3596
Sök

Tips o.s,v på rolla en bil.

3 182 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
ska rolla en volvo 740 som ska användas som bruks bil, men vill gör det så det ser bra ut, plats o tid finns så nu söker jag info på vart hittar jag dom rätta rollrarna/penslar till bäst pris för bästa resultat, bilen ifråga är ljusgrön så det måste bli nån färg som passar med det, vart hittar man bra färg som håller länge samt klarar av avfettning olja o bensin.

nej jag kan inte lacka med spruta grannarna blir galna samt värden med.

773 Inlägg
7 januari 2014
pukan2 skrev:
ska rolla en volvo 740 som ska användas som bruks bil, men vill gör det så det ser bra ut, plats o tid finns så nu söker jag info på vart hittar jag dom rätta rollrarna/penslar till bäst pris för bästa resultat, bilen ifråga är ljusgrön så det måste bli nån färg som passar med det, vart hittar man bra färg som håller länge samt klarar av avfettning olja o bensin.

nej jag kan inte lacka med spruta grannarna blir galna samt värden med.

ingenanning om vad man ska ha för penslar/roller. men jag har hört att om man polerar den rollade lacken så brukar det bli jävligt bra eller det kanske var våtslipning kommer inte riktigt i håg smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
Du SKA använda skumgummiroller. Det säger dom i färghandel att du inte ska men dom vet inte vad dom snackar om. Jag har rollat ett 15 bilar varav flera blivit så bra att folk trott att det vart sprutat. Så jag utnämner mig härmed till expert i ämnet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

3 182 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Du SKA använda skumgummiroller. Det säger dom i färghandel att du inte ska men dom vet inte vad dom snackar om. Jag har rollat ett 15 bilar varav flera blivit så bra att folk trott att det vart sprutat. Så jag utnämner mig härmed till expert i ämnet...

härligt men i dom vråer där man inte kommer åt med skumgummiroller vad använder man för pensel där.  samt vilken färg använder du. hur många lager färg rollar du.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
Finns skumgummipenslar på biltema. Dom duttar man med. Men vanlig pensel blir det inte samma yta. Ser ju lite tattigt ut då. Har målat mest med Jorun Bengalack mattsvart. Finns i några färger till. Helt underbar färg att måla med. Beror på färgen på bilen från början. Men gärna tre lager eller fler om man orkar.

3 182 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
Finns skumgummipenslar på biltema. Dom duttar man med. Men vanlig pensel blir det inte samma yta. Ser ju lite tattigt ut då. Har målat mest med Jorun Bengalack mattsvart. Finns i några färger till. Helt underbar färg att måla med. Beror på färgen på bilen från början. Men gärna tre lager eller fler om man orkar.

hur många burkar tror du det går åt till en volvo 740,

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
pukan2 skrev:
DiwraZ skrev:

Är du supernog och lägger många lager så går det åt 2. Har målat hel bil med en burk. Beror lite på vilken färg det är tidigare.

3 182 Inlägg
7 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
pukan2 skrev:
DiwraZ skrev:

Är du supernog och lägger många lager så går det åt 2. Har målat hel bil med en burk. Beror lite på vilken färg det är tidigare.

hur mycket blandar du ut dom

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 januari 2014
pukan2 skrev:
DiwraZ skrev:
pukan2 skrev:

hur mycket blandar du ut dom

Ne målar som det är...

2 Inlägg
10 januari 2014
Varför kör du inte bilen till ditt jobb/praktikplats och lackar den med spruta i en riktig lackbox?

Varvstopparn
460 Inlägg
10 januari 2014
rollar med mohair roller
Biltemas enamelfärg rollar jag utspädd,går åt 3-4burkar,men då drar jag på ett tjockare lager direkt

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

3 182 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
Svea_86 skrev:
Varför kör du inte bilen till ditt jobb/praktikplats och lackar den med spruta i en riktig lackbox?

är bara slöseri med tid och material, är inte värt det för denna bil. men rollade den med bengalack idag med skumroller vart riktigt bra.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2014
pukan2 skrev:
Svea_86 skrev:

är bara slöseri med tid och material, är inte värt det för denna bil. men rollade den med bengalack idag med skumroller vart riktigt bra.

Jasså det blev bra? Lite svårt att inte få linjer på huv tak och bagage. Ska prova att lägga typ 5 lager och våtslipa. Kan bli riktigt bra då.

3 182 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
DiwraZ skrev:
pukan2 skrev:
Svea_86 skrev:

Jasså det blev bra? Lite svårt att inte få linjer på huv tak och bagage. Ska prova att lägga typ 5 lager och våtslipa. Kan bli riktigt bra då.

kan lägga upp en bild på den när det är klart men kan ta nån dag till.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
pukan2 skrev:
DiwraZ skrev:
pukan2 skrev:

kan lägga upp en bild på den när det är klart men kan ta nån dag till.

Gör så

3 182 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
detta är bara första strykningen den ska mattas ner igen och rollas 1 gång till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-c7f5b9f30a97fb9b7bb7cc3e46c3eed0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13669/13669-9da0e9c2f8d230ab5b39d0ab6710315b.jpg

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014

Ser lovande ut..  kul färg...

2 Inlägg
11 januari 2014
ok! men tejpen har du nog snott med dig från jobbet wink hehe

337 Inlägg
11 januari 2014
Hej... Ser bra ut, men har du mera bilder på bilen så är iaf jag intresserad av att se hur det blev!!

Så släng gärna upp några mera. Går i tankarna att göra något liknade på en merca jag har.
Antingen detta eller plasti dip...

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

3 182 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
Mickeymouse skrev:
Hej... Ser bra ut, men har du mera bilder på bilen så är iaf jag intresserad av att se hur det blev!!

Så släng gärna upp några mera. Går i tankarna att göra något liknade på en merca jag har.
Antingen detta eller plasti dip...

//Micke

har rollat det sista idag kan ta bilder när det har torkat vilket är 24tim, kör jotun bengalack o skumroller, blir skit bra.

Sök