2689
Sök

Sned ratt

89 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Hej.
Har bytt ratt i min bil Saab 9-5 98:a då min var sliten. Tänkte då att vad bra då kommer även ratten att sitta rakt efter detta men det gjorde den inte.  Var då och gjorde framvagn inställning men den var det inget fel på. Hur får man ratten att sitta rakt ? Tyvärr sitter det ett spår i navet så ratten kan bara sitta på ett sätt.

342 Inlägg
30 december 2013
Eklund69 skrev:
Hej.
Har bytt ratt i min bil Saab 9-5 98:a då min var sliten. Tänkte då att vad bra då kommer även ratten att sitta rakt efter detta men det gjorde den inte.  Var då och gjorde framvagn inställning men den var det inget fel på. Hur får man ratten att sitta rakt ? Tyvärr sitter det ett spår i navet så ratten kan bara sitta på ett sätt.

Bara åka tillbaka och låta dom göra om framvagnsinställningen.

Dom har helt enkelt fuskat och inte låst in ratten rätt i förhållande till hjulen. Rätt vanligt att det förekommer tydligen, läst många som råkat ut för samma sak.

188 Inlägg
30 december 2013
jag säger som olof102 dom har fuskat ratten ska vara låst

89 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Det är så va ? Man kan inte ens lita på riktiga verkstäder such.  Ja bara att åka tillbaka och reklamera denna gång skall jag vara med under jobbet. Tack för snabba svar

5 089 Inlägg
30 december 2013
När man gör hjulinställning skall man låsa ratten i rakt läge och sen ställa hjulen efter det.

Men sen är det många andra saker som kan göra att ratten blir sned. Slitna däck bland annat. Men det  är ju sånt hjulinställningsgubben ska veta och förklara för dig isåfall smile

\Lindgren

4 467 Inlägg
30 december 2013
man MÅSTE låsa ratten rakt som "FLindgren" säger,,har själv missat det  i stressen på jobbet,bara att göra om.Bara att du är med o kollar när dom gör om det,man sätter ett stöd mellan sätet och ratten.Sen så ser man även i datorn efteråt hur rakt fram läget blev.Ps, även bakvagnen måste mätas in,vilket man börjar med,är bakvagnen "sned" så kommer bilen att gå "snett" vilket gör att du måste styra "emot" Gjordes det en justering av bakvagnen överhuvudtaget? Nu blev det många ord,hoppas du förstår,,men man vill väll briljera lite,mitt jobb är bla,hjulinställning..

89 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Just det glömde ju skriva med det att däcken är 2 månader gamla. Förra gången den var inne på framvagnsinställning så hängde han på
Skivor med streck och nummer på varje däck men vad jag minns så hade han inge lås på ratten

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 december 2013
Mja...Man börjar med att ställa STYRVÄXELN i läge "rakt fram", brukar finnas markeringar för detta som inte är helt lätta att se alla gånger. Sedan kollar man så ratten står "rakt", om inte så justerar man. Först därefter så gör man hjulinställningen. Det fuskas rätt friskt med detta, de allra flesta förutsätter att när ratten står "rakt" så står även styrväxeln i "rakt fram läget", vilket inte behöver vara fallet...
Senast redigerat av dawwe (30 december 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

89 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
Nu har jag vart tillbaks till bilfirman och ställt dem mot väggen och skrikit mig hes.
Dom tog on bilen på rotmos och fixade detta så nu är det som det skall vara. Tack för era svar

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
30 december 2013
Eklund69 skrev:
Nu har jag vart tillbaks till bilfirman och ställt dem mot väggen och skrikit mig hes.
Dom tog on bilen på rotmos och fixade detta så nu är det som det skall vara. Tack för era svar

Bra det!
Du betalar stålar för det, klart det skall göras rätt! Bara stå upp för sig i blyga Sverige och få som man vill cool

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök