3233
Sök

Saab 9-5 Aero -00 goes Gatracer. [Saab Performance Crew]

Dags för lite seriösare uppgradering av Aeron.

28 096 Visningar
Uppdaterades senast 17 mars 2014
3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#1
Känns som det är dags att dra igång projekttråden nu medan jag inte har hunnit allt för långt.

Bilen i fråga är en Saab 9-5 Aero -00 som jag köpte Februari 2012. Jag har alltså redan haft den i snart 2 år. Första säsongen hade jag den och byggde ljud i, förra året hade jag den mest som ett schysst vardagsåk men nu är det dags att den blir ett snäpp vassare! wink



För närvarande är bilen Steg 3 E85, vilket ska ge runt 310hk/440Nm. Detta innebär egentligen bara 3" helsystem med 100cell-racekat, Siemens Deka 875cc spridare och Walbro 255 bränslepump.

Tanken till nästa år är att bygga en stadigare motor och växellåda och till en början montera en 19T-turbo. Detta bör palla med ca 400hk på E85. Målet är att ha ut 350hk på hjulen och sen kommer en hel del annat roligt göras på bilen.

Ska försöka uppdatera så ofta som möjligt med så mycke bilder som jag bara kan wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Saab Freak
292 Inlägg
5 januari 2014
#2
Detta projekt blir najs smile

Mvh:Andreas

3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#3
GrEEn81 skrev:
Detta projekt blir najs smile

Ja det hoppas vi väll på iaf wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Prototyp tekniker
259 Inlägg
3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#6
Får väll försöka börja från början så gott de går tongue

Införskaffade mig först en B234-bottendel med rasade vevlager, alltså en bottendel från en 9000 2,3T -98. Tanken var först att bygga på denna, tills jag snubblade på en B235R från en 9-5 Aero -00/01(osäker), även denna med vevlagerras. Var egentligen mest ute efter topp, oljetråg, bröstkåpa, insug, tryckplatta osv men fick med hela motorn, lådan och framvagnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-818f98a7292d5ee48d22a280bbf5c439.jpg

Så det blev o riva isär skitet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-39f2feced13f74be5050127d32c12750.jpg

Sen upp med B235an i Stativet. B234an står på golvet intill.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-3db696e2fa97637191fe9be48568b37f.jpg

Ut med kolvarna ur B234an och undan med de blocket!
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-f8378060ffbf220e2775c9b79554e871.jpg

Sen plocka bort kolvar och ramlageröverfall så man fick en uppfattning över hur illa det var, Veven var totalkass. Vet inte hur bra de syns på bilden men alla banorna utom 2 ramlagerbanor och en vevlagerbana var sönderrepade.
Bara o kasta den. Veven i B234an såg dessvärre inte heller så bra ut. hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4d2bce1ccf388d5018752e93c0ad5e7d.jpg

Hittade en del lagerrester i oljan;) Satt inte mycket till lager kvar där det skulle tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4d2bce1ccf388d5018752e93c0ad5e7d.jpg


Ett styck skitigt och räligt B235-block tömt på ALLT. Inkl balansaxlar o skit, som inte kommer att sättas tillbaka heller wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-f070a8ff544e698d69a29d13196d0e36.jpg

Fick en tvätt på jobbet tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-bfa6fabaaab42d6a492510dd3e0e54f6.jpg

Blocket honat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-8a51b5f734925822d0c1c3a8d4218bd9.jpg

Och lite ny färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-df06cb341dc681172258bbd273c97c7a.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#7
T5-kolvarna från B234an fick åka en runda i svarven smile 1,15mm taget på toppen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-e4c777c74445388e17de855d14b1b4a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-9b7b81552a0cce07460c90ba8d624085.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-fd54ecfbbf44f29fabc9094889873ecf.jpg

Skillnaden på en kolv från 2,3 T5(B234) och 2,3 T7(B235)
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-0499568a96c6e56f9c7eade9e0444ca2.jpg

Sen var det svänghjulets tur att hoppa upp i svarven. ca 2kg lättare blev det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d67de3236dca30a6eb0926b33b11b9a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a35d3f0d99b30064e1c87890204ece19.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-29be64e3806ca00fa5657b74d4f80cd3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-811e638df9e620a040ab0437ea8e1db8.jpg

Införskaffade en vev i bättre skick från en 9000 2,3 då båda mina vevar va kassa, skickade iväg denna tillsammans med det lättade svänghjulet och aero-tryckplattan för att få allt balanserat. Här har jag precis fått tillbaka det från balansering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-83d4e25d29670cf94d79a432408698f1.jpg

För tillfället sitter veven monterad med nya lager smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b56c407390fc8256d542fd64e641c9f9.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#8
Så fort jag har svarvat till en sk. stumhylsa ska lådan iväg o få sig en omgång. Blir även uppgraderad med Viggen-satsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-f97a588e26206c6f1532c44bec4a2ce3.jpg

och självklart en Quaife LSD så man har lite bättre grepp, behövs ju när man har framhjulssprätt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-cec9d2a4e8b7fa2e4e7bcf038d7043a1.jpg

Och en Fyrpuckad stum sinter så man slipper att kopplingen slirar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b8c164c56105b284a44ed11595f707a4.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Prototyp tekniker
259 Inlägg
5 januari 2014
#9
Kul att få plocka i nya fina prylar


