2295
Sök

Audi S4 B5 (Humlan): Clean daily drive sleeper med de lilla extra

Bygga helsmidd motor efter ras med förra samt få en skön stance/halvsleeper. [Update 25/02-16: Tripp till jpkg för att hämta hem blocket.

57 485 Visningar
Uppdaterades senast 25 februari 2016
243 Inlägg
8 augusti 2014
Trådstartare
#21
Passar på att updatera! hänt en hel del saker och hunnit med att fokusera lite mer på bilen nu när de ändå är semester ett litet tag

Fått hem lite gosaker idag som bestog av Nya kopplingskitet och Olja till motorn även fått reda på att vevstakarna är på g hem och frågat efter offert på borrning av block och lite pul med topparna.
Blev dock inte kopplingen som jag skrivigt tidigare och i profilen alltså sachs RCS kopplingskitet för 2 eller 3 lameller, va lite knepigare än vad jag förväntade mig, skulle mäta en massa på motorn där svänghjulet skulle sitta samt på axeln in till V-lådan etc fanns färdigt svänghjul till de men av olika skäl så skulle man mäta tydligen så gjorde de lätt för mig och beställde ett vanligt färdigt kit som får ligga och vila tills man fått ihop motorn igen..
Drog även iväg en beställning på lite An-kopplingar igen så man kan fortsätta med soppasystemet, tanken är att bli klar med iaf dragning från tank till catch, catch till pumpar och pumpar till filtren efter de ska jag börja kolla lite på från filtren till motor få se hur man kan göra de snyggt med slangdragningen från baljan och fram.
Råkade även trycka bekräfta-knappen till ett par SRM RS6 agg också som ska få andas åt min lilla motor få se hur de går.

bilder kommer lovar !

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#22
Ja nu va de bra länge sen man gjorde en updatering känner jag, tänkt göra en ett bra tag nu men aldrig kommit till skott, men nu så.
Inte hänt så himla mycket faktiskt måste jag erkänna då jag bara har väntat på att delar ska komma hem innan man ens kan börja på riktigt...
eller ja och andra sidan så har man kunna gjort lite fästen för nya oljekylaren och fixat lite mer med bränslesystemet men men känner lite att jag vill göra allt på engång istället för att göra de pö om pö få fort en del av massa delar kommit hem.
Har iaf trillat in en hel del grejer sen sist jag updaterade så som lager, bult, turbo och lite annat smått och gott och väntar nu bara på kolvar så kan jag skicka iväg blocket och topparna för lite massage.
Tagit beslutet att skicka iväg grejerna till Smedjebackens maskinservice som ligger ett stenkast i från mig som håller på med motorrenoveringar och andra saker och har fått ett bra utlovande från vänner osv så gör ett försök plus att man får alla grejer dittsatt ordentligt samt balanserat, lika bra att få allt fixat ordentligt så inte de rasar något igen.
Har även fått ett förtroende för Maxxtuning och deras sprut och bestämt att de sprutet kommer få styra min bil här dan efter och kommer skicka ner bilen dit när allt är färdigt.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0182_zps14519818.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0185_zps06d0e579.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0187_zps1fa4fac8.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0190_zps886afb3a.jpg
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0188_zps90aabdb4.jpg

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

40 Inlägg
16 september 2014
#23
Vad kul att det börjar närma sig med prylarna till motorn. Vad är planen för effekt och körstil med bilen ?


243 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#24
Ja, man börjar bli lite allt för ivrig nu att få ihop den!
Kommer användas som brukis fast inte pendlarbil och även kunna köra bana är väl tänkt, whp runt 550 är väl målet.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

51 Inlägg
16 september 2014
#25
Grymt! Ska följas smile


243 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#26
Hallå!
Blev goda nyheter idag då man fick ett mail om att kolvarna låg på posten så nu är dom hemma i säkert förvar.
Blir de till att städa ur garaget och packa ihop alla delar som ska i motorn så som stakar, lager osv och lämna iväg motorn och toppar för rejäl behandling och därefter balansering och montering.
Satt lite som handen i handsken då de börjar på bli lite kyligare och dags att rulla in bilen i garaget och nu finns de något mer plats när motor osv blir lämnade så kan man fortsätta fixa lite nya fästen till oljekylare, fixa de sista med bränslesystemet och dra lite ny el till sprutet. Kommer bli en kanon höst/vinter känner jag smile

