3460
Sök

Vad föredrar du, automatisk eller manuell växellåda?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#121
Growe skrev:
n_andersson skrev:
Thunderbird88 skrev:

Du skriver för mycket människa lol

1: Det som gick fel med Iveco bussen är just namnet på bussjäveln. Är ju rätt självklart wink
2: Jag kan välja växel hur jag vill i min Lincoln, låsa fast han på växlar osv. Min Thunderbird kan inte det, än. När nya lådan åker i med manuellt ventilhus så finns det inte något automatläge i lådan, måste växlas manuellt cool

Men ja, fördröjningen i automatlådor (äta-mat-låda som jag läste att någon här gorg kallade det lol) är ju lagomt drygt.
Det jobbigaste är vid en omkörning. Man vill smyga förbi på fyrans växel. BAM! *WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!* biljäveln körde kickdown ner till 2an roll

Då måste det va allvarligt fel på den bilen eller så får du lära dig köra bil. Går allt ha kontroll på en automatväxlad bil med, vill du smyga förbi så trampar du försiktigt på gasen och vill du göra kickdown så trampar du hårt på gasen

fast ibland kanske man vill ha fullt spjäll utan att lådan håller kvar växeln
visst att det finns ett läge straxt innan som spjället är öppet helt men lådan kommer endå aldrig att växla upp
när du vill utan att du måste släppa av gasen.

en sak jag märkte när jag åkte automat och t5 var att lådan aldrig hann växla från 1:an till 2:an innan varvstoppet slog till när man åkte full gas. så optimalst var att låta lådan växla 1:an och 2:an på eco läget sen fick man gå över till sport mode för att lådan skulle fungera optimalast

Va tror du? Tror du att en gammal Volvo är en räserbil eller vadå?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

689 Inlägg
30 december 2013
#122
Growe skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Hahaha!!! Omvända världen!! I 100 år har det varit tvärt om!


Va ska du ha automat? Ja då kostar det 15000 till!! smile
När man ska byta in sin gamla bil med automat. Va är det automat, det blir avdrag, du förstår väl hur svårsåld denna bil är!! smile

/Benny

Redan nu är det ett faktum. Kommer du och ska byta in en Volvo V70 D5 med automat tar de den gärna men en manuell är mer svårsåld. Däremot spelar handlarna ofta ut kortet med "Automat? Avdrag" De tjänar ju mer på en automat då och den är mer lättsåld. Om några år inser inbytarna att bilfan med invalidlåda är eftertraktad. Då svänger det.

fast har jag 2st identiska v70 d5 med 50K på mätaren en automat en manuell
så tror jag inte en jävel är så dum att dom väljer automaten..eller har jag fel ;-)

Är det nån som är så dum att den köper en bil som gått 50 000 mil?
Jag hade en granne en gång som hade en 740 -90 som fick byta sin manuellt växlade låda vid 50 000 mil. Så då måste ju manuella lådor va skit?

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#123
Nej det är vad de duktiga automatrenoverarna tar för en renovering inkl "extra allt" dvs inkl demontering/montering av lådan. Jag renoverade min felfritt fungerande Getrag 280 (manuell 5-växlad). Inga skrap eller liknande. Trots detta så byttes det synkringar, några lager samt en gaffel. Arbetskostnaden var 4000, plus material. Totalt gick det på ca 12000, o då lämnade jag in en LÖS låda. Samma jobb på en automat (dvs plocka isär lådan i alla dess beståndsdelar, rengöra, kontrollera, byta det som upplevs som "suspekt" skulle garanterat kosta mer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 december 2013
#124
Vettemannen skrev:
dawwe skrev:
Vettemannen skrev:
Jamen du skrev ju 30000 kr (TRETTIOTUSEN KRONOR) i ditt inlägg. Nu skriver du 10000 kr.

/Benny

Growe som skriver 30000...10000 är startpengen, 30000 är vad en "helrenovering inkl extra allt kostar", men i sådana fall brukar de rekommendera en "annan fungerande låda"....

Förlåt men fattar inte var han får 30000 ifrån, det är ju absurt. Men det är väl för att alla FWD är så in i helvete svårmekade mot RWD-bilar.

/Benny

det brukar sluta där när man läser vad folk betalar för att få sin låda renoverad..   oavsätt 10K eller 30K för att få en låda som växlar..  för 10K kan jag lämna in en v70N 2006:a på kopplingsbyte på volvo..

testa att be dom laga en automat på en 2006 v70n då får du vara glad om inte behöver sälja både kärring ungar huset och hunden för att lösa ut bilen sen

Kör fort så hinner inget hända...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#125
Growe skrev:
Vettemannen skrev:
dawwe skrev:

Growe som skriver 30000...10000 är startpengen, 30000 är vad en "helrenovering inkl extra allt kostar", men i sådana fall brukar de rekommendera en "annan fungerande låda"....