4 442 Inlägg
3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#11
När jag köpte bilen var den utrustad med ljus tyginredning, det absolut värsta skitet man kan ha! Så dom stolarna åkte på tippen och ett par ljusa skinnstolar hamnade i. Dessvärre är problemet med att allt ljust i bilen har en tendens till att bli jätteskitigt av ingenting kvar. för att bli av med det så har jag fått tag i SVART instrumentbräda, mittkonsol och golvmatta. Denna fanns endast i 9-5 06- så den är ju inte så lätt att få tag i ;D
Ser dessvärre grå ut på bilderna men det är min jävla mobil som inte gillar den svarta tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-bea3cd59c27ef861a4c95601cfa7a633.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-92f93f1037523abc0fe3e738b20ede26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-cec8b76194eeb47667999856698e53a0.jpg
Behöver dock en rejäl tvätt men helt o fint annars smile I bagaget har jag redan sedan tidigare bytt till mörk då det ljusa såg ren för jävligt ut där:P
Kommer självklart ett par stolar som matchar detta sen, mer än så säger jag inte än smile


Baklamporna på bilen konverterade jag till 02-05 redan i somras, så nu är det dags att fronten matchar wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-c909a83fe6a2ef60f2947165633458c0.jpg

Fick tag på den i mitt tycke snyggaste fronten till 9-5 smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-3870d51a5f90367e24fb5d0355c5b5ec.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#12
Lägger upp lite bilder från i sommras med när jag monterade Coilovers på den.

Beställde dom på ebay, TA-Technix till Opel Vectra B passar även på 9-5 98-01 wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4873bfc30b62820480eff1b66a61cdd8.jpg

Fram monterade, ej inställda tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-646e6ae184dc653d44d03e78ec36c68a.jpg

Bak monterade och inställda smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-41a65448e99a6c8f2a3eb332e1bf0df4.jpg

Bytte även till Powerflex i främre bakvagnsbussningarna då dom som vanligt var slut. Bytte även bakre krängningshämmarbussningarna till Powerflex, har dock ingen bild på dessa hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-7277bbdad72f3a63ef4867aa0aeb3d09.jpg

Första provkörningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-0d0e3e9317a3a3ca333ac20a5bef3185.jpg

Hjulinställning
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d81877bc17fc448aa93e4788e52ac63e.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 442 Inlägg
5 januari 2014
#13
Du har hunnit med en del sen 2012 smile 04-05 aero fronten är duktigt grym! Bara fortsätta på samma vis 2014!

Va tycker du om coilsen? Stenhårda som dom flesta säger?


George
1 956 Inlägg
5 januari 2014
#14
Ska följas wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#15
JKDesign skrev:
Du har hunnit med en del sen 2012 smile 04-05 aero fronten är duktigt grym! Bara fortsätta på samma vis 2014!

Va tycker du om coilsen? Stenhårda som dom flesta säger?

Ja de har hänt en del med den:)

Vad gäller coilsen tycker jag inte alls att dom är så obekvämt hårda som många påstår, o då har jag ändå 20" på.
Känner ingen större skillnad mot K-sport som en kompis har på sin och inte alls så stötig som tjejens golfar har varit med samma Coils:P

Dom är helt klart prisvärda! Jag gav drygt 1900kr inkl frakt från Ebay:)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

4 442 Inlägg
5 januari 2014
#16
M_icke_ skrev:
JKDesign skrev:
Du har hunnit med en del sen 2012 smile 04-05 aero fronten är duktigt grym! Bara fortsätta på samma vis 2014!

Va tycker du om coilsen? Stenhårda som dom flesta säger?

Ja de har hänt en del med den:)

Vad gäller coilsen tycker jag inte alls att dom är så obekvämt hårda som många påstår, o då har jag ändå 20" på.
Känner ingen större skillnad mot K-sport som en kompis har på sin och inte alls så stötig som tjejens golfar har varit med samma Coils:P

Dom är helt klart prisvärda! Jag gav drygt 1900kr inkl frakt från Ebay:)

Sjukt bra! Efter va man har läst verkar dom komfortabla på tyngre bilar typ kombi och stenhårda på små bilar, som du säger tjejens golf. 1900:- är bara sjukt och då tjänar ändå dom som säljer dom pengar haha.


3 466 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#17
JKDesign skrev:
M_icke_ skrev:
JKDesign skrev:
Du har hunnit med en del sen 2012 smile 04-05 aero fronten är duktigt grym! Bara fortsätta på samma vis 2014!

Va tycker du om coilsen? Stenhårda som dom flesta säger?

Ja de har hänt en del med den:)

Vad gäller coilsen tycker jag inte alls att dom är så obekvämt hårda som många påstår, o då har jag ändå 20" på.
Känner ingen större skillnad mot K-sport som en kompis har på sin och inte alls så stötig som tjejens golfar har varit med samma Coils:P

Dom är helt klart prisvärda! Jag gav drygt 1900kr inkl frakt från Ebay:)

Sjukt bra! Efter va man har läst verkar dom komfortabla på tyngre bilar typ kombi och stenhårda på små bilar, som du säger tjejens golf. 1900:- är bara sjukt och då tjänar ändå dom som säljer dom pengar haha.

Ja Golf 2an som tjejen hade innan var hemsk, där hoppade man fram:P
Golf 3an som hon har nu är lite mjukare, men fortfarande betydligt hårdare än Saaben:P
Skulle med tro att det har med vikten att göra:)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 295 Inlägg
6 januari 2014
#18
Helsike så fint det blev med coilsen:) vad är nedre infästningen fram i för material?


3 295 Inlägg
6 januari 2014
#19
Aha. Som att få ner min lite mer på backen. Coilovers är ju ett bra alternativ men man vill ju inte kosta på 10k på det;) tänkte om man kunde svetsa om fästet så det passar på nyare med;)


3 466 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#20
Slave_joe skrev:
Aha. Som att få ner min lite mer på backen. Coilovers är ju ett bra alternativ men man vill ju inte kosta på 10k på det;) tänkte om man kunde svetsa om fästet så det passar på nyare med;)

Ja det borde absolut gå o göra smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök