2552
Sök

Trimmning av bil

5 Inlägg
5 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej alla!, jag funderar på att trimma en suzuki baleno Gz 1.6 liters motorn till ca 300 hk, men jag undrar vad som skulle krävas för att det ska funka bra och motorn håller? Alltså vad som ska bytas ut osv? Det här är bara en tanke så skulle vilja höra från de erfarna!

MVH

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2014
#2
helt fel motor att trimma. du kan betala av bilen 10 gånger innan du har den effekten MINST.

vetigare svar kommer du inte att få

Dog food lid. Backwards

Forummoderator
26 341 Inlägg
6 januari 2014
#3
DusanMandick skrev:
helt fel motor att trimma. du kan betala av bilen 10 gånger innan du har den effekten MINST.

vetigare svar kommer du inte att få

Han kan ju i och för sig prova att hinka i en annan motor..eller hur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Random Hero
4 047 Inlägg
6 januari 2014
#4
Mack skrev:
DusanMandick skrev:
helt fel motor att trimma. du kan betala av bilen 10 gånger innan du har den effekten MINST.

vetigare svar kommer du inte att få

Han kan ju i och för sig prova att hinka i en annan motor..eller hur?

ja men frågan var ju hur han skulle göra med den befintliga motorn. man provar inte bara att "hinka" i en annan motor.

Det är bättre att köpa sig en turbobil från första början. det blir billigare i långa loppet

Dog food lid. Backwards

Cadillac_The_King
6 januari 2014
#5
DusanMandick skrev:
Mack skrev:
DusanMandick skrev:
helt fel motor att trimma. du kan betala av bilen 10 gånger innan du har den effekten MINST.

vetigare svar kommer du inte att få

Han kan ju i och för sig prova att hinka i en annan motor..eller hur?

ja men frågan var ju hur han skulle göra med den befintliga motorn. man provar inte bara att "hinka" i en annan motor.

Det är bättre att köpa sig en turbobil från första början. det blir billigare i långa loppet

Inget ting är omöjligt allt går om man vill inte sant? Alla bilar går att trimma på nåt sätt. Och man behöver inte ha än ful supra eller BMW för att kunna trimma

5 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#6
Hej alla!, har läst och märker att det är olika tankar omkring det här, jag undrar då två saker. Ifall man ska "hinka" i en ny motor vilken ska det vara då? Ifall 300 är extremt så undrar jag vad som är vettigt för motorn? Man kan inte borra ut slagvolymen så man kan använda större kolvar eller nåt sånt ?

5 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#8
Cadillac_The_King skrev:
DusanMandick skrev:
Mack skrev:

Han kan ju i och för sig prova att hinka i en annan motor..eller hur?

ja men frågan var ju hur han skulle göra med den befintliga motorn. man provar inte bara att "hinka" i en annan motor.

Det är bättre att köpa sig en turbobil från första början. det blir billigare i långa loppet

Inget ting är omöjligt allt går om man vill inte sant? Alla bilar går att trimma på nåt sätt. Och man behöver inte ha än ful supra eller BMW för att kunna trimma

spelafarmen skrev:
Hej alla!, har läst och märker att det är olika tankar omkring det här, jag undrar då två saker. Ifall man ska "hinka" i en ny motor vilken ska det vara då? Ifall 300 är extremt så undrar jag vad som är vettigt för motorn? Man kan inte borra ut slagvolymen så man kan använda större kolvar eller nåt sånt ?

Cadillac_The_King
6 januari 2014
#9
spelafarmen skrev:
Hej alla!, har läst och märker att det är olika tankar omkring det här, jag undrar då två saker. Ifall man ska "hinka" i en ny motor vilken ska det vara då? Ifall 300 är extremt så undrar jag vad som är vettigt för motorn? Man kan inte borra ut slagvolymen så man kan använda större kolvar eller nåt sånt ?

Går det inte att chippa din bil i stället?

