3514
Sök

Köpråd: Funderingar kring första bil

Evildan
7 januari 2014
#81
Growe skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

korsdrag och muskelhissar ;-)   dom finns med både ac och elhissar även taklucka..men inte i sverige..eller väldigt ovanligt smile  det är själva grejen med en Arosa det finns inte en massa strunt som går sönder..  smile  har sätt både skinninredning och massa lull lull i tyskland.  orkar man åka dit skulle jag utan tvekan plocka hem en arosa 1.4tdi  bränsleförbrukning på 0.35l/mil lbandad körning och inte allt för tråkig 3cyl dieselmaskin 75hk orginal 90-100hk med chip

Enligt SEAT själva förbrukar en 1.4 TDi 2001-2003
blandad körning 0.43
landsvägskörning 0.35
då kört enligt EU-cykeln i väl kontrollerad miljö.
Men jovisst man kan tycka en så liten och 940kg lätt bil med den förbrukningen är snål wink

snål och snål..aldrig att du får 1.4tdi att dra mer än 0.43 om du kör som svinet.

och nu snackar vi bilar från 98-99 men allt är relativt.
jämfört med en 1.9tdi så är den garanterat snålare och märkbart.

dom blir lätt törstiga i stan det märker vi med våran bensinare. men ALDRIG mätt över 0.67 när jag verkligen griskört. tänker man sig för är man nere i 0.55 nu snurrar våran på rätt bra då vi ligger och snittar mellan 120-130 i 14mil om dagen och då ligger vi på 0.65 går man ner i 100km har jag mätt 0.55 på full lastad bil. min 740 drar lätt det dubbla även om man tar det lungt. finns så klart snålare bilar och bättre bilar men sätt till summan bilen får kosta och vad den ska kosta att köra med så är det nog svårt att åka snålare.

har mätt på 6000mil på våran och vi hamnar på 10kr/mil inkl allt!  då är det som sagt kamremsbyte 4st nya däck service var 1500mil  nya bremboskivor+belägg fram och lite smått och gott.

behövs inte mycket på en större bil innan det kostar 30-50kr/mil när man börjar räkna lite på det


betänk oxå att du får en Arosa som gått mellan 6000mil-18.000mil för 15000:-

väljer man en audi bmw och liknande så har dom rullat en bra bit över 30K. och då får man någon tidig 90talare för dom 15K som garanterat drar det dubbla och kostar det dubbla att äga och köra

Du påstår alltså att VAGs egna uppmätta siffror som är uppmätta i laboratorium under bästa tänkbara förhållanden enligt EU-cykeln gällande SEAT Arosa 1.4TDi 2001-2004 är felaktiga?
Så att den enligt VAG drar
0.43 blandad körning
0.35 landsvägskörning
0.56 stadskörning
är fel?

Här är länkar till de av VAG uppgivna förbrukningsuppgifterna
2001-2004
http://www.cars-data.com/en/seat-arosa- … pecs/43444
http://www.cars-data.com/en/seat-arosa- … pecs/43441

1997-2001
http://www.cars-data.com/en/seat-arosa- … pecs/43431
http://www.cars-data.com/en/seat-arosa- … pecs/43426

1 562 Inlägg
7 januari 2014
#82
CHEEVA skrev:
mange_240 skrev:
Growe skrev:
nu kan jag låta tråkig..men en Seat Arosa.. bästa valet jag gjort av en bil smile
skit liten och inte världens vackraste men ack vilken skoj bil att köra

inte pigg eller nått men perfekt första bil då dom inte drar någon bensin och har billig teknik så dom blir inte dyra att laga..

det enda att tänka på är att kolla oljenivån på lådan var 6:E månad


tråkigt förslag men iallfall.

som ett exempel på lite roliga delar till dom inte kostar så mycket..

60/40mm sänkningsats med dämpare+fjädrar=1200kr
15" alufälgar kostar istort sätt inget och ser jättestora ut.. däck kostar max 500kr/st 195/45-15

man ska inte bara se allt till effekt utan det gäller att tänka praktiskt när man väljer första bil så man inte åker ner i ett bottenlöst hål.

skulle du förmodan köra sönder något så drar du iväg ett pm till mig så kan jag få fram delar otroligt billigt till dessa. smile

vi har legat på 10kr/milen inkl slitage,bränsle,försäkring och skatt..  1000kr om året i skatt som ett exempel istället för över 2K för dom mesta bilarna man hittar

http://fc07.deviantart.net/fs71/i/2012/ … 507wdj.jpg

annars är en corolla ett bra val
volvo kan du lägga ner direkt liksom audi bmw merca törstiga as som kommer göra ett botten löst hål i don plånbok

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

det där är rent skit snack ... varför skulle en volvo vara billigare att laga ? reservdelarna är då fan inte billigare
och dessutom tycker jag att dessa volvo killar inte gör något annat än att skruva hela jävla tiden

Arosan är ett klokt val ! Billiga delar, billig försäkring, billig skatt plus att den inte dricker så mycket bensin.
Sen tycker jag personligen inte att den är lika ful som äldre volvosar

Jovisst är det skitsnack, jag vill ju bara ha en ny skruvarkompis roll har aldrig skrivit att de är billigare att laga, jag skrev att de håller bättre vilket de gjort för mig. Men de står sig väl bättre i pris för att det är sämre bilar!?
Senast redigerat av mange_240 (7 januari 2014)

1 562 Inlägg
7 januari 2014
#83
Palm96 skrev:
SEpaket skrev:
Jag skulle i dina skor lagt ned att gå efter årsmodell och köpt en Volvo S70 från 99-00 istället. Att Volvo skulle vara "ett bottenlöst hål i plånboken" kan jag dementera. I alla fall är mina enormt mycket billigare i drift än grannarnas japaner och koreaner som det ständigt är fel på. Gällande komforten så bräcker 850/S70 fortfarande fabriksnya bilar i stolskomfort (till exempel Honda och Kia), detta vet jag efter ordentliga tester med hyr-/lånebilar etc.

