3179
Sök

Problem med billjud!!

111 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
Tjo!
Jag har en jvc kd-r531 HU, högtalarna och basen trycker på riktigt bra,
läste igenom manualen till stereon just for fun och märkte att jag har High-pass filter,
då ska denna funktionen inte skicka ut bas till dörrhögtalarna under en viss hz,
skitbra tänkte jag eftersom att man inte pajjar högtalarna smile
men när jag satte på funktionen så sänktes basen rejält på baslådan!?
drog på max på stereon men basen kändes knappt, low-pass filtret och volymen till lådan va på högsta,
men så fort jag stängde av HPF så basade de högt och fint igen,
jag testade att matcha hz:ena på LPF och HPF men samma sak igen hmm
tänker jag fel angående funktionen eller är det nåt annat fel???

En såndär Multitasker
152 Inlägg
5 januari 2014
hur haru dratt sladdarna til lbasen ?
haru ställt in han att han har bas kanal ?

jag gjorde det samma och ställde in HPF till högtalarna och baslådan ställde jag in som baslåde kanal

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

111 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
jadå allt sånt har jag gjort, den har alltid varit på subw i inställningarna, annars kan jag ju inte ändra sublevel wink
jag är inte noob när det kommer till billjud, men detta fattar jag inte alls sad
allt är rätt inställt och kopplat, dock fattar jag inte heller när man går in på EQ för dörrhögtalarna för att minska basen till dom, då minskas även volymen på baslådan, och den går ju ändå på sin egen kanal hmm

En såndär Multitasker
152 Inlägg
5 januari 2014
äre en KD-R531 du har ?

jag har både boken och lådan liggandes gämte mig här !

haru ändrat LPF filtret något ?
för jag sänkte mina LPF tull vadå 65 Hz?  ( vad nu det näst minsta eller minsta ? )
höjde mina midd frekevens och top frekvents ( vad deet nu heter ...)

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

111 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
exakt en sån har jag smile
det lägsta jag kan ha på LPF är 80hz,
problemet är ju dock att volymen på baslådan sänks när jag sätter på HPF... låter knepigt, volymen på baslådan ska ju vara oberoende när jag ställer in dörrhögtalarna

403 Inlägg
5 januari 2014
ultimatemartin skrev:
problemet är ju dock att volymen på baslådan sänks när jag sätter på HPF... låter knepigt, volymen på baslådan ska ju vara oberoende när jag ställer in dörrhögtalarna

Då påverkar hpf din lågnivå. Anledning till det är troligtvis att den inte är inställd på bas utan front/rear. Att lpf inte stör är ockaå konstig men kan vara så att den bara fungerar om det är inställt.

Nu har jag dock inte kollat i manualen om detta är möjligt. Skriver från mobilen.

403 Inlägg
5 januari 2014
ultimatemartin skrev:

Då påverkar hpf din lågnivå. Anledning till det är troligtvis att den inte är inställd på bas utan front/rear. Att lpf inte stör är ockaå konstig men kan vara så att den bara fungerar om det är inställt.

Nu har jag dock inte kollat i manualen om detta är möjligt. Skriver från mobilen.

111 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Jag är helt 100 på att den är på sub, annars hade jag inte haft sub-inställningarna/menyerna, det finns 2 kanaler bak, ena är front, andra rear/subw... och den är på sub.
Jag har läst igenom hela jävla manualen men vad jag kan se så har jag inte gjort nåt fel hmm

21 761 Inlägg
6 januari 2014
Har kikat igenom PDF-manualen och jag håller med dig att det verkar skumt. Det enda som ska kunna göra att basen beter sig på det viset är att bakre kanalerna är inställda på "rear", men eftersom du är helt säker på att kanalerna är inställda på  "subw" så låter det helkonstigt.

Stereon kan ju knappast vara så vansinnigt programmerad att man inte kan använda HPF-filtret på rätt sätt när bakre kanalerna är inställda på "subw", det tvivlar jag på. hmm

403 Inlägg
6 januari 2014
ultimatemartin skrev:
Jag är helt 100 på att den är på sub, annars hade jag inte haft sub-inställningarna/menyerna, det finns 2 kanaler bak, ena är front, andra rear/subw... och den är på sub.
Jag har läst igenom hela jävla manualen men vad jag kan se så har jag inte gjort nåt fel hmm

Använder du basslvl? Den funktionen försvinner när du aktiverar hpf. Då kan blir det också lägre ljud på basen när du aktiverar hpf.

Står om det på sidan 11 http://www.jvc.fi/wp-content/uploads/20 … 1_R432.pdf

21 761 Inlägg
6 januari 2014
Fast det står ju "tillgänglig endast när HPF är inställd på OFF", kan man verkligen tolka det som att själva funktionen försvinner och att basnivån sänks betydligt?

403 Inlägg
6 januari 2014
Drönirettab skrev:
Fast det står ju "tillgänglig endast när HPF är inställd på OFF", kan man verkligen tolka det som att själva funktionen försvinner och att basnivån sänks betydligt?

Ja, vet faktiskt inte bara något han kunde testa.

Känns också som det inställning är till för främre/bakre kanaler och inte sub-kanalen.

Nu vet jag inte hur det ser ut på din enhet. Men brukar vara så att en lågnivå är till front och den andra rear/sub. Sitter steget i rätt kontakt?

Borde gå att testa detta om du vrider av lågpass filtret på steget och bara kör på stereon, börjar lådan lira musik då fungerar inte lågpass filtret heller.

111 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
Som sagt, basslvl försvinner ju när hpf är på, då antar jag att den ligger på 0 i detta läget.. jag testade att bara vrida ner basslvl till 0 (jag vet att den alltid ska vara de, men jag vill inte lyssna på så hög musik att jag blir döv bara för att ha hög bas) men det är ändå högre volym på basen än att ha igång hpf.

nu fick jag detta som svar när jag skickade ett mail till jvc:

Hej
Subbas utgången är avsedd för JVC slutsteg se bifoga info.
Du kan justera nivån men har du låg ingångs impedans på ditt slutsteg fungerar det inte.

Hej
Tyvärr så försvann modellbeteckningen på bilstereon.
Ett problem är dock att subbasutgången är avsedd för JVC slutstegt.
Denna har hög ingångsimpedans som inte belastar subbasutgången.
Har du en lågimpediv ingång på din subbas förstärkare så fungerar det inte se
bifogat exempel sidan 11 anges utsignalen.

Ehm!! va fan menar dom!? och filen dom bifogade va inte ens till min stereo hmm
Senast redigerat av ultimatemartin (7 januari 2014)

21 761 Inlägg
7 januari 2014
De där svaren från JVC verkar gälla något annat än ditt problem, de har kanske missuppfattat vad ditt bekymmer handlar om egentligen. smile

Sök