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/image_zps0841fe04.jpg

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

10 163 Inlägg
1 oktober 2014
#27
Poriga kolvar cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

18 Inlägg
29 oktober 2014
#28
Luckard skrev:
kanonen skrev:
Nu börjar ju projektet bli riktigt intressant!smile, lite otur för din del, men hade du inte rivit den hade den ju med säkerhet rasat inom kort. Undrar vad huvudorsaken är till att stakarna är sned, man kan ju tycka dom borde vara överdimensionerade för effektuttaget?. Du har trampat för hårt under för lång tid smile

hehe får tackar för de, dock är de långt mellan alla updateringar, mycket jobb och ibland så glömmer man av att updatera helt enkelt och ta bilder men ska bättra mig smile
ja garanterat så hade de inte hållt många mil till.
Nae har inte stått på gasen allt för mycket/länge då jag vet med mig att stakarna inte klarar mer än 640nm ungefär en längre stund och vi la oss på 580nm så va på gränsern redan där. så där av orsaken till att dom är snea.

Tittar du på dina turbos så ser du att de gått väldigt varmt då de är alldeles vita i avgasdelen. Dvs den har gått snålt, korrekt förbränning så hade turbos varit gyllenbruna. Även avgasventilerna är vita. Min förra bil med likvärdig setup höll för mer effekt än vad din levererade i 1500 mil utan ras innan den blev stulen. Byt tuner, vill du veta mer blä så kan vi ta det i PM.


243 Inlägg
30 oktober 2014
Trådstartare
#29
Ah, jag vet att den gått för snålt och för varmt på ena sidan, trodde först bbl-mätaren på vänster sidan fckade ur många ggr men nu när jag lössa på topparna så visade sig att den visade rätt ändå.
Mätaren bottnade och visade över 18afr när man åkte som den visar  i vanliga fall när man motorbromsar.
Jo har bytt sprut nu och ska låta maxxtuning få ta hand om bilen denna gång.

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
20 november 2014
Trådstartare
#30
hallå!
Lyckats komponerat färdigt de sista sakerna i receptet för bygget, må säga att jag velat fram och tillbaka som en tok om olika delar osv men äntligen så är de klart, sa tidigare att jag skulle börja packa ihop alla delar och sen skicka iväg motorn ganska så snart men blir lite försenat då man ändrat runt lite i receptet och bytt ut vissa saker som jag tänkt ha kvar och köra på plus att vissa saker inte är hemma riktigt ännu..ska iaf nu i helgen hämta hem lite saker vad de är får ni se under helgen smile

projektet står iaf inte still eller ja skruvandet står still just nu men planeringen har de varit full fart på, snart så kan man börja på riktigt. "thumbs up"

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
25 november 2014
Trådstartare
#31
Hallå !
Som jag sa i tidigare update så skulle jag iväg nu Helgen som va och hämta lite grejer och utlovade bild på de så här är den, inte den bästa men får duga.
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2014-11/0A4775EC-7A9B-4DB9-A3D5-B0A8087087E8_zpsf2mr0ux7.jpg

Är alltså en A4 2.8l quattro, som jag tog hem som donatorbil till humlan.
Tanken är att använda mig av topparna från den sen plocka ner drivlinan och ha kvar som reserv ifall man lyckas skjuta nån axel eller dyrligt!
Förutom de så har jag äntligen klickat hem komplett uppsättning med ventilfjädrar till insug och avgas som är av märket catcams samt nya avgasventiler i rostfritt.
Så fort dessa grejer kommer hem så kan man skicks iväg allt på massage och montering!
Senast redigerat av Luckard (25 november 2014)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

238 Inlägg
25 november 2014
#32
Härligt bygge

243 Inlägg
24 december 2014
Trådstartare
#33
Gör en lite update så här på julafton och hoppas alla har ätit mycket gott och har de hur bra som helst för de har då jag iaf!
Bara för någon dag sen så döck sista delarna ner i lådan som bestod av Nya ventiler samt fjädrar så nu har jag äntligen allt för att kunna montera ihop till en komplett motor!
har ringt gubben som ska göra arbetet och kom överrens om att han skulle återkomma efter nyår nångång då detta inte är så bråttom men iaf så är en "tid" in bokad eller vad man ska säga så nu under denna julledighet så blir de till att plocka ihop allt som skall med till gubben för bearbetning/balansering.
med detta så kan jag väl säga att de är min sista updatering detta år, så återkommer jag nästa år som förhoppningsvig kommer vara grym!

God jul och gott nytt år på er!!!

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2014-12/923E14E9-D56E-42C7-9874-D640C68E1010_zpsp7l9hpfh.jpg

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

10 163 Inlägg
24 december 2014
#34
Trevliga paket smile och god jul smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

243 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#35
Hallå och god fortsättning på er...kanske lite sent att säga men säger de ändå!
Nytt år iaf och detta år kommer de hända rätt så mycket typ få ihop bilen så den blir klar helt enkelt.

Det som hänt nyrligen är att jag lyckats fått iväg motorn på massage ÄNTLIGEN!!!!
och har blivit en lite ändring och slopar sugtopparna och prövar köra på S4ans toppar istället fast riktigt portade få se hur mycket man får ut med dom innnan dom sätter stopp.
Under tiden motorn är borta så ska jag passa på att börja med att riva ur inredningen och börja på med elen lite smått till sprutet och göra lite fästen till nya kylare till en början iaf.
tråkigt nog så glömde jag ta lite bilder då jag lämnade iväg motorn men ska komma ihåg att ta ett par bilder när jag åker upp en sväng igen då jag ska lämna kopplingskitet så killen kan ballansera allt.
även gått igenom om vad som fattas innan humlan blir start klar och de är:

#Insug
#Spjällhus
#spridare
#En till pump
#Slang + kopplingar

Är faktiskt inte så mycket kvar men de insug jag ska ha växer inte på träd och dom som har de verkar hålla hårt i de, är RS4 vi pratar om då..är dock sugen på att göra ett eget men vi får se.

Det va en liten updatering på vad som komma skall och vad som hänt, börja röra på sig kan man säga.

Over and Out!

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

10 163 Inlägg
15 januari 2015
#36
Trevligt trevligt smile får se hur många hästar det blir smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

243 Inlägg
15 januari 2015
Trådstartare
#37
Djo skrev:
Trevligt trevligt smile får se hur många hästar det blir smile

jo de ska bli intressant, så länge jag kommer över 450whp så är jag nöjd vilket jag borde smile

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

George
1 956 Inlägg
15 januari 2015
#38
Följer smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

243 Inlägg
1 februari 2015
Trådstartare
#39
Hallå! liten tråkig update igen då.

Som ni vet så lämnade jag in motorn och alla grejer för nån vecka sen och lovade jag skulle ta lite bilder osv nästa gång jag va förbi för att lämna kopplingen och lite andra saker.
Nu när jag va förbi och lämnade kopplingen osv så fick jag se att gubben inte hade börjat med motorn än så va ingen ide att försöka ta nån bild ens hmm
hoppas han börjar snart då de börjar på dra ihop sig, känns som att dessa månader som är kvar kommer springa iväg..gjort en lista på vad som är kvar att fixa innan man kan starta bilen och det är rätt så mycket så som elsystemet, bränslesystem och massa saker att inhandla.

Har jag haft rätt så bra kontakt med Maxxtuning som ska få äran att mappa min bil, supportat mig med elen då man blir något snurrig då man har massa dubbelt av saker och vissa behöver man inte ha med och visa grejer måste man göra massa special med men börjar på att lösa sig nu!
Plus att jag har bokat tid för mappning "18maj" smäller de och måste försöka bli klar med bilen c.a 1mån innan då jag ska logga allt men speciellt för VVT'n då dom ska implentera detta så de är förberett tills jag kommer ner och dom behöver nån vecka på sig för att fixa de smile


Sorterar upp lite kabel som jag ska använda mig av och kikar igenom om vilka kablar jag ska ha kvar från gamla stammen.
http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/Mobile%20Uploads/2015-01/7E3847A7-4F4A-4620-94A4-DB4F81E3D225_zpsfgqu2xbp.jpg


lite schemaläsning av nya samt gamla elen plus ställa in lite saker i mTune, blir något vindögd efter ett tag och tänka går inte heller så bra då saker blir skeft från teori till praktik...

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0276_zps816d5c96.jpg


Halvfärdigt med fördragningen av nya stammen, iaf sorterat ut vilka kablar som ska till vart
kommer säkert bli massa ändringar när man får gå igenom allt igen då man kommer på att man ska ha in fler saker som ska styras.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/DSC_0280_zps72236844.jpg
Senast redigerat av Luckard (1 februari 2015)

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089

243 Inlägg
24 mars 2015
Trådstartare
#40
Hallå! börjar med att be om ursäkt för att de tar sån lång tid mellan alla updates trots att de händer nja iaf ganska mycket måste jag få säga..men är mycket jobb och sen har fotbollssäsongen dragit igång ordentligt så försöker så gott man kan med att pula lite med bilen plus försöka updatera så mycket man kan... men nog med bortförklaringar.

iaf så har de tagit fart med motorn och har pratat ihop mig med gubben och allt arbete ska vara klart i slutet på denna månad så hoppas på att motorn blir de också. pga av att arbetet på motmorn blev försenat så har mappningen blivit framflyttat, inge datum spikat ännu men har iaf hört av mig få se när man får prata ihop sig om något datum.

börjat på ordentligt med elsystemet och tittat lite på hur jag ska ha allt, placering av ECU'n blev där org sitter tog lite tid innan man kom underfund med om hur de skulle sitta men med lite
modd så fick man dit de iaf så man blev nöjd.
kollat lite mer på de som är kvar på bränslesystemet och lämnat iväg en ritning på koppen/locket till org-tanken till min "granne" som ska få göra en ny i Alu som de sen kommer sitta AN-kopplingar bestående av AN8 Tur sen AN8 retur alt. AN10 från catch osäker på storleken mellan tank och catch för att mininmera ev. tryck i catchen, tacksam för lite tips ang de vad ni kör för storlek..

Blev även ändrningar på vad jag kommer köra på för toppar och för den delen har trilla hem och kommer köra på 2.8 toppar samt kammar då de inte fanns material nog för att porta upp 2.7 topparna för att matcha Rs4-insuget
sen om jag nu ev. ska kunna nå mitt effektmål.

som sagt har hänt en hel del utanför updateringarna som jag egentligen borde har gjort fler av men har blivit färre och större då jag inte kan göra så jättemycket så länge motorn inte sitter i bilen och har tänkt flera ggr att göra allt då motorn kommer i men känner nu att de börjar på bli dags att ändra på de tänket och köra lite pö om pö så fort de finns lite tid över.

Lite pul med kabelhärvan på jobbet en kväll

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0704_zpsoasoplok.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0708_zpsvf3uhmmr.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0705_zpssiozztaa.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0709_zpsv2tpjwwx.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0710_zpsmmeyzjji.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0712_zpslruhyjvg.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0713_zpsuh1legve.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0714_zpsasrebylr.jpg


Lite sneak på hur bottendelen blev att se ut efter lite puts och färg samt borrning osv.

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0791_zpswhxkwbqb.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0792_zpseejtgljp.jpg


Lite tråkig bild men iaf 1par välbehövliga toppar som kom direkt till jobbet igår förmiddag

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/11076283_10152900542799580_641384667599639056_n_zpskr4eqqam.jpg

Får en liten känsla av att jag kommer ha en del att göra med detta....

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0815_zpscpxq4h61.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0821_zpskxc04eav.jpg

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0823_zpsqoaxkiur.jpg

lite halvt påbörjad rivning av inredning för kabeldragning..

http://i1074.photobucket.com/albums/w407/Luckard/IMG_0824_zpsbiogezbc.jpg

Är något fel?...plocka genast isär och kolla varför
Kika gärna in mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285089


Sök