S70 är i princip "850 två punkt noll", alltså en förfinad version. Hög komfort, bra säkerhet och undviker du turbomodellen kan du klara förbrukningen ganska hyffsat. Köp dock INTE den svagaste motorn, den är inget bra. Rekommenderar 2,5 på 144 hästar.

Som alternativ kanske Skoda Oktavia kan vara värt att nämnas. Lite tristare bilar, men gedigna saker.

Annars ger ju gamla Saabar ganska mycket för pengarna idag.

Citroën C5 är billig, men den vet jag inte om den är något att ha?

Undvik dock Renault! Har aldrig träffat en nöjd ägare.

Saabarna är dem jag har fallit mest för, men jag har också kollat runt på de du nämner. Men mellan en Saab och Volvo, hur är det där?

Saaben känns något billigare kvalitetsmässigt om vi jämför en 9-5 mot en v70 av samma årgång. Plus att saabarna har sina oljeproblem, Volvo bilarna går nog mest hela tiden utan större krångel.
Men Saabarna är helt klart mycket bil för pengarna.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2014
#84
Palm96 skrev:
SEpaket skrev:
Jag skulle i dina skor lagt ned att gå efter årsmodell och köpt en Volvo S70 från 99-00 istället. Att Volvo skulle vara "ett bottenlöst hål i plånboken" kan jag dementera. I alla fall är mina enormt mycket billigare i drift än grannarnas japaner och koreaner som det ständigt är fel på. Gällande komforten så bräcker 850/S70 fortfarande fabriksnya bilar i stolskomfort (till exempel Honda och Kia), detta vet jag efter ordentliga tester med hyr-/lånebilar etc.

S70 är i princip "850 två punkt noll", alltså en förfinad version. Hög komfort, bra säkerhet och undviker du turbomodellen kan du klara förbrukningen ganska hyffsat. Köp dock INTE den svagaste motorn, den är inget bra. Rekommenderar 2,5 på 144 hästar.

Som alternativ kanske Skoda Oktavia kan vara värt att nämnas. Lite tristare bilar, men gedigna saker.

Annars ger ju gamla Saabar ganska mycket för pengarna idag.

Citroën C5 är billig, men den vet jag inte om den är något att ha?

Undvik dock Renault! Har aldrig träffat en nöjd ägare.

Saabarna är dem jag har fallit mest för, men jag har också kollat runt på de du nämner. Men mellan en Saab och Volvo, hur är det där?

Läser du ens inläggen?
Redan på första sidan blev du avrådd från att lägga de pengarna på en Saab eftersom du inte får en tillräckligt ny för att undgå motorras. Och ska du lägga dig på en Saab äldre än -00 är det väl mycket bättre att köpa någon asiatisk bil där du kan få en -04 för 15k?


28 Inlägg
7 januari 2014
#85
Min s70 t5 är min första bil, fruktansvärt nöjd! Dock så är ju inte kalaset billigt någonstans för en student som jag (och som jag antar att du också är.) I dina skor hade jag satsat på en äldre Volvo, dom krånglar inte mycket och om de nu skulle hända så finns de billiga delar överallt! Perfekt första bil smile

Tyskt stål är ju för de mesta också bra och skön komfort, iallafall Audi. Men de kostar en del..

Bättre att ha och inte behöva, än att behöva och inte ha.

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
8 januari 2014
#86
mange_240 skrev:
CHEEVA skrev:
mange_240 skrev:

Det en volvo mfl tar extra i bränsle spar man in på reparationskostnader samt att man för de mesta slipper bli stående.

det där är rent skit snack ... varför skulle en volvo vara billigare att laga ? reservdelarna är då fan inte billigare
och dessutom tycker jag att dessa volvo killar inte gör något annat än att skruva hela jävla tiden

Arosan är ett klokt val ! Billiga delar, billig försäkring, billig skatt plus att den inte dricker så mycket bensin.
Sen tycker jag personligen inte att den är lika ful som äldre volvosar

Jovisst är det skitsnack, jag vill ju bara ha en ny skruvarkompis roll har aldrig skrivit att de är billigare att laga, jag skrev att de håller bättre vilket de gjort för mig. Men de står sig väl bättre i pris för att det är sämre bilar!?

står de sig bra i pris ? ge dig nu ...
tycker det skruvas och renoveras motorer ganska ofta, va inte allt för sällan vi fick in volvo block och vevaxlar till renovering.

ska man köra billigt är en gammal volvo inget smart val så är det bara


1 562 Inlägg
8 januari 2014
#87
CHEEVA skrev:
mange_240 skrev:
CHEEVA skrev:

det där är rent skit snack ... varför skulle en volvo vara billigare att laga ? reservdelarna är då fan inte billigare
och dessutom tycker jag att dessa volvo killar inte gör något annat än att skruva hela jävla tiden

