: Volvo PV
Gjorde ett försök att fånga effekt-lacken, gick sådär...
Mätarställning vid inköp
Ratten nr 1/95 pryds av en vidd 944 på framsidan.
2016: Fram till Augusti 2012 var bilen faktiskt befriad från trängselskatt. Numera får man dock fri parkering i många städer.
Planerna då:
Åtgärda:Vänster backspegel i fel färg (polarvit 189)(lackad, ska monteras)
Polera upp lacken och vaxa.
Köpa in:Ny ratt (original)
4 st. Adhara-fälgar i bra skick
Service:NY Volvo original kamremssats
Luftfilter
Oljefilter och Castrol-olja
Saker som ligger som ska monteras:Vindavvisare taklucka
Överdragsklädsel "tropic"
Och på önskelistanEl-stol fram
Ny lack på höger bakskärm samt skufflucka (repor).
Personlig regskylt
Trycka upp dekalerna från pressfotot.
Dispenser för avgaskrav vid gasdrift öppnar för spännande experiment!
DISPENS FRÅN AVGASKRAV (2,8 OCH 2,9 I A40)
GÄLLER VID ALTERNATIV DRIFT BENSIN/MOTORGAS
TANKRYMD GAS 60DM3
T71S PROVFORDON
Nu vill jag ha tips från er på hur vi ska förädla denna pärlemo-pärla i original-anda!