5 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#10
Ja det går, men man får väl knappast nå vidare mycket effekt eller? smile
Senast redigerat av spelafarmen (6 januari 2014)

5 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
#11
spelafarmen skrev:
Ja det går, men man får väl knappast nå vidare mycket effekt eller? smile

kollade upp hur mycket mer man kunde få, ca 10,88 hk.
Senast redigerat av spelafarmen (6 januari 2014)

6 632 Inlägg
6 januari 2014
#12
Ta reda på motornamnet, sök efter trim på eBay och liknande sidor så kanske du hittar något iaf

Ska du upp till 300hk ur en 1.6a behövs turbo och större modifikationer (Går sugtrimma också men det blir DYRT)

De/Dem

886 Inlägg
6 januari 2014
#13
Som flera sagt, dyyyrt! Du vill alltså ta en motor på 1,6 liter och 99 hk(om jag hittat rätt) och ge den 300 hk.

Turbokonvertering är olagligt, men det är det iofs att trimma över huvud taget, skillnaden är att det är svårare att se sugtrimning än turbokonvertering på besiktningen.

När det kommer till sugtrimning kan du absolut borra upp, öka slaglängd, byta kamaxel, byta till större spridare, byta till smidda komponenter inne i motorn osv. Men vi snackar ungefär 1000 kr per extra hästkraft... För att inte glömma att du måste hitta en koppling och växellåda som passar och klarar den extra effekten. Troligtvis får du försöka hitta kraftigare drivaxlar och sånt också.

Turbokonvertering kommer du undan med mycket billigare upp till en viss gräns om du köper allt begagnat. Dock tror jag att det blir svårt för dig att komma över så mycket mer än 50 extra hästar utan att byta komponenter i motorn för att det skall hålla... Och så vart det dyrt igen.

Ne, som någon har sagt så vore nog det bästa att byta motor, men det kan du inte heller göra lagligt... Jag skulle i så fall föreslå att du plockar hela drivlinan från en Saab aero av något slag. Där borde du med lätthet kunna få ut 300 hk utan jättestora ingrepp och ändå ha en hyfsat driftsäker motor. Däremot tror jag det blir svårt att få den att få plats i motorrummet. Troligen skulle du få bygga om och bredda framvagnen...

Eller så köper du helt enkelt en annan bil, som dessutom inte är framhjulsdriven skulle jag föreslå om du nu vill ha mycket effekt...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Överladdad gröngöling
1 302 Inlägg
7 januari 2014
#14
Wicca skrev:
Som flera sagt, dyyyrt! Du vill alltså ta en motor på 1,6 liter och 99 hk(om jag hittat rätt) och ge den 300 hk.

Turbokonvertering är olagligt, men det är det iofs att trimma över huvud taget, skillnaden är att det är svårare att se sugtrimning än turbokonvertering på besiktningen...

Man kan turbokonvertera om man konverterar till E85, Men då måste man omregistrera sitt fordon till ombyggt fordon. Då måste man även byta lite andra grejer så som bromsar och bakaxel.


886 Inlägg
8 januari 2014
#15
lewwan skrev:
Wicca skrev:
Som flera sagt, dyyyrt! Du vill alltså ta en motor på 1,6 liter och 99 hk(om jag hittat rätt) och ge den 300 hk.

Turbokonvertering är olagligt, men det är det iofs att trimma över huvud taget, skillnaden är att det är svårare att se sugtrimning än turbokonvertering på besiktningen...

Man kan turbokonvertera om man konverterar till E85, Men då måste man omregistrera sitt fordon till ombyggt fordon. Då måste man även byta lite andra grejer så som bromsar och bakaxel.

Fast frågan är hur länge det är ok. De har redan diskuterat det, men den här gången blev det ok:
http://www.sfro.com/index.php/startsida … on-med-e85

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

KHRacing
8 januari 2014
#16
SFRO = 300 hk = 1500kg Baleno = tradigt = går inte att vikta upp den lagligen så mkt


Sök