Arosan är ett klokt val ! Billiga delar, billig försäkring, billig skatt plus att den inte dricker så mycket bensin.
Sen tycker jag personligen inte att den är lika ful som äldre volvosar

Jovisst är det skitsnack, jag vill ju bara ha en ny skruvarkompis roll har aldrig skrivit att de är billigare att laga, jag skrev att de håller bättre vilket de gjort för mig. Men de står sig väl bättre i pris för att det är sämre bilar!?

står de sig bra i pris ? ge dig nu ...
tycker det skruvas och renoveras motorer ganska ofta, va inte allt för sällan vi fick in volvo block och vevaxlar till renovering.

ska man köra billigt är en gammal volvo inget smart val så är det bara

Ja ni skriver ju att TS inte får någon vettig volvo för dom pengarna vilket måste innebära att de står sig bättre i pris!? Har aldrig behövt renovera eller byta någon motor i en egen bil, har dock bytt i en v70 d5a men den hade å andra sidan rullat orörd 57000mil först. Även någon s70 diesel har jag bytt i, men de är inte volvos egen motor. Vilka block och vevaxlar har du fått in egentligen, och vilka bilar har dessa suttit i? Vill man köra riktigt billig är en gammal Volvo det billigaste man kan åka, men TS vill inte ha en volvo och jag har inte rekommenderat honom någon heller. Jag har föreslagit en större bil i Volvons storleksklass.

Of World
3 370 Inlägg
8 januari 2014
#88
Köp min fula nissan så ska du se på fan :-) skämt men köp något sånt.. du får inte mycket mer bil för pengarna!

ångrar inte en sekund att jag bytte till mig denna,,

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

199 Inlägg
9 januari 2014
#89
opel_vectra_gts skrev:
kan du få en S70  att dra 0,78 med mest stadstrafik så bjuder jag på en dricka ellernåt..  min stora nissan går billigt. tankade förut.. den har alltså dragit 0,78 vi säger 0,8 och som sagt mest i stan åker sällan långt med den, som längst 1,5mil enkel.

Vem har sagt att bilen skall dra 0,78? Nu har jag visserligen kört min 850 på 0,8 l/mil där jag körde 60/40 stad/motorväg, men du vinner, 0,78 har jag inte varit nere på i hög koncentration av stadstrafik. Däremot var jag nere på 0,6 när jag körde Göteborg-Uppsala några gånger i tjänsten för ett par år sedan.

Förtydligande: Under ett år åkte jag 1,2 mil enkel resa (40 % motorväg) i pendlingsavstånd dagligen med förbrukningen 0,8 liter/mil.
Palm96 skrev:
Saabarna är dem jag har fallit mest för, men jag har också kollat runt på de du nämner. Men mellan en Saab och Volvo, hur är det där?

Jag skall inte säga att Saab är dåliga bilar, men just i din prisklass så kanske jag skulle undvika en Saab. Andra har sagt dig varför.

Alla som säger att en gammal Volvo är svindyr att äga kanske har varit med om sådana bilar, jag kan bara tala om mina erfarenheter. Och jag har under alla år inte haft några större problem. Vanlig service, byte av slitdelar (bromsar etc.) efter rimliga intervall och därutöver i stort sett ingenting på min 850. Jag har aldrig behövt ställa in en planerad resa på grund av att bilen inte startar eller blivit stående utmed vägkanten.

Jag brukar säga att man skall se vilka bilar som står vid taxistolparna. Det är Mercedes, Volvo och ibland VW Passat. Hur kommer det sig att taxifirmorna köper dessa tre modeller år efter år? Jo, förmodligen för att det är krångelfria bilar. Annars kunde man ju likväl köpa franska eller japanska bilar och spara en bra slant på det. Känner en del i taxisvängen, så jag skulle säga att dessa tre märken kan man lita på. Förmodligen faller Audi i under samma kategori som VW.
Senast redigerat av SEpaket (9 januari 2014)

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Of World
3 370 Inlägg
9 januari 2014
#90
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Aldrig nöjd
804 Inlägg
9 januari 2014
#91
Palm96 skrev:
Men om ni själva fick välja vilken bil som helst som första bil, bara det att den skulle kosta under 15. Vilken skulle ni då välja? smile

Har inte läst hela tråden så har antagligen missat en del. För max 15k hade jag inte gått över milleniumskiftet. Det är en struntsumma och bilar i den prisklassen/åldern är antagligen trista småbilar (med bristfällig säkerhet) eller problembilar. Såhär i efterhand hade jag köpt en Mercedes W124 300CE (CE för att coupén ser riktigt bra ut imo). Rost hade jag stått ut med i utbyte mot minimalt antal fel och lättfixade sådana, interiörkvaliteten är dessutom ljusår över den i (prismässigt) motsvarande bilar från millenieskiftet och uppåt.

Över millenieskiftet finns t.ex. Skoda Fabia (2001) i prisklassen och med låga mil. Då ägdes Skoda av VW så bilen är mer eller mindre en ommärkt Polo. Den lär inte orsaka några problem men är å andra sidan något av det tråkigaste du kan köra som inte heter Volvo, med sin 68hk 1.4-motor.

Annars finns t.ex. Fiat Punto eller Alfa Romeo 156 för låga priser på grund av sina (överdrivna) rykten. Att gå på en sådan bil ger ofta mer för pengarna men är samtidigt en lite större risk. Jag själv struntade blankt i vad märket "skulle vara" och köpte en Fiat Coupé, det var en fantastisk förstabil.
Senast redigerat av Masquerade (9 januari 2014)

Livet är för kort för att äga Volvo.

