3549
Sök

Köpråd: Funderingar kring första bil

Ung&Dum
430 Inlägg
5 januari 2014
#21
Fast för 20 tusen så får du en roligare bil än en Hyndai accent (urk)

In hoc signo vinces

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#22
CurvaN skrev:
Fast för 20 tusen så får du en roligare bil än en Hyndai accent (urk)

Om vi nu säger att max är 20000kr istället, är det någon annan bil som kommer fram och blir intressant då?

Evildan
6 januari 2014
#23
Vad skulle då jag rekommendera, flertalet här inne vet redan vad som komma skall wink

Köp dig en -trött- Corolla eller Avensis, stryktåliga, med bra totalekonomi, Honda Civic, Accord är även det bra bilar såsom Asiater överlag är.
Den Hyundaien som Opel P1 länkade är en bra bil även om -04 och nyare är att föredra då dom har variabla ventiltider, men de 138hk räcker för att skicka bilen 0-100 på ca 9 sekunder wink
Länkar en sida med lite fakta:
http://www.cars-data.com/en/hyundai-ela … pecs/17300

-Trött- Avensis i din prisklass 0-100 på 9.3s
http://www.cars-data.com/en/toyota-aven … pecs/47555

Fri fart för ett fritt folk!
14 166 Inlägg
6 januari 2014
#24
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/141/6/b/seat_arosa_mk1_by_lukomodius-d507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok
Senast redigerat av Growe (6 januari 2014)

Kör fort så hinner inget hända...

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#25
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

glad
493 Inlägg
6 januari 2014
#26
har en s80 99, 140hk, inte världssnabb men ändå bra med vrid då den ändå ligger på 2.4 liter.
medelförbrukning ligger på 8.9 och det är faktiskt helt ok för en sån stor bil anser jag! man kan säkert köra billigare.
billiga delar, stabil konstruktion, säker, sitter som en kung, bra orginalljud, oftast rikligt utrustade.
ca 2000kr i skatt, och jag betalar lika mkt i försäkring om året (Trafik, 22 år gammal, står på mig)
bästa bilen jag ägt, och kostar ju somsagt runt 15k.

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

Of World
3 370 Inlägg
6 januari 2014
#27
mange_240 skrev:
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

De där är bullshit. tro mig jag har testat..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#28
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

De där är bullshit. tro mig jag har testat..

jaså, gärna lite argumentering.
Senast redigerat av mange_240 (6 januari 2014)

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#29
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Arosan känns lite för liten, men hur är det med Seat Ibiza då? Lite större och passar fortfarande in på budget osv. Hur är det med den? smile

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#30
Palm96 skrev:
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Arosan känns lite för liten, men hur är det med Seat Ibiza då? Lite större och passar fortfarande in på budget osv. Hur är det med den? smile

Den är liten och ful, mycket elfel undermålig framvagn. tyvärr allt talar för en större bil!

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#31
mange_240 skrev:
Palm96 skrev:
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Arosan känns lite för liten, men hur är det med Seat Ibiza då? Lite större och passar fortfarande in på budget osv. Hur är det med den? smile

Den är liten och ful, mycket elfel undermålig framvagn. tyvärr allt talar för en större bil!

Jo, jag bara bollar lite med mina tankar smile

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#32
Palm96 skrev:
mange_240 skrev:
Palm96 skrev:

Arosan känns lite för liten, men hur är det med Seat Ibiza då? Lite större och passar fortfarande in på budget osv. Hur är det med den? smile

Den är liten och ful, mycket elfel undermålig framvagn. tyvärr allt talar för en större bil!

Jo, jag bara bollar lite med mina tankar smile

det är tyvärr så, hur mycket kommer du köra per år?

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#33
mange_240 skrev:
Palm96 skrev:
mange_240 skrev:

Den är liten och ful, mycket elfel undermålig framvagn. tyvärr allt talar för en större bil!

Jo, jag bara bollar lite med mina tankar smile

det är tyvärr så, hur mycket kommer du köra per år?

Har en a-traktor nu som jag har kört ungefär 1200/år med. Förmodligen så kommer det bli något mer med bil.

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#34
Palm96 skrev:
mange_240 skrev:
Palm96 skrev:

Jo, jag bara bollar lite med mina tankar smile

det är tyvärr så, hur mycket kommer du köra per år?

Har en a-traktor nu som jag har kört ungefär 1200/år med. Förmodligen så kommer det bli något mer med bil.

Andra får säga vad de vill men en större bil, känns bättre, brukarl i regel ha något högre kvalite också,
självklart tar de lite mer bränsle kanske något dyrare i skatt men tycker ändå fördelarna väger upp nackdelarna. Stirra dig inte blind på årsmodell köp hellre en något äldre i bättre skick än en nyare i sämre skick. De viktigaste välj bil själv du kommer aldrig bli nöjd annars.

Of World
3 370 Inlägg
6 januari 2014
#35
mange_240 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

De där är bullshit. tro mig jag har testat..

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#36
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:
opel_vectra_gts skrev:

De där är bullshit. tro mig jag har testat..

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Volvo är inget jag har något egentligt intresse för så förmodligen blir det ingen sådan. Jag kommer köra till och från skolan varje dag (2mil). Likt som jag gör idag med en a-traktor som drar 0,95L/mil.

Ska jag nu skaffa mig något mer ekonomiskt så skulle det vara optimalt om den drog mindre bensin än det jag har nu.

Of World
3 370 Inlägg
6 januari 2014
#37
Palm96 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Volvo är inget jag har något egentligt intresse för så förmodligen blir det ingen sådan. Jag kommer köra till och från skolan varje dag (2mil). Likt som jag gör idag med en a-traktor som drar 0,95L/mil.

Ska jag nu skaffa mig något mer ekonomiskt så skulle det vara optimalt om den drog mindre bensin än det jag har nu.

http://www.blocket.se/varmland?q=&c … &md=th

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 januari 2014
#38
Palm96 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Volvo är inget jag har något egentligt intresse för så förmodligen blir det ingen sådan. Jag kommer köra till och från skolan varje dag (2mil). Likt som jag gör idag med en a-traktor som drar 0,95L/mil.

Ska jag nu skaffa mig något mer ekonomiskt så skulle det vara optimalt om den drog mindre bensin än det jag har nu.

Nu tog han en Nissan från -03 som exempel. Vad får du för Volvo från -03 för 15k? Ingen. Du får en 940 ltt -92 med 30k mil och halvtaskig låda som har passerat sin tredje klåfingriga motorburna ungdom.


20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#39
Någon som har koll på Peugeot? Är 206 GTI värd att ge en tanke eller är det onödigt?

En Medlem
405 Inlägg
6 januari 2014
#40
Kolla in dessa:

http://www.blocket.se/vastmanland/Fiat_ … =7&w=3

http://www.blocket.se/bastad/Citroen_C3 … =7&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Skoda_Fab … =7&w=3

http://www.blocket.se/kalmar/VW_POLO_1_ … =7&w=3

http://www.blocket.se/landskrona/Skoda_ … =7&w=3 2006!

http://www.blocket.se/kronoberg/Renault … =7&w=3

Visste inte om att det fanns så otroliga klipp att hitta här, välskötta, servade bilar, ofta från handlare för inga pengar alls! (nåja)

Lyssna för guds skull inte på dem som säger att du ska köpa nån gammal tung rosthög ex gamla volvos, tro mig det är bara skrothögar, och dom som säger att man tjänar in på reparationerna? Ha!
Senast redigerat av -matte (6 januari 2014)


Sök