Förlåt men fattar inte var han får 30000 ifrån, det är ju absurt. Men det är väl för att alla FWD är så in i helvete svårmekade mot RWD-bilar.

/Benny

det brukar sluta där när man läser vad folk betalar för att få sin låda renoverad..   oavsätt 10K eller 30K för att få en låda som växlar..  för 10K kan jag lämna in en v70N 2006:a på kopplingsbyte på volvo..

testa att be dom laga en automat på en 2006 v70n då får du vara glad om inte behöver sälja både kärring ungar huset och hunden för att lösa ut bilen sen

Hahaha!!! Håll dig till RWD istället då så kan du behålla kärring ungar huset och hunden och ändå ha råd att reparera automatlådan!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#126
Growe: Jag har hört mycket-mycket högre summor än 30000 när det gäller reparation av automat och BMW... På en modern bil är det ju mer än bara lådan som kan strula, du har ju all "billig" styrelektronik som kan ställa till det...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 december 2013
#127
dawwe skrev:
Nej det är vad de duktiga automatrenoverarna tar för en renovering inkl "extra allt" dvs inkl demontering/montering av lådan. Jag renoverade min felfritt fungerande Getrag 280 (manuell 5-växlad). Inga skrap eller liknande. Trots detta så byttes det synkringar, några lager samt en gaffel. Arbetskostnaden var 4000, plus material. Totalt gick det på ca 12000, o då lämnade jag in en LÖS låda. Samma jobb på en automat (dvs plocka isär lådan i alla dess beståndsdelar, rengöra, kontrollera, byta det som upplevs som "suspekt" skulle garanterat kosta mer...

det skulle nog slutat med en 0:a till


kollade lite vad en utbytes låda till min seat med manuell låda skulle kosta det var runt

12K det oxå
lagade den själv för 800kr inkl panikfrakt från tyskland detta inkl olja smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 december 2013
#128
dawwe skrev:
Growe: Jag har hört mycket-mycket högre summor än 30000 när det gäller reparation av automat och BMW... På en modern bil är det ju mer än bara lådan som kan strula, du har ju all "billig" styrelektronik som kan ställa till det...

exakt en modern bil drar det iväg fort som f-n

bara att göra en sökning på passat 1.4fsi på bildelsbasen så ser man att dom har miljoners av bilar men inga lådor ;-)

nu är detta iof det mest extrema då dom 7växlade dsg är det sämsta som skådats..

sen kan man inte jämföra en automatlåda från 1967 med en modern automatlåda...

men jämför man en manuell 67:ans låda med en aut så inser man att det är billigare med manuell låda när det strular oavsätt årgång


dom mesta bilaffärerna jag backat ur är pga jag fått reda på att det sitter automat under huven.

rasade min automat när lådan gått 13.500mil

den k*kade ur duktigt kan jag säga diffen började låsa sig och slå i växlar och blev helt lockos på slutet..
fast visst jag var inte snäll  gjorde några snälla höghastighets hopp med den bilen och säkert ett par mil enhjulningsburnisar innan den gav upp smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 december 2013
#129
Vettemannen skrev:
Growe skrev:
Vettemannen skrev:

Förlåt men fattar inte var han får 30000 ifrån, det är ju absurt. Men det är väl för att alla FWD är så in i helvete svårmekade mot RWD-bilar.

/Benny

det brukar sluta där när man läser vad folk betalar för att få sin låda renoverad..   oavsätt 10K eller 30K för att få en låda som växlar..  för 10K kan jag lämna in en v70N 2006:a på kopplingsbyte på volvo..

testa att be dom laga en automat på en 2006 v70n då får du vara glad om inte behöver sälja både kärring ungar huset och hunden för att lösa ut bilen sen

Hahaha!!! Håll dig till RWD istället då så kan du behålla kärring ungar huset och hunden och ändå ha råd att reparera automatlådan!!! wink

/Benny

jag är smartare än så rwd och manuell låda ;-)

men du får gärna köpa både ungarna och kärringen huset och ungarna av mig..skulle se det som en bonus och slippa dom ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
30 december 2013
#130
Ser att ni diskuterar reparationskostnader på automatlådor.
Jag kan ge ett exempel.
Lådan i min A6:a Quattro är nyrenoverad och då byttes ventilhus, converter, en lamelltrumma, lameller och lite småplock.
Den notan slutade på 34.000:-
Jag demonterade och monterade den själv.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#131
Swedenrockers skrev:
Ser att ni diskuterar reparationskostnader på automatlådor.
Jag kan ge ett exempel.
Lådan i min A6:a Quattro är nyrenoverad och då byttes ventilhus, converter, en lamelltrumma, lameller och lite småplock.
Den notan slutade på 34.000:-
Jag demonterade och monterade den själv.