10 164 Inlägg
9 januari 2014
#92
opel_vectra_gts skrev:
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

En Medlem
405 Inlägg
9 januari 2014
#93
Djo skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

Om du ska bedöma om en bil är driftsäker i det stora hela så kan du inte bara titta på en enda bil som varit inne på en verkstad en enda gång utan du måste jämföra flera bilar av samma modell mot flera andra bilar.

Tittar du på bilprovningens statistik http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovn … istik.html
så ser du tydligt vilka bilar som ligger i toppen.

Tycker förövrigt det är lite synd att folk rekommenderar pengafällor till ts, visst vill ts skruva och tycker det är roligt go ahead (ts var tydligen bilintresserad), men att folk ärligt tror att det billigaste man kan ha är gamla,tunga och törstiga långmilare med hög skatt förvånade mig ärligt talat.
Speciellt när ts har en begränsad budget på 15k så ska man akta sig för gamla bilar, jag känner själv några som har gått i den fällan..

10 164 Inlägg
9 januari 2014
#94
-matte skrev:
Djo skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

Om du ska bedöma om en bil är driftsäker i det stora hela så kan du inte bara titta på en enda bil som varit inne på en verkstad en enda gång utan du måste jämföra flera bilar av samma modell mot flera andra bilar.

Tittar du på bilprovningens statistik http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovn … istik.html
så ser du tydligt vilka bilar som ligger i toppen.

Tycker förövrigt det är lite synd att folk rekommenderar pengafällor till ts, visst vill ts skruva och tycker det är roligt go ahead (ts var tydligen bilintresserad), men att folk ärligt tror att det billigaste man kan ha är gamla,tunga och törstiga långmilare med hög skatt förvånade mig ärligt talat.
Speciellt när ts har en begränsad budget på 15k så ska man akta sig för gamla bilar, jag känner själv några som har gått i den fällan..

Tog den som exempel bara tycker det är väldigt sällan några fel på Volvos bilar överlag (sen finns det väldigt många Volvo som rullar också) Jag är Volvo tok gillar Volvo och kör Volvo vad ska jag säga  bra bilar är det om du frågar mig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

199 Inlägg
9 januari 2014
#95
-matte skrev:
Djo skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

Om du ska bedöma om en bil är driftsäker i det stora hela så kan du inte bara titta på en enda bil som varit inne på en verkstad en enda gång utan du måste jämföra flera bilar av samma modell mot flera andra bilar.

Tittar du på bilprovningens statistik http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovn … istik.html
så ser du tydligt vilka bilar som ligger i toppen.

Tycker förövrigt det är lite synd att folk rekommenderar pengafällor till ts, visst vill ts skruva och tycker det är roligt go ahead (ts var tydligen bilintresserad), men att folk ärligt tror att det billigaste man kan ha är gamla,tunga och törstiga långmilare med hög skatt förvånade mig ärligt talat.
Speciellt när ts har en begränsad budget på 15k så ska man akta sig för gamla bilar, jag känner själv några som har gått i den fällan..

Ja... Och bilprovningens statistik innefattar också trasiga lampor, med mera. Så ibland är det slarv från ägares sida som leder till statistiken.

Förklara då för mig hur jag kunnat köra min 850 i flera år (den var visserligen inte långmilare när jag köpte den) utan att kunna skruva det allra minsta. Det finns ingen garanti för att nya småbilar är billigare. Sedan är törstig en tolkningsfråga. Jag tycker inte 0,8 liter milen blandat är en törstig bil. När det börjar gå över en liter milen börjar vi tala törstigt, så det är en tolkningsfråga. Visst finns det gamla småbilar med noll vikt som kan pressas ned till 0,6 liter milen också, absolut.

Sedan brukar småbilarna ha extremt risig komfort också. Visserligen kanske du inte tycker det är viktigt och det var i ärlighetens namn inget om det i kravprofilen, men väl värt att påtalas.

Billigaste och billigaste, det får stå för dig. Jag hade letat upp en S70 om jag varit i hans skor, kanske lagt på några tusenlappar. Sett att servicebok fanns med. En S70 som rullat strax över 20 000 mil håller flera år till om den är väl omhändertagen och man fortsätter sköta den. Jag tror även Skoda Oktavia, Passat och så vidare borde hålla hyffsat. Men visst, köpa en bil som gått långt utan servicehistorik eller annat bevis på att bilen är omhändertagen är att be om problem. Men det gäller även dina moderna småbilar.

Och en annan tanke. Fick jag välja mellan att krocka med en Nissan Micra 2004 eller Volvo S70 2000 så väljer jag av förklarliga skäl Volvon. Samma sak gäller VW Polo eller Audi A4. Och så vidare. Det är möjligt att du har en vist om du jämför begagnad mot en fabriksny bil, men när det gäller bilar i samma prisklass så är oftast den större ett klokare val vid olycka.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

En Medlem
405 Inlägg
9 januari 2014
#96
SEpaket skrev:
-matte skrev:
Djo skrev:
Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

Om du ska bedöma om en bil är driftsäker i det stora hela så kan du inte bara titta på en enda bil som varit inne på en verkstad en enda gång utan du måste jämföra flera bilar av samma modell mot flera andra bilar.

Tittar du på bilprovningens statistik http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovn … istik.html
så ser du tydligt vilka bilar som ligger i toppen.

