3668
Sök

Köpråd: Funderingar kring första bil

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#41
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:
opel_vectra_gts skrev:

De där är bullshit. tro mig jag har testat..

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Står som ett frågetecken när har jag rekommenderat en volvo 240? är väl bilar kring 00 och uppåt i denna tråd?! försäkringen lär nog styras av motoreffekten samt ts ålder.

ingen aning vad man får ge för en vettig 240 idag då jag inte köpt någon sån de senaste 10 åren, skulle tro man får en som går många år framåt för 15000 om du är spekulant. Ts va tydlig med att han skulle ha något nyare än 00.

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#42
mange_240 skrev:
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:

jaså, gärna lite argumentering.

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Står som ett frågetecken när har jag rekommenderat en volvo 240? är väl bilar kring 00 och uppåt i denna tråd?! försäkringen lär nog styras av motoreffekten samt ts ålder. gamla volvobilar krånglar sällan de dör av rost pga vanskötsel när de gått ca 45000mil. men de har väl din mazda 323a också gått utan större krångel, när den är 25 år?

ingen aning vad man får ge för en vettig 240 idag då jag inte köpt någon sån de senaste 10 åren, skulle tro man får en som går många år framåt för 15000 om du är spekulant. Ts va tydlig med att han skulle ha något nyare än 00.

Evildan
6 januari 2014
#43
Palm96 skrev:
Någon som har koll på Peugeot? Är 206 GTI värd att ge en tanke eller är det onödigt?

Kul liten pigg bil, inte lika busig som föregångaren 205GTI men ändå rätt kul.
Täta kamremsbyten på dom 4år eller 12000mil, givetvis vilket som först inträffar.

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#44
Evildan skrev:
Palm96 skrev:
Någon som har koll på Peugeot? Är 206 GTI värd att ge en tanke eller är det onödigt?

Kul liten pigg bil, inte lika busig som föregångaren 205GTI men ändå rätt kul.
Täta kamremsbyten på dom 4år eller 12000mil, givetvis vilket som först inträffar.

Har nämligen kört en 206, men den imponerade lite får jag väl ändå säga, like klen men annars.

Of World
3 370 Inlägg
6 januari 2014
#45
mange_240 skrev:
mange_240 skrev:
opel_vectra_gts skrev:

Absolut, för folk tror dom säljer guld när de gäller äldre volvos som dessutom krånglar mycket

försäkringen är inte så billig heller då dessa brukar vara populära ungdomsbilar (vi vet ju inte ens vem bilen ska stå på)

ska han använda bilen som pendlar bil så blir de dyrt med den förbrukningen en gammal volvo har, och JA en stor bil drar mycket men lite modernare bil går för de mesta bra bit under litern

sen är de komforten extremt dålig i en te.x 240 fast det är inget konstigt egentligen.. gammal bil

en lite modernare små bil är bra (te.x Mazda 323 jag hade, helt ok! körde 200mil på 2 veckor snittade -0,6- då med 140hk motorn på liten bil!)

en sån tar dom 1500kr för ett kamremsbyte med vattenpump på. gamla bilar är inte alltid bäst (Mazdan var 2001. )

kan ta min nissan som exempel ochså

-billig i inköp (för min del byte rakt av mot mazdan)
-försäkring är snorbillig (gubb-bil)
- snittar just nu: 0,7 (EN hel del stadstrafik)
-6 växlad
- helt ok komfort
-kamkedja som är av den bättre sorten

Vad får man ge för en sådan idag? mer eller mindre 20k för en bes och skattad bil

visst den är inte speciellt snygg men...den funkar kladderfritt!
likt dom flesta japanare

om man får fråga, vad får man ge för en någorlunda godkänt 240 som är bes+skatt?

Står som ett frågetecken när har jag rekommenderat en volvo 240? är väl bilar kring 00 och uppåt i denna tråd?! försäkringen lär nog styras av motoreffekten samt ts ålder. gamla volvobilar krånglar sällan de dör av rost pga vanskötsel när de gått ca 45000mil. men de har väl din mazda 323a också gått utan större krångel, när den är 25 år?

ingen aning vad man får ge för en vettig 240 idag då jag inte köpt någon sån de senaste 10 åren, skulle tro man får en som går många år framåt för 15000 om du är spekulant. Ts va tydlig med att han skulle ha något nyare än 00.


" köp hellre en något äldre i bättre skick än en nyare i sämre skick"  jag antog att du menade någon gammal 240 eller 740 men jag hade kanske fel på den.

Jag har haft på den gamla och nyare Volvos, dom har krånglat mer eller mindre som några billiga oplar..

Men eftersom gammal Volvo inte var aktuellt så ger jag mig på denna punkt. my bad.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

10 164 Inlägg
6 januari 2014
#46
Beror ju på hur människan som ska ha bilen ser ut med är han liten till växten kommer han säkert bli glad i en småbil.   
Men är han 180cm lång och över som jag så är en småbil inge roligt trångt och jävligt. Personligen tycker jag du ska satsa på en rejäl bil du vinner i längden på det. Betydligt mer komfort och inte lika nervös efter vägen. Då du ska pendla med bilen.