Kommentar Vettemannen? big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 december 2013
#132
13.000 skulle man ha för att helrenovera en BW35a för 20 år sedan, inklusive i- och urmontering. Detta i en Amazon.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 december 2013
#133
Growe skrev:
Thunderbird88 skrev:
Growe skrev:
text

Du skriver för mycket människa lol

1: Det som gick fel med Iveco bussen är just namnet på bussjäveln. Är ju rätt självklart wink
2: Jag kan välja växel hur jag vill i min Lincoln, låsa fast han på växlar osv. Min Thunderbird kan inte det, än. När nya lådan åker i med manuellt ventilhus så finns det inte något automatläge i lådan, måste växlas manuellt cool

Men ja, fördröjningen i automatlådor (äta-mat-låda som jag läste att någon här gorg kallade det lol) är ju lagomt drygt.
Det jobbigaste är vid en omkörning. Man vill smyga förbi på fyrans växel. BAM! *WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!* biljäveln körde kickdown ner till 2an roll

fast inte ska en låda oavsätt om den sitter i en buss eller bil vara vättigare än så.. bussen är byggd på en vanlig iveco skåpbil med 6.5" chassit..

2.lådan blir aldrig manuell hur du än gör du har fortfarande 2ton olja som slungas runt i lådan konverter osv som har ett angivet stallvarv..  en manuell låda kan du ha ett stallvarv på 900rpm eller 6000rpm..valfritt bara att varva släppa kopplingen när man känner för det när kopplingen är uppsläppt är lådan låst totalt 100% effekt överförs från motorn till lådan.

jag har kört en hel del automat hade en 855 t5 med autotech steg 3 den var underbar den växlade hårt och bestämt när man ville men svårt att hitta bra balans på kurviga vägar.  orginal så är den lådan rätt tråkig i tex en 144hk 850 men i en t5 med runt 290hk så blir den okej men bara okej.

även kört nyare passater och annat och dom växlar jätte fint och känns rätt men dom växlar som sagt aldrig när man själv vill även om man kan manuell växla dom    behövs en kopplingspedal för att få kontrollen smile

Jag vet hur en automat låda fungerar, behöver inga lektioner i det hörrö wink
Det jag sa är att jag kan välja växel hur jag vill med manuellt ventilhus.
Bara läsa på om det om du är osäker på vad det är. Manual Valve body som man säger i Amerikat.
Och med 3800-4000 i stall på en 10" turbin så är det rätt så nära direkt kopplad när skiten väl låser.
Hur man leker med en preppad automat och gör långa burnouter: Full gas, spinn hjulen, vänta på att turbinen låser och sedan håll turbinen låst, växla inte upp och håll i dig för livet! Det är skojj på en helt ny nivå wink
Men visst, inte manuell-låda kul men fortfarande kul!

Fan vad sugen jag blev på att få ihop biljäveln nu....

Kört en 2012 Passat med DSG lådan.
Är helt totalt såld på DSG lådan. Hur mycket folk än snackar skit om att DSGn rasar efter 12k mil osv osv så skiter jag i det.
Älskar den växellådan.

n_andersson skrev:
Thunderbird88 skrev:
Growe skrev:
text

Du skriver för mycket människa lol

1: Det som gick fel med Iveco bussen är just namnet på bussjäveln. Är ju rätt självklart wink
2: Jag kan välja växel hur jag vill i min Lincoln, låsa fast han på växlar osv. Min Thunderbird kan inte det, än. När nya lådan åker i med manuellt ventilhus så finns det inte något automatläge i lådan, måste växlas manuellt cool

Men ja, fördröjningen i automatlådor (äta-mat-låda som jag läste att någon här gorg kallade det lol) är ju lagomt drygt.
Det jobbigaste är vid en omkörning. Man vill smyga förbi på fyrans växel. BAM! *WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!* biljäveln körde kickdown ner till 2an roll

Då måste det va allvarligt fel på den bilen eller så får du lära dig köra bil. Går allt ha kontroll på en automatväxlad bil med, vill du smyga förbi så trampar du försiktigt på gasen och vill du göra kickdown så trampar du hårt på gasen

