Letade lite på nätet för att verifiera mina tankar.... Kanske något:
Reservdel: Tändstiftskabel
Den viktigaste uppgiften för tändkablarna är att överföra elektriska pulser från tändspolen direkt till gnistorna. Därför måste de först och främst kunna motstå spänningar på upp till 40.000 volt, och dessutom åstadkomma ett minimum av störningar på elektronisk utrustning, att sända pulserna med små förluster, samt att ha en god tätning för att förhindra läckage av ström, för att bibehålla sina egenskaper inom ett brett temperaturområde - från minus 30 grader på vintern till plus 100 grader eller högre på sommaren.
För att sända en högspänningspuls med en minimal förlust är det nödvändigt att minska trådens elektriska resistans, och det är därför som trådar med kopparledare framgångsrikt använts tidigare. Men eftersom de blev allmänt tillgängliga, började elektroniska apparater att visa sin största nackdelen – de överfylls av ett stort antal elektromagnetiska störningar. För att minska dessa, används ett extra elektriskt motstånd i tändsystemet högspänningskrets.
Motståndet att minska begränsningarna kan monteras i distributörens rotor, tändstift eller lock. Något annat som har samma effekt är en kolelektrod som finns i generatorns lock.
Så Du bör alltså ha rotor, tändkablar och lock till den motor Du nu har och även till det tändsystem som används....
Det är ju lätt gjort att man plockar en del från en motor och lite andra delar från en annan...
Vet att vissa kolstift har mycket låg resistans.... frågan är bara vad Du ska ha för att i slutänden få en tillräckligt stark gnista som även finns där när luftbränsleblandningen är komprimerad. Alltså en stark gnista som slår över kanske 8 - 10 mm i vanlig luft.
Senast redigerat av Meaganeowner (6 januari 2014)