Har en 244a jag som första bil och en bil i den storleken är nog att föredra framför någon liten seat eller dylikt. En Volvo s60 är faktiskt en trevlig bil vet dock ej hur dom ligger rent prismässigt. Dock sköna bilar som är rejäla i sin konstruktion.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

En Medlem
405 Inlägg
6 januari 2014
#47
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#48
opel_vectra_gts skrev:
mange_240 skrev:
mange_240 skrev:

Står som ett frågetecken när har jag rekommenderat en volvo 240? är väl bilar kring 00 och uppåt i denna tråd?! försäkringen lär nog styras av motoreffekten samt ts ålder. gamla volvobilar krånglar sällan de dör av rost pga vanskötsel när de gått ca 45000mil. men de har väl din mazda 323a också gått utan större krångel, när den är 25 år?

ingen aning vad man får ge för en vettig 240 idag då jag inte köpt någon sån de senaste 10 åren, skulle tro man får en som går många år framåt för 15000 om du är spekulant. Ts va tydlig med att han skulle ha något nyare än 00.


" köp hellre en något äldre i bättre skick än en nyare i sämre skick"  jag antog att du menade någon gammal 240 eller 740 men jag hade kanske fel på den.

Jag har haft på den gamla och nyare Volvos, dom har krånglat mer eller mindre som några billiga oplar..

Men eftersom gammal Volvo inte var aktuellt så ger jag mig på denna punkt. my bad.

Ja jag tänkte snarare om han står och väger mellan en 00 och en 98. Tråkigt att du har haft krångel med gamla volvobilar har klarat mig själv från stora grejor på de jag haft, aldrig haft en nyare sådan.

låter bra för har aldrig rekomenderat en volvo har däremot förespråkat en större bil då jag tycker de har stora fördelar jämfört mot mindre bilar.En passat kanske vore något för att nämna ett exempel, lär ju vara bättre vid en eventuell smäll iaf.

10 164 Inlägg
6 januari 2014
#49
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

Vem har rekommenderat honom en 240?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#50
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

på vilket vis är bakhjulsdriften en nackdel? sen föreslog han en volvo s60!
Senast redigerat av mange_240 (6 januari 2014)

En Medlem
405 Inlägg
6 januari 2014
#51
Djo skrev:
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

Vem har rekommenderat honom en 240?

Jag tyckte det kändes som du gjorde det, men gjorde du inte det så var det fel att rikta mitt inlägg mot dig.

10 164 Inlägg
6 januari 2014
#52
-matte skrev:
Djo skrev:
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

Vem har rekommenderat honom en 240?

Jag tyckte det kändes som du gjorde det, men gjorde du inte det så var det fel att rikta mitt inlägg mot dig.

Menade på att jag tyckte han skulle ha en bil i 240ins storlek (har själv en sådan) tipsade honom sedan om Volvo s60 en robust och stabil bil i liknande storleks klass.

Dock är 240in ingen dålig bil alls gillar dom riktigt mycket. Men då han ville ha något nyare modeller så tipsade jag han om s60.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

En Medlem
405 Inlägg
6 januari 2014
#53
mange_240 skrev:
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

på vilket vis är bakhjulsdriften en nackdel? sen föreslog han en volvo s60!

Bakhjulsdriften utan några elektroniska hjälpmedel ger köregenskaper som kan överraska föraren och skapa farliga situationer som kan leda till en olycka, framhjulsdrift däremot har mer tendens till att understyra och skulle man då komma över i mötande körfält och kollidera så gör man det med fronten och inte sidorna på bilen.


20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#54
Djo skrev:
-matte skrev:
Djo skrev:

Vem har rekommenderat honom en 240?

Jag tyckte det kändes som du gjorde det, men gjorde du inte det så var det fel att rikta mitt inlägg mot dig.

Menade på att jag tyckte han skulle ha en bil i 240ins storlek (har själv en sådan) tipsade honom sedan om Volvo s60 en robust och stabil bil i liknande storleks klass.

Dock är 240in ingen dålig bil alls gillar dom riktigt mycket. Men då han ville ha något nyare modeller så tipsade jag han om s60.

Har kollat på s60, men ligger något för högt i pris. Annars så har jag bara bra erfarenheter från s60!

10 164 Inlägg
6 januari 2014
#55
Palm96 skrev:
Djo skrev:
-matte skrev:

Jag tyckte det kändes som du gjorde det, men gjorde du inte det så var det fel att rikta mitt inlägg mot dig.

Menade på att jag tyckte han skulle ha en bil i 240ins storlek (har själv en sådan) tipsade honom sedan om Volvo s60 en robust och stabil bil i liknande storleks klass.

Dock är 240in ingen dålig bil alls gillar dom riktigt mycket. Men då han ville ha något nyare modeller så tipsade jag han om s60.

Har kollat på s60, men ligger något för högt i pris. Annars så har jag bara bra erfarenheter från s60!

Kolade blocket nu och jo en aning högt men skulle jag vara du skulle jag hålla ögonen öppna finns några för runt 20 tusen på blocket.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

20 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#56
Djo skrev:
Palm96 skrev:
Djo skrev:

Menade på att jag tyckte han skulle ha en bil i 240ins storlek (har själv en sådan) tipsade honom sedan om Volvo s60 en robust och stabil bil i liknande storleks klass.

Dock är 240in ingen dålig bil alls gillar dom riktigt mycket. Men då han ville ha något nyare modeller så tipsade jag han om s60.

Har kollat på s60, men ligger något för högt i pris. Annars så har jag bara bra erfarenheter från s60!

Kolade blocket nu och jo en aning högt men skulle jag vara du skulle jag hålla ögonen öppna finns några för runt 20 tusen på blocket.

Dock så har de gått ganska långt 25-30k, det kanske inte är så mycket i dagsläget men om man ska räkna med att jag ska kunna använda bilen i några år så kommer dem plussas på ganska så snabbt!!

Evildan
6 januari 2014
#57
Palm96 skrev:
Djo skrev:
-matte skrev:

Jag tyckte det kändes som du gjorde det, men gjorde du inte det så var det fel att rikta mitt inlägg mot dig.

Menade på att jag tyckte han skulle ha en bil i 240ins storlek (har själv en sådan) tipsade honom sedan om Volvo s60 en robust och stabil bil i liknande storleks klass.

Dock är 240in ingen dålig bil alls gillar dom riktigt mycket. Men då han ville ha något nyare modeller så tipsade jag han om s60.

Har kollat på s60, men ligger något för högt i pris. Annars så har jag bara bra erfarenheter från s60!

S60I V70N S80I same same fast med olika utrymmen.

1 562 Inlägg
6 januari 2014
#58
-matte skrev:
mange_240 skrev:
-matte skrev:
Så en gammal Volvo 240 med bakhjulsdrift, ingen antisladd, säkert ingen abs heller ligger säkrare än en relativt modern småbil med framhjulsdrift, abs, troligtvis antisladd mm. Skojar du?

Den har till skillnad från volvon också ett krockskydd som gör att man faktiskt kan överleva en krock i, till skillnad från en gammal bil som har korroderat friskt i bärande delar.

på vilket vis är bakhjulsdriften en nackdel? sen föreslog han en volvo s60!

Bakhjulsdriften utan några elektroniska hjälpmedel ger köregenskaper som kan överraska föraren och skapa farliga situationer som kan leda till en olycka, framhjulsdrift däremot har mer tendens till att understyra och skulle man då komma över i mötande körfält och kollidera så gör man det med fronten och inte sidorna på bilen.


Frågan är ju då varför är alla lastbilar bakhjulsdrivna, alla sportbilar, lyxbilar. men de klart du föredrar väl att åka runt utan styrning och chans att parera eventuella sladdar. har kört både fram och bakhjulsdrivna bilar, har du det?

10 164 Inlägg
6 januari 2014
#59
Palm96 skrev:
Djo skrev:
Palm96 skrev:

Har kollat på s60, men ligger något för högt i pris. Annars så har jag bara bra erfarenheter från s60!

Kolade blocket nu och jo en aning högt men skulle jag vara du skulle jag hålla ögonen öppna finns några för runt 20 tusen på blocket.

Dock så har de gått ganska långt 25-30k, det kanske inte är så mycket i dagsläget men om man ska räkna med att jag ska kunna använda bilen i några år så kommer dem plussas på ganska så snabbt!!

Ioförsig men får lov att säga att bara dom sköts korrekt håller dom många 10 tusen tals mil.

Bättre en långmilad och välskött en en kortmilad och dåligt skött också så stirra dig inte blind på milena wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

En Medlem
405 Inlägg
6 januari 2014
#60
mange_240 skrev:
-matte skrev:
mange_240 skrev:

på vilket vis är bakhjulsdriften en nackdel? sen föreslog han en volvo s60!

Bakhjulsdriften utan några elektroniska hjälpmedel ger köregenskaper som kan överraska föraren och skapa farliga situationer som kan leda till en olycka, framhjulsdrift däremot har mer tendens till att understyra och skulle man då komma över i mötande körfält och kollidera så gör man det med fronten och inte sidorna på bilen.


Frågan är ju då varför är alla lastbilar bakhjulsdrivna, alla sportbilar, lyxbilar. men de klart du föredrar väl att åka runt utan styrning och chans att parera eventuella sladdar. har kört både fram och bakhjulsdrivna bilar, har du det?

Självklart har jag kört båda! Sen att lastbilar är bakhjulsdrivna beror på att deras last ligger över bakhjulen, och då måste man driva där för att få fäste. (finns fler än 1 anledning här)

Sportbilar,lyxisar osv, är bilar som är byggda med köregenskaper i första hand och man har nerprioriterat säkerheten för att få bättre köregenskaper under hårda körförhållanden. (på bana i första hand)

Om du tror att jag misstycker om alla bakhjulsdrivna bilar har du fel, jag tycker mycket väl om att köra bil, jag och min far har tagit hem en 1967 mustang som i skrivande stund renoveras för fullt.
Men som den blivande  ingenjör jag är så vet jag hur bilar byggs och dess egenskaper.


Sök