3376
Sök

Ljudprocessor - svårt?

53 Inlägg
6 januari 2014
Trådstartare
Halloj. Hur svårt är det att ställa in en ljudprocessor egentligen? Måste man ha massa specialprylar och mikrofoner mm? Någon som är lättare än den andra?

Blir det bara skit om man inte har koll på inställningarna osv? Har man mycket att vinna på att köra med en ljudprocessor?

Ge mig så mycket info ni orkar smile om jag missat någon tråd om processorer och nybörjare tar jag gärna länk!

/Tack på förhand

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 januari 2014
Om man inte har någon tidigare erfarenhet så bör man se till att få hjälp iaf med att komma igång, eller så köper man sig en lite bättre huvudenhet som har tidskomp, vettiga filter och EQ inbyggd typ Kenwoods BT92 eller liknande. Det går att få till ljudet bra mycket bättre ju mer avancerad processor man har, men det är även lika lätt att göra pannkaka av alltihop om man inte vet vad man håller på med.

En bra grundinställning kan man få till med öronen, om man är van. Men ska man få ut det sista så bör man köra en RTA-mätning, alltså använda en mick som mäter frekvenssvar m.m. i bilen. Men för normalt bruk är det väldigt mycke överkurs.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 727 Inlägg
15 januari 2014
Kontakta/köp av en handlare som ger både lite input och har grundjustering med i priset.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

2 452 Inlägg
15 januari 2014
eller om du känner nån grym disckjockey så har dom bra öra för det....polaren min ställde in första året jag började tävla,han hade bättre öron än vad man själv ställde in ...skillde bra mellan min o hans inställningar på ljudprocessor...

döden kommer tillbaka

559 Inlägg
15 januari 2014
Gissla skrev:
Halloj. Hur svårt är det att ställa in en ljudprocessor egentligen? Måste man ha massa specialprylar och mikrofoner mm? Någon som är lättare än den andra?

Blir det bara skit om man inte har koll på inställningarna osv? Har man mycket att vinna på att köra med en ljudprocessor?

Ge mig så mycket info ni orkar smile om jag missat någon tråd om processorer och nybörjare tar jag gärna länk!

/Tack på förhand

Ta kontakt med Micke på Pm-Shopen där har du sveriges utan tvekan bästa tweekare! ingen slår honom på fingrarna. Han kan garanterat hjälpa dej i det fallet.

Han ska förövrigt vara ljud huvuddomare på Europa finalen i Salzburg i billjud i år!

Med vänlig hälsning, Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

493 Inlägg
15 januari 2014
Alltså, för att börja i rätt ände så krävs det en hel del av din installation om du ska ha ut något vettigt att låta Sveriges bästa tweakare ratta in din processor (om han nu inte gör det gratis dvs).

För vardagligt bruk och tävling på lätt nivå så anser jag att det räcker att du läser instruktionsbok för att få igång grejerna, sen är det bara att pröva sig fram själv, svårare än så är det inte. Dock så bör du veta hur det ska låta, och du bör kunna grunderna för vad som händer med respektive högtalare och dess register när du skär av dem eller ändrar nivåer. Det är ingen skillnad mot att ratta en avancerad huvudenhet.

Sen beror det självklart lite på vad du väljer för processor, en del kräver PC och tillhörande mjukvara för att få igång.
Kort och gott, pröva själv först, får du inte till ljudet som du vill och du inte besitter kunskap för att gå vidare, ja då är det kanske värt att ta hjälp av folk.

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

329 Inlägg
16 januari 2014
Min uppfattning är att det är enklare att ratta saker via en laptop än via ändlöst veckiga menyer i en HU.

Våga DSP. Jag hade aldrig hört en bil med tidskomp innan jag köpte min första själv. Det är inte rocketscience.
Se till att hålla delningen för diskanterna på minst 3500hz när du börjar prova, utöver det är det inget som 'bränner' så att säga..

Sök