Tycker förövrigt det är lite synd att folk rekommenderar pengafällor till ts, visst vill ts skruva och tycker det är roligt go ahead (ts var tydligen bilintresserad), men att folk ärligt tror att det billigaste man kan ha är gamla,tunga och törstiga långmilare med hög skatt förvånade mig ärligt talat.
Speciellt när ts har en begränsad budget på 15k så ska man akta sig för gamla bilar, jag känner själv några som har gått i den fällan..

Ja... Och bilprovningens statistik innefattar också trasiga lampor, med mera. Så ibland är det slarv från ägares sida som leder till statistiken.

Förklara då för mig hur jag kunnat köra min 850 i flera år (den var visserligen inte långmilare när jag köpte den) utan att kunna skruva det allra minsta. Det finns ingen garanti för att nya småbilar är billigare. Sedan är törstig en tolkningsfråga. Jag tycker inte 0,8 liter milen blandat är en törstig bil. När det börjar gå över en liter milen börjar vi tala törstigt, så det är en tolkningsfråga. Visst finns det gamla småbilar med noll vikt som kan pressas ned till 0,6 liter milen också, absolut.

Sedan brukar småbilarna ha extremt risig komfort också. Visserligen kanske du inte tycker det är viktigt och det var i ärlighetens namn inget om det i kravprofilen, men väl värt att påtalas.

Billigaste och billigaste, det får stå för dig. Jag hade letat upp en S70 om jag varit i hans skor, kanske lagt på några tusenlappar. Sett att servicebok fanns med. En S70 som rullat strax över 20 000 mil håller flera år till om den är väl omhändertagen och man fortsätter sköta den. Jag tror även Skoda Oktavia, Passat och så vidare borde hålla hyffsat. Men visst, köpa en bil som gått långt utan servicehistorik eller annat bevis på att bilen är omhändertagen är att be om problem. Men det gäller även dina moderna småbilar.

Och en annan tanke. Fick jag välja mellan att krocka med en Nissan Micra 2004 eller Volvo S70 2000 så väljer jag av förklarliga skäl Volvon. Samma sak gäller VW Polo eller Audi A4. Och så vidare. Det är möjligt att du har en vist om du jämför begagnad mot en fabriksny bil, men när det gäller bilar i samma prisklass så är oftast den större ett klokare val vid olycka.

Hade du ens tittat på statistiken så ser du att endast de modellrelaterade felen var medtagna, de ägarrelaterade felen var samlade under en annan rapport.
Sen förbrukningen, du säger att den drar 0,8l/mil blandat, den stämmer ju inte enligt det du har skrivit i din egna profil. "Egen mätning" nja att bilen efter över 30 tusen mil och 20år skulle dra mindre än den gjorde i laberatorietester för två decennium sedan. Det behövs ingen raketforskare för att se sanningen i detta.

Men sedan krocksäkerheten, du säger att du heller vill krocka i volvon? Båda bilar har 4 stjärnor i euroNCAP.

Frontar du med volvon löper du risk att förlora vänster ben samt din högra fot, volvon saknar också airbag för passageraren och sk "load limiters" (de släpper lite på bältet) på sina säkerhetsbälten fullständigt.

Och detta är i en s70 från 2000, vad en gammal 850 har i krocksäkerhet kan man undra, speciellt med en massa rost undertill. Sen finns det frågan om skatt och försäkring också men den vet vi redan är betydligt högre för en större och motorstarkare bil.

Men jag håller absolut med dig om det med servicehistorik och ägare, det är nog det viktigaste man kan kolla efter när man skall köpa bil. smile
Senast redigerat av -matte (9 januari 2014)

199 Inlägg
9 januari 2014
#97
-matte skrev:
SEpaket skrev:
-matte skrev:

Om du ska bedöma om en bil är driftsäker i det stora hela så kan du inte bara titta på en enda bil som varit inne på en verkstad en enda gång utan du måste jämföra flera bilar av samma modell mot flera andra bilar.

Tittar du på bilprovningens statistik http://www.bilprovningen.se/Om-Bilprovn … istik.html
så ser du tydligt vilka bilar som ligger i toppen.

Tycker förövrigt det är lite synd att folk rekommenderar pengafällor till ts, visst vill ts skruva och tycker det är roligt go ahead (ts var tydligen bilintresserad), men att folk ärligt tror att det billigaste man kan ha är gamla,tunga och törstiga långmilare med hög skatt förvånade mig ärligt talat.
Speciellt när ts har en begränsad budget på 15k så ska man akta sig för gamla bilar, jag känner själv några som har gått i den fällan..

Ja... Och bilprovningens statistik innefattar också trasiga lampor, med mera. Så ibland är det slarv från ägares sida som leder till statistiken.

Förklara då för mig hur jag kunnat köra min 850 i flera år (den var visserligen inte långmilare när jag köpte den) utan att kunna skruva det allra minsta. Det finns ingen garanti för att nya småbilar är billigare. Sedan är törstig en tolkningsfråga. Jag tycker inte 0,8 liter milen blandat är en törstig bil. När det börjar gå över en liter milen börjar vi tala törstigt, så det är en tolkningsfråga. Visst finns det gamla småbilar med noll vikt som kan pressas ned till 0,6 liter milen också, absolut.

Sedan brukar småbilarna ha extremt risig komfort också. Visserligen kanske du inte tycker det är viktigt och det var i ärlighetens namn inget om det i kravprofilen, men väl värt att påtalas.

Billigaste och billigaste, det får stå för dig. Jag hade letat upp en S70 om jag varit i hans skor, kanske lagt på några tusenlappar. Sett att servicebok fanns med. En S70 som rullat strax över 20 000 mil håller flera år till om den är väl omhändertagen och man fortsätter sköta den. Jag tror även Skoda Oktavia, Passat och så vidare borde hålla hyffsat. Men visst, köpa en bil som gått långt utan servicehistorik eller annat bevis på att bilen är omhändertagen är att be om problem. Men det gäller även dina moderna småbilar.

Och en annan tanke. Fick jag välja mellan att krocka med en Nissan Micra 2004 eller Volvo S70 2000 så väljer jag av förklarliga skäl Volvon. Samma sak gäller VW Polo eller Audi A4. Och så vidare. Det är möjligt att du har en vist om du jämför begagnad mot en fabriksny bil, men när det gäller bilar i samma prisklass så är oftast den större ett klokare val vid olycka.

Hade du ens tittat på statistiken så ser du att endast de modellrelaterade felen var medtagna, de ägarrelaterade felen var samlade under en annan rapport.
Sen förbrukningen, du säger att den drar 0,8l/mil blandat, den stämmer ju inte enligt det du har skrivit i din egna profil. "Egen mätning" nja att bilen efter över 30 tusen mil och 20år skulle dra mindre än den gjorde i laberatorietester för två decennium sedan. Det behövs ingen raketforskare för att se sanningen i detta.

Men sedan krocksäkerheten, du säger att du heller vill krocka i volvon? Båda bilar har 4 stjärnor i euroNCAP.

Frontar du med volvon löper du risk att förlora vänster ben samt din högra fot, volvon saknar också airbag för passageraren och sk "load limiters" (de släpper lite på bältet) på sina säkerhetsbälten fullständigt.

Och detta är i en s70 från 2000, vad en gammal 850 har i krocksäkerhet kan man undra, speciellt med en massa rost undertill. Sen finns det frågan om skatt och försäkring också men den vet vi redan är betydligt högre för en större och motorstarkare bil.

Men jag håller absolut med dig om det med servicehistorik och ägare, det är nog det viktigaste man kan kolla efter när man skall köpa bil. smile

I så fall får du ringa bensinbolagen och informera om att det är fel på deras bensinpumpar. Jag använder enbart siffran vad jag får i tanken och sträcka som mäts upp med både GPS och bilens km-räknare. Dessutom använde man i början av 90-talet inte EU-körcykel, så på den tiden var förbrukningssiffrorna möjliga att slå. Det går naturligtvis inte på moderna bilar som gått i EU-cykel. Sedan kan du anklaga mig för att ljuga hur mycket du vill, det bekommer mig inte. Du gör dig bara löjlig när du försöker säga emot mig när jag sitter på bevisen. Så visst stämmer det. Laboratoriemätning vs. egen mätning med säkerställda siffror. Förövrigt var bilen inte 20 år gammal när mätningarna påbörjades. Jag har haft bilen i många år.

Och du menar att en Nissan Micra som väger betydligt mindre och har betydligt mindre avstånd till föraren vid kollision är betydligt säkrare? Nja.. Sedan är krocktesterna du hänvisar till delvis felaktiga, då det är beroende av bilens vikt, vilket gör att skillnaden blir mer tydlig när mötande bil är en lastbil. Helst vill jag inte krocka alls. Vi talar förövrigt om en 10 år gammal Nissan också med betydligt sämre rostskydd än vad Volvo har (belagt av Vi Bilägare), inte en fabriksny bil i jämförelse. Eftersom det inte finns en fabriksny bil att jämföra med i den aktuella prisklassen så är det inte aktuellt.

Gå du in under min 850. Du kommer inte hitta rost någonstans på den bilen. Förövrigt är det inte min bruksbil, det är en undanställd hobbybil. Gå du på och tjata på den som kör PV eller Amazon 100 mil på sommaren om krocksäkerhet också. Där är nog behovet av modernare hobbybil ännu större.

Försäkring var det ja.. Jag jämförde en gång på skoj min 850 med en mindre Mitsubishi, Vw Golf och Rolls-Royce. Billigast att försäkra var Rollsen, på andra plats Volvo, tredje plats VW och sist kom Mitsubishi. Så det där med försäkring är bara trams. Det har ingenting med bilens storlek och väldigt lite med motorstyrka att göra. Skatten har du än poäng i, men vi talar om 50-100 kronor per månad, vilket är småpengar när det gäller bilägande.

Som sagt var, det gäller inte bara Volvo (om det nu skulle vara så att du har en aversion mot märket). Samma resonemang går för större tyskar eller för den delen vissa japaner. Förövrigt håller större bilar oftast längre, det har jag noterat i min bekantskapskrets. Små Renaulter och Cittror är helslut efter 15 000 mil, en Volvo eller Mercedes klarar det dubbla utan problem.

Men som sagt var, jag redogör för erfarenheterna jag har samlat på mig under mitt bilägande. Det innebär att bli påkörd också, förövrigt. Det innebär reparationsfrekvensen på bilar jag ägt, det innebär erfarenheter jag fått mig till livs av vänner och bekanta. Det jag gör är att jag delar med mig av dessa erfarenheter här till någon med mindre erfarenhet. Sedan gör ni vad ni vill med det. Ni andra har andra erfarenheter och det får ni gärna göra. Men att sitta och försöka överbevisa varandra är ingenting jag finner glädje i. Det jag delar med mig av har de facto hänt. Om jag sedan är världens turgubbe eller inte överlåter jag till var och en att avgöra.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 januari 2014
#98
Djo skrev:
opel_vectra_gts skrev:
Här i trakterna så kör dom Opel. .å de finns en del fördomar.. dessa bilar kan inte vara bra!

Jag påstår inte heller att Volvo är skitbilar men dom är inte "skitbra" heller.

Praktiserar på en Volvo verkstad hade in en volvo v70 35 tusen mil på två år hade den gått och inga fel på den enda vi gjorde var standard taxi service.

Den kan väl knappt ha varit avstängd på de två åren? De flesta bilar håller skitbra om de får gå långa stunder i taget. Färre kallstarter och färre korta körningar mellan kallstart och avstängning. Därav brukar långmilare kunna vara mer felfria än lågmilare om det är bilar med ett par år på nacken.


En Medlem
405 Inlägg
9 januari 2014
#99
SEpaket skrev:
-matte skrev:
SEpaket skrev:
Ja... Och bilprovningens statistik innefattar också trasiga lampor, med mera. Så ibland är det slarv från ägares sida som leder till statistiken.

Förklara då för mig hur jag kunnat köra min 850 i flera år (den var visserligen inte långmilare när jag köpte den) utan att kunna skruva det allra minsta. Det finns ingen garanti för att nya småbilar är billigare. Sedan är törstig en tolkningsfråga. Jag tycker inte 0,8 liter milen blandat är en törstig bil. När det börjar gå över en liter milen börjar vi tala törstigt, så det är en tolkningsfråga. Visst finns det gamla småbilar med noll vikt som kan pressas ned till 0,6 liter milen också, absolut.

Sedan brukar småbilarna ha extremt risig komfort också. Visserligen kanske du inte tycker det är viktigt och det var i ärlighetens namn inget om det i kravprofilen, men väl värt att påtalas.

Billigaste och billigaste, det får stå för dig. Jag hade letat upp en S70 om jag varit i hans skor, kanske lagt på några tusenlappar. Sett att servicebok fanns med. En S70 som rullat strax över 20 000 mil håller flera år till om den är väl omhändertagen och man fortsätter sköta den. Jag tror även Skoda Oktavia, Passat och så vidare borde hålla hyffsat. Men visst, köpa en bil som gått långt utan servicehistorik eller annat bevis på att bilen är omhändertagen är att be om problem. Men det gäller även dina moderna småbilar.

Och en annan tanke. Fick jag välja mellan att krocka med en Nissan Micra 2004 eller Volvo S70 2000 så väljer jag av förklarliga skäl Volvon. Samma sak gäller VW Polo eller Audi A4. Och så vidare. Det är möjligt att du har en vist om du jämför begagnad mot en fabriksny bil, men när det gäller bilar i samma prisklass så är oftast den större ett klokare val vid olycka.

Hade du ens tittat på statistiken så ser du att endast de modellrelaterade felen var medtagna, de ägarrelaterade felen var samlade under en annan rapport.
Sen förbrukningen, du säger att den drar 0,8l/mil blandat, den stämmer ju inte enligt det du har skrivit i din egna profil. "Egen mätning" nja att bilen efter över 30 tusen mil och 20år skulle dra mindre än den gjorde i laberatorietester för två decennium sedan. Det behövs ingen raketforskare för att se sanningen i detta.

Men sedan krocksäkerheten, du säger att du heller vill krocka i volvon? Båda bilar har 4 stjärnor i euroNCAP.

Frontar du med volvon löper du risk att förlora vänster ben samt din högra fot, volvon saknar också airbag för passageraren och sk "load limiters" (de släpper lite på bältet) på sina säkerhetsbälten fullständigt.

Och detta är i en s70 från 2000, vad en gammal 850 har i krocksäkerhet kan man undra, speciellt med en massa rost undertill. Sen finns det frågan om skatt och försäkring också men den vet vi redan är betydligt högre för en större och motorstarkare bil.

Men jag håller absolut med dig om det med servicehistorik och ägare, det är nog det viktigaste man kan kolla efter när man skall köpa bil. smile

I så fall får du ringa bensinbolagen och informera om att det är fel på deras bensinpumpar. Jag använder enbart siffran vad jag får i tanken och sträcka som mäts upp med både GPS och bilens km-räknare. Dessutom använde man i början av 90-talet inte EU-körcykel, så på den tiden var förbrukningssiffrorna möjliga att slå. Det går naturligtvis inte på moderna bilar som gått i EU-cykel. Sedan kan du anklaga mig för att ljuga hur mycket du vill, det bekommer mig inte. Du gör dig bara löjlig när du försöker säga emot mig när jag sitter på bevisen. Så visst stämmer det. Laboratoriemätning vs. egen mätning med säkerställda siffror. Förövrigt var bilen inte 20 år gammal när mätningarna påbörjades. Jag har haft bilen i många år.

Och du menar att en Nissan Micra som väger betydligt mindre och har betydligt mindre avstånd till föraren vid kollision är betydligt säkrare? Nja.. Sedan är krocktesterna du hänvisar till delvis felaktiga, då det är beroende av bilens vikt, vilket gör att skillnaden blir mer tydlig när mötande bil är en lastbil. Helst vill jag inte krocka alls. Vi talar förövrigt om en 10 år gammal Nissan också med betydligt sämre rostskydd än vad Volvo har (belagt av Vi Bilägare), inte en fabriksny bil i jämförelse. Eftersom det inte finns en fabriksny bil att jämföra med i den aktuella prisklassen så är det inte aktuellt.

