Volvo 745 16v -90 går kass

Zmirro
9 januari 2014 · 183 Inlägg

Hej!

Hade en tråd uppe för ett bra tag sedan nu men fick inga svar där och bilen slutade bråka så lät de va.

Nu har det dock kommit tillbaks!

Det var idag då jag var påväg hem från jobbet (Höll ca 90-95km/h och jämn gas på OD). Då började den bluddra och låta skit.

Då jag kör och håller jämn gas (Inte accelererar utan bara ligger på helt jämn gas och bibehåller samma hastighet) så är det helt normalt. Såfort jag trycker ner gasen något så att bilen blir lite belastad så bluddrar den som satan.
Även tomgången är VÄLDIGT dålig. Kan stå och hoppa mellan 500-1200 varv. Annars ligger den gärna på 600 varv typ.

Ibland när man plågat ur skiten rätt ordentligt så funkar de som vanligt igen en liten stund för att sen återgå till skit.

Det som också kan vara värt att nämna är att avgassystemet är lite halvrisigt. Sen så lever yttertemperaturmätaren sitt egna liv! Kan visa allt mellan vad det faktiskt är (Säg t.ex 1C). Sen kan den helt plöstiligt bara börja sjunka i temperatur, -5, -10, -30 osv ända ner till -188.

Felkoderna jag har är:

Tändsystem:
2-3-4 Spjällkontaktsignal, tomgångsläge

Bränslesystem:
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
1-2-1 Signal från luftmassamätare
2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång

Det jag bytt är Luftmassemätare och Vevaxellägesgivare. Det gjorde ingen skillnad.

Efter att jag sökt lite så hitta jag lite att det kunde vara "klick-tpsn". Gick ut och kollade och den klickar då jag vrider på gasvredet. Dock inte precis såfort jag vrider på den men kanske efter ca 0.5-1cm eller något.


Kan inte komma på något mer..

Någon som kan hjälpa mig?

Mvh, Zmirro

BMW 330D "M-Performance" (2014)
sk8ville
10 januari 2014 · 653 Inlägg

Brukar en volvo gå bra?

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
volvo-93
10 januari 2014 · 627 Inlägg

Testa byta databoxen jag har samma fel på min Volvo men jag hittade aldrig felet så jag ska testa byta min box senare. Så min bil går exakt likadant som din gör.

Senast redigerat av volvo-93 (10 januari 2014)

Zmirro
10 januari 2014 · 183 Inlägg

volvo-93 skrev:
Testa byta databoxen jag har samma fel på min Volvo men jag hittade aldrig felet så jag ska testa byta min box senare. Så min bil går exakt likadant som din gör.

Tror du det? Vet du om det är samma boxar mellan en -88 och -90 16v?




Sålänge jag trycker fullt så fungerar det bra såfort han kommit över ett visst varvtal (Olika på varje växel). Slödrar jag den upp i varv så bluddrar det.

BMW 330D "M-Performance" (2014)
volvo-93
10 januari 2014 · 627 Inlägg

Det sitter en lapp på boxen och det måste vara samma färg och nummer, så det är bara kolla upp smile

Zmirro
10 januari 2014 · 183 Inlägg

Får väl kolla imorrn, har en box liggandes sen jag skrota en 16v -88 smile

Ska även se över avgassystemet så det blir 100% tätt

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Zmirro
10 januari 2014 · 183 Inlägg

Hmm, när jag tog av minuspolen på batteriet och lät den va av i ca en timme så har bilen gått bra efter det. Körde nog i 2h utan några som helst problem. Måste ju va något med att det är dåligt avgassystem? Tycker inte det låter så mycket men, borde inte vara så grovt hål direkt...

BMW 330D "M-Performance" (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang