2470
Sök

Subaru forester 1999 utan koppling

Proffsig amatör
91 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
subaru forester turbo 1999 strular med kopplingen.

var ute och körde subban igår och skulle lägga i 3an från 2an. när jag släppte kopplingen var den fortfarande kvar i golvet.. stannade bilen direkt, den fastnar i bottenläge men går att dra för hand till normalt läge utan att den ändå tar.. vad kan det vara som knasar?

Så länge det är dyrt är det bra!

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 januari 2014
Vanligaste är väl huvudcylindern för kopplingen.

Proffsig amatör
91 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Visst är den huvud som sitter närmast behållaren?

6 632 Inlägg
5 januari 2014
Kolla om du har något läckage efter bromsvätska, tror Subaru har en egen behållare för kopplingen.

De/Dem

4 822 Inlägg
6 januari 2014
VWiktor skrev:
Visst är den huvud som sitter närmast behållaren?

ja huvudcylindern sitter uppe på torpedväggen och slavcylingern nere på växellådan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 822 Inlägg
6 januari 2014
Malheus skrev:
Kolla om du har något läckage efter bromsvätska, tror Subaru har en egen behållare för kopplingen.

ja det är separat behållare.

Mvh Christian

Proffsig amatör
91 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
det är inget lekage nånstans vad jag sett, all vätska är kvar i behållaren. vad kan det vara som spökar med huvudcylindern? nån o-ring som spruckit och blivit otät kanske? Eller vad brukar vara det vanliga felet?

6 632 Inlägg
6 januari 2014
Kändes kopplingen ovanlig eller något innan det hände? I värsta fall måste växellådan ner.

De/Dem

Proffsig amatör
91 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Kändes kopplingen ovanlig eller något innan det hände? I värsta fall måste växellådan ner.

nix, har känts bra hela tiden!

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Har bytt huvudcylindern nu utan framgång, dragit tätt överallt. den beter sig fortfarande så här
http://www.youtube.com/watch?v=aXWtIZWQIUA
vad fasen kan det vara?

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
när armen från huvudcylindern inte sitter på pedalen och man trycker den för hand så känns det normalt men när man sätter den på pedalen så blir det som på filmen ovan..

6 632 Inlägg
18 januari 2014
Måste lufta kopplingen.. smile

De/Dem

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Måste lufta kopplingen.. smile

Det satt ingen luftnippel på den nya huvudcylindern, men visst går det om jag luftar nere på slaven?
off topic så satt det en mindre fjäder precis framför slavcylindern som bara satt på ena sidan, nån som har koll vart den ska sitta?

4 822 Inlägg
18 januari 2014
finns som sagt bara luftnippel på slavcylindern så det är där man luftar.
fjäderna ska sitta imellan kopplingsgaffeln och konsolen på motorn, den ska alltså gå framåt.

Mvh Christian

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Christian S skrev:
finns som sagt bara luftnippel på slavcylindern så det är där man luftar.
fjäderna ska sitta imellan kopplingsgaffeln och konsolen på motorn, den ska alltså gå framåt.

hur ska kopplingsgaffeln kännas om man rör den för hand?
känns ganska odistinkt nu..

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
har luftat nu utan större framsteg..
det är precis som att nått fattas mellan slavcylindern och kopplingsgaffeln (rätt eller fel)?
slaven trycker ut ordentligt som den ska. nått som knasar nere i lådan?

6 632 Inlägg
18 januari 2014
Att lufta kopplingen är ingen rolig lek, enklast blir att antingen använda en bromsvätske sug eller lägger tryck i systemet

De/Dem

Proffsig amatör
91 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
Malheus skrev:
Att lufta kopplingen är ingen rolig lek, enklast blir att antingen använda en bromsvätske sug eller lägger tryck i systemet

tyckte luftningen var ganska simpel, tog lös både slav och huvudcylinder la tryck huvudcylindern samtidigt som jag öppnade nippeln nere på slaven, stängde innan jag släppte. Slaven trycker ut som den ska nu, funderar på OM gaffeln möjligtvis kan hoppa ut läge? den trycker inte tillbaka som den ska och den ligger för den delen inte heller där den ska, eller om det är något med tryckplattan?

Sök