Om jag får tycka till: Köp INTE en Saab 9-5 för under 15k. En del tidigare i tråden var rätt. Köper du en äldre än -04 löper du en inte obetydlig risk att få tag på en som drar olja pga fastkoksade kolvringar.
Saab 9-3 är rätt OK bilar, men nackdelen med en nyare än -00 är att det sitter en T7 motor i den, samma som i 9-5, och med samma risk för att den drar olja. Titta då hellre på en 98-99 med T5-motor. Den har röd tändkassett, och är lika skottsäker som en gammal 740-motor. Dessutom delar T7-motorerna även turboaggregat (alla utom Aero, men du får ingen bra för det priset) och Garret GT17-aggregatet är "ömtåligt" och går inte sällan sönder före 15k mil. Är det bytt bör det ju i och för sig hålla ett tag. 9-3 98-99 med T5- motor har det gamla T25-agget från 9000 och ng900, och det är riktigt hållbart även om man trimmar lite.
Ett par tråkiga punkter med 9-3:an är att det gärna börjar rosta i skarven mellan bakskärm och bakdörr, det s.k. hundbenet. Det gäller 5-dörrarsmodellen.
Fjäderbenen fram rostar av ovanpå fjädertallriken, och ett nytt är rätt så dyrt. Ska vara bytt, annars lyft på damasken ovanför fjädertallriken och kolla noga så att det inte finns rost där. Annars har den inte fler fel än vilken Volvo som helst.
Dyra servicen ligger vid 11k mil, 22k osv, då drivremmen och eventuellt remspännaren ska bytas då. Alla Saabar i modern tid har kamkedja, som inte ska behöva bytas. Rasslar det från motorn, titta då på en annan bil.
Och handbromsen får vi inte glömma. Kortfattat går det till så att du spänner handbromsen före besiktning, och sedan håller det typ en månad innan den börjar ta dåligt igen. Då spänner du igen, eller gillar läget till nästa besiktning. Man måste ju ändå parkera med backen i om nyckeln ska ur, så handbroms är ganska onödigt.
Skatten ligger på ~2000 spänn.
Andra bilar som kan vara intressanta om det viktigaste är att åka problemfritt och billigt är t ex Hyundai Accent eller Toyota Corolla, Seat Arosa m. fl. Det är slöa och tråkiga bilar, men du sparar sannolikt en del pengar på att skaffa en sådan. Det är mycket dyrare än man tror att ha bil innan man köper sin första, och ju "roligare" bil, desto dyrare tenderar det att bli!
Undvik för allt i världen Audi! A4:orna runt sekelskiftet hade enorma motorproblem. 6:orna lääcker gärna olja och är riktigt dyra att få ordning på, och A4 1,8t är verkstadens favorit (om de inte tröttnat på den). Turbo går ofta sönder och motor koksar, samma problem som tidiga Saab 9-5, men fler verkar drabbas.
Senast redigerat av Andromeda (5 januari 2014)