Hur jag fick tag på bilen och tiden fram till reggning.Det var någon gång 2007 tror jag som jag fick syn på en photoshoppad bild på en 9-2x som gjorde ett rally hopp och jag fastnade för modellen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-f71da8d6a8e52a9e104e4de37e4a7238.jpg]()
Jag hade aldrig hört talas om den här modellen och jag ville helt klart veta mer om bilen så jag googlade lite.
2008 började jag forska i vad det skulle kosta mig att skaffa en för jag kunde inte riktigt släppa modellen den fanns uppe i huvdet i drömmarna när man skulle sova.. men det var på tok för dyrt kom jag fram till.
2010 2 år senare kom idén upp igen om att importera en och nu tog det faktiskt fart, jag forskade en hel del i importering osv åkte runt och frågade importörer hur mycket det skulle kosta var även hem och fikade hoss en mindre importör.
Den 7'e oktober 2010 blev jag ägare till min bil med tillverkningsnummer 1350 då min importör köpte den åt mig med fullmakt i Dublin Ohio, Här är några bilder på den när den står i en hamn i Baltimoore och väntar på att få åka lite båt.
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032311_gshn3o.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032310_h65c5x.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032308_w75uqc.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/1032309_0hakay.jpg]()
Och en bild på nycklarna:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-c4339ba76a06e9f68002f4200d17b543.jpg]()
Båtresan tog ett bra tag.. Jag han få min reservnyckel på posten flera veckor innan jag fick se bilen det är den vänstra på bilden här över, först stod den i hamnen och väntade på att få åka hela 22 dagar, 22'a oktober gick båten..
Sedan hände det som inte fick hända!Den 4'e november kom båten fram till Tyskland men bilen
fastnade i tullen... när min importör ringde och berättade det för mig trodde jag dom hade blåst mig på pengarna jag hade betalat dom.. men det visade sig att det gick att lite på dom och att bilen faktiskt hade fastnat i tullen så där stod den i flera veckor innan min importör fick loss den. Den tyska tullen ville ha bild på mitt pass problemet var att jag aldrig hade varit utomlands så jag hade inget pass...
Den 4'e december 2010 kom bilen på en lastbil och jag fick äntligen se bilen i verkligheten det var ingen dålig känsla. Här är en bild på mig och bilen som Maffa här på garaget tog på mig
![https://www1.garaget.org/archive/73/72272/221039/221039-2143381.jpg]()
Maffa filmade även när den lastades av
[video]http://www.garaget.org/video/100086[/video]
Tog emot bilen på m4'as område i Katrineholm, dels för att det var mitt i natten och jag inte ville väcka mina grannar samt för att det trodligen var mycket lättare för lastbilschaffören att vända där.
Körde hem bilen till garaget och gick igenom den så gott jag kunde den var lite smutsig så var svårt att se hur den såg ut. Här är två bilder ifrån garaget:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-d337c4379caeac5e64fa636db11eb2b4.jpg]()
Jaja, den var inte lite smutsig.. den var mycket smutsig och mestadels var det vägsalt

![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-0d064210abec9bad749a85b63577addf.jpg]()
Jag fann att en glödlampa för bromsljuset bak var trasig så det fick bli första åtgärden på bilen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-987b77534e6ffe67b375454bc7c9f628.jpg]()
Efter det hade jag tagit reda på att för att få bilen godkänd för Svensk trafik så var det endast sidoblinkers som behövdes, jag ville inte borra i bilen när jag precis hade fått den så jag forskade i alternativ och kom över en msn adress till en Upsala bo som jag visste hade ägt och reggat en 9-2x i Sverige och han berättade om ett par speglar med blinkers som var e-märkta och godkända för besiktning, eftersom att jag var så sugen på att mecka fick min kusin Marlorn åka och köpa dom åt mig medans jag var på jobbet.
Självklart var den ena spegeln trasig så jag och min kusin åkte och bytte dom när jag kom hem. Jag hade även fått för mig att man inte fick ha markeringsljus i Sverige och försökte forska i det och det var väldigt delade svar om saken på internet så jag beslutade för att ta ur glödlamporna för markeringsljusen samtidigt som jag bytte speglar på bilen. Att byta speglar på bilen och samtidigt installera så att de funkar med blinkersen var faktiskt mycket lättare än att komma åt markeringsljusen... man var tvungen att ta bort framdäcken lossa innerskärmarna och sedan sträcka sig efter dom med handen medans man inte ser någonting. Ni kanske sett det där topgear avsnittet när de gör narr av Renault Megane.. det här var ungefär samma sak.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-b1e5a07b8c4da0320391ab5b78aaf88c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8e0483ab47ca922eefbe2192a1cf910b.jpg]()
När det var klart bokade jag reg-besiktning till den 17'e december. Det var då min kompis plastfar som har en däckfirma kom förbi och tittade på bilen, han berättade då att mina däck inte var godkända på vintern i Sverige.. Samma dag beställde jag ett par Nokian Hakkapeliitta 7 dubbdäck 205/55 det var ju ingen kostnad jag hade räknat med direkt.. Fick hem dom ganska snabbt och pallade upp bilen på pallbockar tog med däck till den lokala Saab verkstaden där dom bytte däck och balanserade om dem. När jag hämtade dom sa dom att dom hade slarvat bort kvittot. Nu tror ju inte jag att företag kan göra sånt så jag kom över med en tårta till dom dagen efter som tack.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-24c575d6194251e3123d7dfae1cb4a0f.jpg]()
Den 17'e december var en stor dag för mig, jag hade tagit ledigt ifrån jobb och allt

Gick upp tidigt på morgonen då jag hade fått tid klockan kvart över 7 på morgonen, Jag skulle ju även få köra bilen det hade jag inte gjort sen dagen den kom och då var det kanske en tripp på 800-900meter.
Den gick fort tyckte jag riktigt fort på vägen till OKQ8 dit jag åkte för att tanka innan besiktningen, att det gick så fort kom jag på när jag nästan var framme vid OKQ8 jag körde ju inte 50km/h utan jag for fram i 50mp/h utan regskyltar där på morgonen. Tog några veckor att lära sig att kolla på rätt mätare. Ligger en bild lite längre upp där man kan se hur mätarna ser ut.
Regbesiktning gick bra så blev en besiktning direkt efter och allt var godkänt jag var lite orolig för hade köpt ett bullerintyg av min importör som var på tyska så jag fattade inget men besiktningsmannen godkände det.
På vägen hem ifrån besiktningen var jag tvungen att tvätta bilen den hade ju fått stå i salt hur länge som helst, här är en bild på bilen efter första tvätten i min ägo väl behövligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/73/72272/72272-8efaabf8dc87eb620c50b444580cdc17.jpg]()
När jag skulle åka hem med bilen från tvätten hade det hänt en olycka så polisen stod i en rondell och stoppade alla och berättade vad som hänt, jahopp vad händer nudå tänkte jag.. jag har inga regskyltar och bilen är inte reggad. Men poliserna märkte inte att jag körde utan skyltar eller så hade de inte tid för de berättade för mig vad som hänt och sen sa de att jag kunde fortsätta.
Jag hade under besiktningen frågat om markeringsljusen och de var ju såklart lagliga så jag pallade upp bilen när jag kom hem och satte tillbaka lamporna.
Den 22'a december kom skyltarna och jag stallde på bilen, Total lycka!
