3415
Sök

Volvo 960 har ovanligt hög bränsleförbrukning

84 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
Tja !

Min Volvo 960 från 1996 verkar ha något problem.

Miltal: 34000 ungefär

När vi köpte bilen den 1a Maj 2013 tankade vi den full och då mätte vi fram att den drog 0,98L/mil och nu när vi tankar den full och har gjort det några gånger så drar den 1,2 - 1,3L/mil

Den går inte speciellt mycket i stadstrafik.

Det ända som är gjort är gjort med motorn är ett sportluftfilter. Men kan inte va det då min kompis satte dit ett lika dant och fick ingen ändring på sin bränsleförbrukning.

lite trött på att bara komma typ 60 mil på 80 liter hmm

Någon som kan tänkas veta vad problemet kan va ?

Tacksam för hjälp !

MVH
Marcus

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
9 januari 2014
vinterdäck me dubb?

...........Team T-Röd Racing.............

2 763 Inlägg
9 januari 2014
Vad har du satt dit för luftfilter? Testa hans LMM i i din och se vad som händer!

Volvo - For Life

84 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
1 Både sommardäck och friktions däck är använt och blivit samma resultat

2 Han kör 940 så går ju inte men hans fick ingen skillnad.

2 763 Inlägg
9 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
1 Både sommardäck och friktions däck är använt och blivit samma resultat

2 Han kör 940 så går ju inte men hans fick ingen skillnad.

Lmm:en kan iaf ha tagit skada av sportluftfiltret iaf.

Volvo - For Life

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
84 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
borde den inte gå dåligt då med ? för en LMM kan väl inte bara halvt fungera ? antingen funkar den eller inte. iaf vad jag har för mig

84 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
har inte kollat felkoderna. den går ju fint och inga som helst problem förutom att den dricker ovanligt mycket

2 763 Inlägg
9 januari 2014
Min XC gick fint, dock strulade min lmm ibland och gav hög förbrukning!

Volvo - For Life

84 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
verkar som att jag har hål i avgasröret inte allt för långt ifrån Lambda mätarna och kan tom va emellan dom och det kanske kan göra så den drar soppa ?

2 763 Inlägg
9 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
verkar som att jag har hål i avgasröret inte allt för långt ifrån Lambda mätarna och kan tom va emellan dom och det kanske kan göra så den drar soppa ?

Absolut!

Volvo - For Life

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
10 januari 2014
Cederstrom96 skrev:
borde den inte gå dåligt då med ? för en LMM kan väl inte bara halvt fungera ? antingen funkar den eller inte. iaf vad jag har för mig

Joda, de kan "halv funka" för det gjorde nämligen min 960, Gick ungefär som den skulle, dock drack den ganska mycket soppa, inga felkoder, gav felkod direkt ifall man kopplade ur LMM, så det tog lång tid innan jag faktiskt bytte LMM, men efter bytet va det som en annan bil...

Dock är dom ganska törstiga...

finns flera grejjer man kan kolla,
*slangarna mellan insug och topp, de gillar bli dåliga, jag bytte till Silicon,
*kablarna till tändspolarna brukar bli spröda och ärgiga, bidrar till dålig tändning med soppaökning som följd,
*packningar mellan topp och grenrör, dessa motorer gillar ju att läcka lite olja och dessa packningar löser upp sig ifall de blir fulla med olja, läckage här bidrar till att lambdan läser lite fel,
*vevhusventilationen, ingen bil trivs med att förbränna olja hela tiden
*växelväljaren på växellådan, min va feljusterad vilket resulterade i att bilen häldre låg på för låg växel...
*anliggande bromsar, är ju lite av en volvo klassiker...

finns säkert mer men är vad jag kommer på just nu...

84 Inlägg
10 januari 2014
Trådstartare
min handbroms låg på innan knackade så den släppte. bilen rullade mycket lättare men ingen skillnad i förbrukningen. ska kolla vart den läcker i avgassystemet och laga det så snabbt som möjligt och kolla alla slangarna. och blir väl o köpa en bättre begagnad LMM och se om det hjälper. har ju planer på att byta motor men behöver spara pengar till det och de gör man inte om man behöver tanka hela tiden ^^

Evildan
10 januari 2014
Prova först att plocka bort "Sportluftfiltret" och återmontera standardfiltret innan du byter LMM.

Sen är det som bekant en viss skillnad i temperatur i maj och nu även om vintern är mild, temperaturskillnaden ökar förbrukningen.
Senast redigerat av Evildan (10 januari 2014)

Sök