Gå du in under min 850. Du kommer inte hitta rost någonstans på den bilen. Förövrigt är det inte min bruksbil, det är en undanställd hobbybil. Gå du på och tjata på den som kör PV eller Amazon 100 mil på sommaren om krocksäkerhet också. Där är nog behovet av modernare hobbybil ännu större.

Försäkring var det ja.. Jag jämförde en gång på skoj min 850 med en mindre Mitsubishi, Vw Golf och Rolls-Royce. Billigast att försäkra var Rollsen, på andra plats Volvo, tredje plats VW och sist kom Mitsubishi. Så det där med försäkring är bara trams. Det har ingenting med bilens storlek och väldigt lite med motorstyrka att göra. Skatten har du än poäng i, men vi talar om 50-100 kronor per månad, vilket är småpengar när det gäller bilägande.

Som sagt var, det gäller inte bara Volvo (om det nu skulle vara så att du har en aversion mot märket). Samma resonemang går för större tyskar eller för den delen vissa japaner. Förövrigt håller större bilar oftast längre, det har jag noterat i min bekantskapskrets. Små Renaulter och Cittror är helslut efter 15 000 mil, en Volvo eller Mercedes klarar det dubbla utan problem.

Men som sagt var, jag redogör för erfarenheterna jag har samlat på mig under mitt bilägande. Det innebär att bli påkörd också, förövrigt. Det innebär reparationsfrekvensen på bilar jag ägt, det innebär erfarenheter jag fått mig till livs av vänner och bekanta. Det jag gör är att jag delar med mig av dessa erfarenheter här till någon med mindre erfarenhet. Sedan gör ni vad ni vill med det. Ni andra har andra erfarenheter och det får ni gärna göra. Men att sitta och försöka överbevisa varandra är ingenting jag finner glädje i. Det jag delar med mig av har de facto hänt. Om jag sedan är världens turgubbe eller inte överlåter jag till var och en att avgöra.

Vill bara säga att jag har inget i allmänt emot volvo, däremot tycker jag inte om det "gamla" volvo så att säga. Med det sagt så har dem dock några guldklimpar såsom p1800, amazon kanske nån till. smile Deras nya bilar skulle jag absolut själv kunna tänka mig, ingen diesel dock wink

Sen påstår jag inte att du ljuger med din förbrukning, men du far med osanning om du påstår att bilen drar som den gör enligt dina mätningar. Troligtvis så definierar vi stads respektive landsvägskörning olika.

Men tex volvo v70 generation 1 2,5l (144hk) drar specat  0.8l/mil landsväg och v70 gen 2 2,4l (140hk) drar 0,89 l/mil blandat/ 0,7 l/mil landsväg. specat. 

Båda överstiger med råge det du har angett för en betydligt äldre och sliten bil så jag kan helt enkelt inte tolka det som realistiskt tyvärr.
Senast redigerat av -matte (9 januari 2014)

199 Inlägg
9 januari 2014
#100
-matte skrev:
Vill bara säga att jag har inget i allmänt emot volvo, däremot tycker jag inte om det "gamla" volvo så att säga. Med det sagt så har dem dock några guldklimpar såsom p1800, amazon kanske nån till. smile

Sen påstår jag inte att du ljuger med din förbrukning, men du far med osanning om du påstår att bilen drar som den gör enligt dina mätningar. Troligtvis så definierar vi stads respektive landsvägskörning olika.

Men tex volvo v70 generation 1 2,5l (144hk) drar specat  0.8l/mil landsväg och v70 gen 2 2,4l (140hk) drar 0,89 l/mil blandat/ 0,7 l/mil landsväg. specat. 

Båda överstiger med råge det du har angett för en betydligt äldre och sliten bil så jag kan helt enkelt inte tolka det som realistiskt tyvärr.

Det är inte en märkesfråga för min del heller, men det är svårt att gå i god för en bil man inte ägt, tycker jag.

Som jag sade så genomgick inte bilar EU-körcykel förr, alltså mättes uppgiven förbrukning inte på samma orealistiska sätt som efter år 2000. V70 generation 2 bör alltså dra cirka 10-20 % mer i verkligheten. Jag far inte med osanning och det finns loggat tankning för tankning här hemma, det enda som i så fall kan anföras är ett tekniskt fel hos bensinbolagen. Sedan tillkommer körstil, du kanske har tyngre högerfot än vad jag har. Vid tillfällen då jag lånat bilar av andra har jag oftast lyckas sänka snittförbrukningen med cirka 0,2 liter per mil enligt färddatorn, så det kan vara körstilsrelaterat också.

Sedan skall vi ta det försiktigt med begreppet "sliten" också. Visst slits en bil med åren, men du får leta länge innan du hittar en i motsvarande ålder som är så väl omhändertagen som min, den är försiktigt körd merparten längre sträckor av två olika ägare sedan ny. Den hade antagligen dragit betydligt mer om den haft 14 ägare, varit hårt körd och gått mycket korta sträckor. Sådant spelar också in.

Med blandad körning avser jag avvägning mellan motorväg/landsväg och stadskörning ungefär 70/30. Säg att blandad körning är 60/40 då ungefär så hamnar jag på fabrikens siffror ungefär.

Det finns ingen anledning till att inte göra någonting ordentligt bara för att ingen har vett att uppskatta det.


Sök