Growe skrev:
Thunderbird88 skrev:
Du skriver för mycket människa
1: Det som gick fel med Iveco bussen är just namnet på bussjäveln. Är ju rätt självklart
2: Jag kan välja växel hur jag vill i min Lincoln, låsa fast han på växlar osv. Min Thunderbird kan inte det, än. När nya lådan åker i med manuellt ventilhus så finns det inte något automatläge i lådan, måste växlas manuellt
Men ja, fördröjningen i automatlådor (äta-mat-låda som jag läste att någon här gorg kallade det
) är ju lagomt drygt.
Det jobbigaste är vid en omkörning. Man vill smyga förbi på fyrans växel. BAM! *WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!* biljäveln körde kickdown ner till 2an
fast inte ska en låda oavsätt om den sitter i en buss eller bil vara vättigare än så.. bussen är byggd på en vanlig iveco skåpbil med 6.5" chassit..
2.lådan blir aldrig manuell hur du än gör du har fortfarande 2ton olja som slungas runt i lådan konverter osv som har ett angivet stallvarv.. en manuell låda kan du ha ett stallvarv på 900rpm eller 6000rpm..valfritt bara att varva släppa kopplingen när man känner för det när kopplingen är uppsläppt är lådan låst totalt 100% effekt överförs från motorn till lådan.
jag har kört en hel del automat hade en 855 t5 med autotech steg 3 den var underbar den växlade hårt och bestämt när man ville men svårt att hitta bra balans på kurviga vägar. orginal så är den lådan rätt tråkig i tex en 144hk 850 men i en t5 med runt 290hk så blir den okej men bara okej.
även kört nyare passater och annat och dom växlar jätte fint och känns rätt men dom växlar som sagt aldrig när man själv vill även om man kan manuell växla dom behövs en kopplingspedal för att få kontrollen
Jag vet hur en automat låda fungerar, behöver inga lektioner i det hörrö
Det jag sa är att jag kan välja växel hur jag vill med manuellt ventilhus.
Bara läsa på om det om du är osäker på vad det är. Manual Valve body som man säger i Amerikat.
Och med 3800-4000 i stall på en 10" turbin så är det rätt så nära direkt kopplad när skiten väl låser.
Hur man leker med en preppad automat och gör långa burnouter: Full gas, spinn hjulen, vänta på att turbinen låser och sedan håll turbinen låst, växla inte upp och håll i dig för livet! Det är skojj på en helt ny nivå
Men visst, inte manuell-låda kul men fortfarande kul!
Fan vad sugen jag blev på att få ihop biljäveln nu....
Kört en 2012 Passat med DSG lådan.
Är helt totalt såld på DSG lådan. Hur mycket folk än snackar skit om att DSGn rasar efter 12k mil osv osv så skiter jag i det.
Älskar den växellådan.
n_andersson skrev:
Thunderbird88 skrev:
Du skriver för mycket människa
1: Det som gick fel med Iveco bussen är just namnet på bussjäveln. Är ju rätt självklart
2: Jag kan välja växel hur jag vill i min Lincoln, låsa fast han på växlar osv. Min Thunderbird kan inte det, än. När nya lådan åker i med manuellt ventilhus så finns det inte något automatläge i lådan, måste växlas manuellt
Men ja, fördröjningen i automatlådor (äta-mat-låda som jag läste att någon här gorg kallade det
) är ju lagomt drygt.
Det jobbigaste är vid en omkörning. Man vill smyga förbi på fyrans växel. BAM! *WRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!* biljäveln körde kickdown ner till 2an
Då måste det va allvarligt fel på den bilen eller så får du lära dig köra bil. Går allt ha kontroll på en automatväxlad bil med, vill du smyga förbi så trampar du försiktigt på gasen och vill du göra kickdown så trampar du hårt på gasen
Du får tänka på att jag kör jänkebilar.
Det är inte fint växlande europeiska automater precis.
Som original så tar dom 2 sekunder på sig att växla och du kan få vilken växel som helst mellan 1an och 4an beroende på lådans humör.
Som preppade så slår dom växlar så jävla hårt att du får whiplash skador nästan