3375
Sök

Byte av större bromsar runt om, vad krävs?

74 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Har tänkt att uppgradera mina bromsar på min bil.

I dags läget har jag :

Porsche Cayenne 6kolvs ok fram, 355x32mm skivor , org bromsok bak och skivor.

Så min tanke är att montera Porsche 996ans 4 kolvs bromsok bak , 330x28 skivor, och Ferrari handbromsok.

Så min fråga... Hur kan Porsche ha så stora bromsar runt om?

Vart och köpte mig en huvudbromscylinder från en Cayenne idag och en från Audi a8.
Själva pinnen är lika grov som på min bil, men längre. Porschen är 3mm längre och Audin är 6mm längre...

Är enormt tacksam för svar/idéer av er!

Mvh
Daniel


4 586 Inlägg
4 januari 2014
#2
anledningen till så stora bromsskivor bak är säkert pga av att motorn sitter där. Det krävs då större bromsverkan än på en vanlig personbil där motorn sitter fram där krävs det inte mer än 50% bromsverkan bak


74 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#3
jocke_gronberg skrev:
anledningen till så stora bromsskivor bak är säkert pga av att motorn sitter där. Det krävs då större bromsverkan än på en vanlig personbil där motorn sitter fram där krävs det inte mer än 50% bromsverkan bak

Jo, det förstår jag. Men tar vi en Cayenne så har den större ok fram än bak.

Men min fråga är : hur kan dem ha så stora bromsok runt om med en huvudbromscylinder som har samma diameter som min bil fast pinnen är 4mm längre bara.


...has left the building...
4 474 Inlägg
4 januari 2014
#4
Inget direkt svar på din fråga men...Mina ena bil har original 315mm skivor fram med "enkolvsok", bak 300mm oxå med "enkolvsok". Har monterat 355mm runt om, med 8-kolvsok fram, 6-kolvsok bak. Har kvar original huvudcylinder, funkar kalas. Hur kommer det sig? Tja, förmodligen för att det skiljer inte så där super-duper mycket i hur mycket vätska som måste förflyttas för att kolvarna i oken skall röra sig "tillräckligt". Känslan är kalas i pedalen, ingen skillnad i pedalväg. Bilprovningen har inte anmärkt alls.
En större bromshuvudcylinder förflyttar mer vätska o kan alltså behövas om oken är "väldigt voluminösa"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

74 Inlägg
4 januari 2014
Trådstartare
#5
dawwe skrev:
Inget direkt svar på din fråga men...Mina ena bil har original 315mm skivor fram med "enkolvsok", bak 300mm oxå med "enkolvsok". Har monterat 355mm runt om, med 8-kolvsok fram, 6-kolvsok bak. Har kvar original huvudcylinder, funkar kalas. Hur kommer det sig? Tja, förmodligen för att det skiljer inte så där super-duper mycket i hur mycket vätska som måste förflyttas för att kolvarna i oken skall röra sig "tillräckligt". Känslan är kalas i pedalen, ingen skillnad i pedalväg. Bilprovningen har inte anmärkt alls.
En större bromshuvudcylinder förflyttar mer vätska o kan alltså behövas om oken är "väldigt voluminösa"...

Hej.

Jag märkte skillnad när jag monterade mina bromsok fram.
Org oken har en diameter på korvarna som är ca 60mm, nu har jag 204mm totalt per bromsok. Självklart behövs det ju mer vätska och mer tryck för att trycka ut 6 kolvar samtidigt.

Så vågar inte riktigt att montera större bak också. Då jag hade tänkt montera 4kolvs bak.


74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#6
Diametern på pinnen som trycks in i huvudbromscylinder är 17mm på alla 3.
På huvudbromscylinderna står det 22 resp 26, vad är det?


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 januari 2014
#7
du har ju oftast olika diameter på kolven i huvudcylindern mellan fram/bak kretsen pga av att ge olika bromsfördelning... man kan ju räkna på  vad man får för tryck om man vet huvudcylinderns kolvdia vs bromsokens kolvdiameter.. man får ju en hävstångseffekt.

Jag har 330mm runt om å  4 kolvs ok runt om på min gamle volvo tex.. å min bromsar ändå mer fram än bak... de är mycke som spelar in.


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#8
Xuri: De där skivorna såg ut att ha gått bra varma, var de röda ett tag:)? Jag lånade ut min ena bil till min bror efter att den fått "lite" bättre bromsar...Vad gör han? Jo han tar en sväng med bilen, skivorna hade kanske gått max 150 mil, drar upp i bilen i över 200 o så tvärnit...5-6 gånger, o de biter bara mer o mer påstod han...Iaf väl tillbaka så ser jag hur det formligen ryker om bromsarna o det kommer extremt med värme...Fort som fan säger jag till honom: Iväg o kör en avkylningsrunda på minst 1 mil utan att bromsa mer än nödvändigt...Man vill ju inte riskera att skivorna slår sig. Som tur var så klarade sig skivorna, men hade man ställt bilen med "glödande" bromsar är risken stor att de slagit sig, pga att beläggen håller kvar värmen...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#9
Xuri skrev:
du har ju oftast olika diameter på kolven i huvudcylindern mellan fram/bak kretsen pga av att ge olika bromsfördelning... man kan ju räkna på  vad man får för tryck om man vet huvudcylinderns kolvdia vs bromsokens kolvdiameter.. man får ju en hävstångseffekt.

Jag har 330mm runt om å  4 kolvs ok runt om på min gamle volvo tex.. å min bromsar ändå mer fram än bak... de är mycke som spelar in.

Jag förstår att man iallafall oftast får mer kraft fram.

Men hur ska man kunna mäta huvudbromscylindern? Måste man demontera hela för att göra det. För själva stången som går ut ifrån huvudbromscylindern är 17mm på fordens, porschens och audins huvudbromscylinder. På porschens står där 26 och audins står där 22 gjutet i godset. Kan det vara den inre kolvdiametern kanske?


65 Inlägg
5 januari 2014
#10
DanneMo skrev:
Xuri skrev:
du har ju oftast olika diameter på kolven i huvudcylindern mellan fram/bak kretsen pga av att ge olika bromsfördelning... man kan ju räkna på  vad man får för tryck om man vet huvudcylinderns kolvdia vs bromsokens kolvdiameter.. man får ju en hävstångseffekt.

Jag har 330mm runt om å  4 kolvs ok runt om på min gamle volvo tex.. å min bromsar ändå mer fram än bak... de är mycke som spelar in.

Jag förstår att man iallafall oftast får mer kraft fram.

Men hur ska man kunna mäta huvudbromscylindern? Måste man demontera hela för att göra det. För själva stången som går ut ifrån huvudbromscylindern är 17mm på fordens, porschens och audins huvudbromscylinder. På porschens står där 26 och audins står där 22 gjutet i godset. Kan det vara den inre kolvdiametern kanske?

Det stämmer, det som står ingjutet på cylindern är kolvdiametern.
Senast redigerat av TurboJonte81 (5 januari 2014)


74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#11
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:
Xuri skrev:
du har ju oftast olika diameter på kolven i huvudcylindern mellan fram/bak kretsen pga av att ge olika bromsfördelning... man kan ju räkna på  vad man får för tryck om man vet huvudcylinderns kolvdia vs bromsokens kolvdiameter.. man får ju en hävstångseffekt.

Jag har 330mm runt om å  4 kolvs ok runt om på min gamle volvo tex.. å min bromsar ändå mer fram än bak... de är mycke som spelar in.

Jag förstår att man iallafall oftast får mer kraft fram.

Men hur ska man kunna mäta huvudbromscylindern? Måste man demontera hela för att göra det. För själva stången som går ut ifrån huvudbromscylindern är 17mm på fordens, porschens och audins huvudbromscylinder. På porschens står där 26 och audins står där 22 gjutet i godset. Kan det vara den inre kolvdiametern kanske?

Det stämmer, det som står ingjutet på cylindern är kolvdiametern.

Okej smile tack! Då är frågan vilken man ska ta, är där någon som vet/kan räkna på hur stor huvudbromscylinder man ska ha?


65 Inlägg
5 januari 2014
#12
DanneMo skrev:
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:

Jag förstår att man iallafall oftast får mer kraft fram.

Men hur ska man kunna mäta huvudbromscylindern? Måste man demontera hela för att göra det. För själva stången som går ut ifrån huvudbromscylindern är 17mm på fordens, porschens och audins huvudbromscylinder. På porschens står där 26 och audins står där 22 gjutet i godset. Kan det vara den inre kolvdiametern kanske?

Det stämmer, det som står ingjutet på cylindern är kolvdiametern.

Okej smile tack! Då är frågan vilken man ska ta, är där någon som vet/kan räkna på hur stor huvudbromscylinder man ska ha?

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på bilens original ok, på glidok multiplicerar du arean med två.

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på dom nya oken och räkna ut hur många procent som skiljer original vs dom nya.

Nu vet du hur mycket mindre/mer bromsvätska som krävs för att flytta kolvarna i oken, man brukar kunna bortse från olika slaglängd.


74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#13
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:
TurboJonte81 skrev:

Det stämmer, det som står ingjutet på cylindern är kolvdiametern.

Okej smile tack! Då är frågan vilken man ska ta, är där någon som vet/kan räkna på hur stor huvudbromscylinder man ska ha?

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på bilens original ok, på glidok multiplicerar du arean med två.

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på dom nya oken och räkna ut hur många procent som skiljer original vs dom nya.

Nu vet du hur mycket mindre/mer bromsvätska som krävs för att flytta kolvarna i oken, man brukar kunna bortse från olika slaglängd.

Tack! Ska ta och kolla lite på det idag! smile


74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#14
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:
TurboJonte81 skrev:

Det stämmer, det som står ingjutet på cylindern är kolvdiametern.

Okej smile tack! Då är frågan vilken man ska ta, är där någon som vet/kan räkna på hur stor huvudbromscylinder man ska ha?

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på bilens original ok, på glidok multiplicerar du arean med två.

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på dom nya oken och räkna ut hur många procent som skiljer original vs dom nya.

Nu vet du hur mycket mindre/mer bromsvätska som krävs för att flytta kolvarna i oken, man brukar kunna bortse från olika slaglängd.

Om jag räknade rätt så behöver dem nya bromsoken 1.54% mer vätska.
Och om nu det stämmer att diametern på huvudbromscylindern är gjutet i godset, så har min bil en diameter på 16mm? Audins huvudbromscylinder är 1.37% större och Porschens är 1.62% större.


...has left the building...
4 474 Inlägg
5 januari 2014
#15
Under 2% i skillnad är försumbart! Eller menar du mellan 37 till 60% mer?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

65 Inlägg
5 januari 2014
#16
DanneMo skrev:
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:

Okej smile tack! Då är frågan vilken man ska ta, är där någon som vet/kan räkna på hur stor huvudbromscylinder man ska ha?

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på bilens original ok, på glidok multiplicerar du arean med två.

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på dom nya oken och räkna ut hur många procent som skiljer original vs dom nya.

Nu vet du hur mycket mindre/mer bromsvätska som krävs för att flytta kolvarna i oken, man brukar kunna bortse från olika slaglängd.

Om jag räknade rätt så behöver dem nya bromsoken 1.54% mer vätska.
Och om nu det stämmer att diametern på huvudbromscylindern är gjutet i godset, så har min bil en diameter på 16mm? Audins huvudbromscylinder är 1.37% större och Porschens är 1.62% större.

Du måste mena 54%, 37% och 62%?


74 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#17
TurboJonte81 skrev:
DanneMo skrev:
TurboJonte81 skrev:

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på bilens original ok, på glidok multiplicerar du arean med två.

Räkna ut den totala arean på alla kolvar på dom nya oken och räkna ut hur många procent som skiljer original vs dom nya.

Nu vet du hur mycket mindre/mer bromsvätska som krävs för att flytta kolvarna i oken, man brukar kunna bortse från olika slaglängd.

Om jag räknade rätt så behöver dem nya bromsoken 1.54% mer vätska.
Och om nu det stämmer att diametern på huvudbromscylindern är gjutet i godset, så har min bil en diameter på 16mm? Audins huvudbromscylinder är 1.37% större och Porschens är 1.62% större.

Du måste mena 54%, 37% och 62%?

Det kan stämma! smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 januari 2014
#18
dawwe skrev:
Xuri: De där skivorna såg ut att ha gått bra varma, var de röda ett tag:)? Jag lånade ut min ena bil till min bror efter att den fått "lite" bättre bromsar...Vad gör han? Jo han tar en sväng med bilen, skivorna hade kanske gått max 150 mil, drar upp i bilen i över 200 o så tvärnit...5-6 gånger, o de biter bara mer o mer påstod han...Iaf väl tillbaka så ser jag hur det formligen ryker om bromsarna o det kommer extremt med värme...Fort som fan säger jag till honom: Iväg o kör en avkylningsrunda på minst 1 mil utan att bromsa mer än nödvändigt...Man vill ju inte riskera att skivorna slår sig. Som tur var så klarade sig skivorna, men hade man ställt bilen med "glödande" bromsar är risken stor att de slagit sig, pga att beläggen håller kvar värmen...

Haha Jo dom där skivorna fick gå rätt hårt :p

Körde typ 14 varv superstage under en sommardag i somras med slicks så jag hade greppet te å bromsa å de nöp bara bättre å bättre ju varmare däcken å bromsarna blev. luktade inte ens varmt om bromsarna. vart jävligt impad av de hela. Den gången dom slog sig var i bromsbänken... att bromsa ner 4 rullar i från ca 200, knappra lite dator å sen köra några repor till var ingen höjdare.

har skiten väl slått sig så är de bara å svarva så vet man att dom inte gör de igen tongue



Sök