3167
Sök

Volvo 945 ltt tappar orken/hackar vid körning..

1 230 Inlägg
28 december 2013
Trådstartare
tjenixen.. börjar bli jäävligt trött på bilen just nu.. först när man startar den kall så går den oftast bara på 3 cylindrar men sen när man gasar upp den till cirka 2000 varv så går alla igång!

sen åker man och får upp värmen i bilen, lägger sig i jämn hastighet och känner hur bilen rycker ibland.. då tänker jag att jaa det är klart det är tändningen! byter stift, kablar och fördelare men inte ett skit bättre..

så nästa symptom att gå på är när jag ska gasa ikapp alla eparaggare med sina slöa 116hk b230f.. då gasar jag och bilen sticker! men vid cirka 2500varv så pang all kraft försvinner.. den bara slår stopp! bör tilläggas att laddtrycket är uppställt till ? eftersom jag kör T-kors utan laddmätare men den spikar inte iallafall..

OCH JA KAMMEN STÅR RÄTT!

någon som har nåt att tipsa om? smile har en tanke om att slangen mellan turbo och filter suger ihop sig så ska kolla det imorgon.. tänkte och spruta motorn med startgas för att se om den drar tjuvluft nånstans. smile

MVH

12 Inlägg
30 december 2013
insugspackningen? smile

6 107 Inlägg
30 december 2013
Hej!
Märker du att vattennivån i expansionskärlet varierar mycket och att du får fylla på vatten då och då?
Har du de symptomen så har du en trasig topplockspackning. Brorsans 745:a startade också alltid på tre cylindrar och  vattennivån fluktuerade kraftigt och han fick då och då fylla på vatten. Han levde med detta i några år...
Så i höstas fick han nog! Felet var en trasig topplockspackning. Efter byte startade och gick motorn perfekt.

Det var första felet (finns många småfel på gamla bilar).

Andra felet visade sig efter en resa ner till Danmark i somras. Då kunde plötsligt motorn tveka ibland, lägga av  momentant.
Det visade sig att vara elanslutningen på tanklocket , som går till bakre pump och tankmätarreostat, som hade ärjat sönder vilket ledde till att bakre pumpen vid låg nivå i tanken inte fick fram någon soppa till främre pumpen. 
Det fixade vi genom att löda sladdarna direkt på pump och reostat samt till jord på locket.

1 230 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
Tony: testade igår att spraya startgas över hela motorn men den ville inte öka varv så nån läcka verkar jag inte ha "/
Jaka54: bytte ju topp på den nyss så sitter ny packning på den sad

460 Inlägg
31 december 2013
tempgivare, hallgivare, lambda, lmm, täppt katt?

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 230 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
Katten rensad, lmm testad, ska kolla tempgivare och hallgivare! smile

1 230 Inlägg
31 december 2013
Trådstartare
Jag har väl inte ens hallgivare? :o har väl svänghjulsgivaren? Hallgivare sitter väl bara på lh 2.2? smile

460 Inlägg
1 januari 2014
ja ja du vet vad jag menar iaf wink

1 230 Inlägg
1 januari 2014
Trådstartare
GasGlad1337 skrev:
ja ja du vet vad jag menar iaf wink

ja men jag är kass på sånt där wink tippar nästan på tempgivaren för den sitter väl på blocket under toppen? ägarna innan hade ju kört bilen så varm att givare hade smält på blocket men har inte bytt tempgivaren wink

edit, sitter tydligen på toppen så får väl kolla upp den smile
Senast redigerat av Zzoink (1 januari 2014)

460 Inlägg
1 januari 2014
Japp stämmer, mellan 3e 4e cylindern om jag inte minns fel smile

1 230 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
ju varmare bilen blir ju sämre går den.. måste vara tecken på tempgivaren? smile

12 Inlägg
4 januari 2014
Låter som det, som att kallstarten ligger in hela tiden och då blir den ju trött pga allt extra bränsle typ, jag har två motorer står så hör av dig om du behöver låna för att testa smile

1 230 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
testade att byta tempgivaren idag men ingen skillnad.. testad också att byta svänghjulsgivaren men ingen skillnad "/  saken är ju den att felet bara uppstår när bilen är varm.. luktar också olja ur avgaserna när bilen är varm men eftersom jag bytt topplockspackning tror jag det är turbon som är lite kass..

Lastbilsmekaniker
5 185 Inlägg
10 januari 2014
Zzoink skrev:
testade att byta tempgivaren idag men ingen skillnad.. testad också att byta svänghjulsgivaren men ingen skillnad "/  saken är ju den att felet bara uppstår när bilen är varm.. luktar också olja ur avgaserna när bilen är varm men eftersom jag bytt topplockspackning tror jag det är turbon som är lite kass..

Du har väll två givare på toppen en till mätaren och en till styrning till boxarna om jag inte min fel.

1 230 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
volvoqq skrev:
Zzoink skrev:

Du har väll två givare på toppen en till mätaren och en till styrning till boxarna om jag inte min fel.

Japp och jag bytte den till motorstyrningen så det är rätt jag har bytt smile

Lastbilsmekaniker
5 185 Inlägg
En såndär Multitasker
152 Inlägg
11 januari 2014
haru kompmätt han ?
jag kan tänka lite längre men du sade han han hade körts varm ?
går inte riktigt på alla cylindrar ?

kan juh hänt något med någon kolv/ kolvringar så tryck går ut i vevhus

kan såklart ha fel men men är bara en tanke ?

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

1 230 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
får nog göra det "/

1 230 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Nu har jag kompmätt och alla cylindrar visar 10.. Börjar bli trött på biljäveln.. Vad skulle det annars kunna vara när den blir orklös från 3000varv och uppåt? Men bara när den är varm! När bilen är kall går den som ett skott!

460 Inlägg
13 januari 2014
har du provat med en annan lambda? känns som det är det sista man kan testa :o

Sök