Du får tänka på att jag kör jänkebilar.
Det är inte fint växlande europeiska automater precis.
Som original så tar dom 2 sekunder på sig att växla och du kan få vilken växel som helst mellan 1an och 4an beroende på lådans humör.
Som preppade så slår dom växlar så jävla hårt att du får whiplash skador nästan cool
Senast redigerat av Thunderbird88 (30 december 2013)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
30 december 2013
#134
Thunderbird88 skrev:
Kört en 2012 Passat med DSG lådan.
Är helt totalt såld på DSG lådan. Hur mycket folk än snackar skit om att DSGn rasar efter 12k mil osv osv så skiter jag i det.
Älskar den växellådan.

Lådan är jätte trevlig håller med en av dom bättre automatlådorna om man gillar automat.
dom växlar trevligt och inget automat vrål när man åker iväg utan den låser sig direkt och är som nära en manuell låda som går.

sen beror det på vilken dsg låda man snackar om. bara testat den 6växlade
aldrig provat dom 7växlade dsg lådorna.
det är dom som är riktigt kassa.

då utalar jag mig inte heller hur hållbara dom är eller något utan mer betendet på lådan

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
30 december 2013
#135
Tar mig friheten att reda ut lite begrepp angående några "värdelösa automatlådor" som förekommit i tråden.

Växellådan i Iveco Daily AGile som den heter, är en manuell växellåda med en växlingsrobot som kan köras i ett automatiskt körprogram eller sekventiellt med spaken.

En DSG låda som monteras i VW-koncernens bilar är inte en automatlåda i traditionell bemärkelse utan principiellt är det egentligen två separata manuella växellådor (och kopplingar), som är ihopbyggda och arbetar som en enhet.


Att ingen av dessa fungerar tillfredställande ställer jag mig inte frågande till då bägge är en kompromiss av tu världar.

1 125 Inlägg
30 december 2013
#136
Automat är det som gäller utom när jag åker rally.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#137
dawwe skrev:
Swedenrockers skrev:
Ser att ni diskuterar reparationskostnader på automatlådor.
Jag kan ge ett exempel.
Lådan i min A6:a Quattro är nyrenoverad och då byttes ventilhus, converter, en lamelltrumma, lameller och lite småplock.
Den notan slutade på 34.000:-
Jag demonterade och monterade den själv.

Kommentar Vettemannen? big_smile

Javisst! Det är väl upp till var och en att betala sådana summor vid automatlåderas. Jag skulle inte göra det så därför sätter jag mig inte i den sitsen. Det finns fortfarande gott om Volvo upp till 97-98 med RWD med "Vanliga" automatlådor som inte kostar ungar, kärring, hundar och hus bara för att lådan rasar. På både Vetten -86 och Vanen -88 sitter det vanliga 700-lådor som man fixar för en spottstyver mot denna Quattrolåda. För dessa 34000 kr kan jag nog laga mina lådor 10 gånger ungefär.

Räcker kommentaren? wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
#138
Vette: Precis, en stenålderslåda är nog relativt billig att laga, men lådorna från sent 90-tal o framåt kostar "lite" mer...O att byta koppling på en (manuellt växlad!) bil från början på 90-talet kontra en från mitten av 2000-talet skiljer det inte sååå mycket emellan, generellt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
30 december 2013
#139
dawwe skrev:
Vette: Precis, en stenålderslåda är nog relativt billig att laga, men lådorna från sent 90-tal o framåt kostar "lite" mer...O att byta koppling på en (manuellt växlad!) bil från början på 90-talet kontra en från mitten av 2000-talet skiljer det inte sååå mycket emellan, generellt.

Det är det jag är ute efter. Ju mer extra det, extra det och extra det + en massa elektronik + en massa saker hit, en massa saker dit gör att det är svårt att lokalisera fel. Det gör det också vääääääääldigt dyrt att lag, dessutom så räcker dessa "Stenålderslådor" till mig. Det räcker med 1 2 3 OD, jag behöver inte mer. På Volvon vet jag inte vad det sitter för låda, kanske en Borg-Warner men den har också 1 2 3 OD, det räcker för mig det också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 412 Inlägg
30 december 2013
#140
Ja gamla automatlådor är billiga att laga, iaf dom amerikanska.

Jag renoverade en TH400 förra vintern, convertern fick vara kvar dock.
Prylarna kostade runt 2100kr, ett vanligt overhaul-kit + pumpdrev och band.

Dom nyare typ 4L80E vill väl ha nya solenoider och sånt också.
Senast redigerat av OpelP1 (30 december 2013)


Sök