Det beror på.
Till vardags föredrar jag manuell låda. Det känns liksom tryggare på nåt sätt att man får välja växel själv, särskilt efter att automatlådan man en gång hade i en Volvo 240 ett par gånger höll på att ta livet av en, då den ibland kunde få för sig att "nej nu har jag tröttnat på den här växeln, nu ska det kuggas ner!"
Visst. Den var gammal, och nyare är säkert bättre..men. Ändå.
Alla mina bilar är manuellt växlade idag. Hade Mazdan varit automat så hade den fått varit det, men jag hade inte funnit samma tjusning i det, som när det som nu är fyrpetat, och där växellägena ligger så långt ifrån varandra att dom är i olika solsystem.
Hade V70:in varit automat hade jag dock inte brytt mig så hårt. Men, som sagt. Jag gillar att den är manuell, och det var en manuell jag var ute efter när jag köpte den.
I jobbet vill jag dock ha en automatlåda. Det är väl därför man undrar hur fasen Posten tänkte när dom skaffade Fiat, med dess robotväxellådor, där dom växlar som en automatlåda, men har en "vanlig" koppling?
Nej, då är dom nog bättre i dom gamla tidningsbilarna, våra Caddysar, som har DSG-lådor, även om dom uppenbarligen har sina problem dom också.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.