3395
Sök

Köpa bmw 728i som första bil?

51 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag funderar på att köpa en Bmw 728i som första bil, har dock haft en 740 som vinterbil, men de räknas int wink

Jag är 18år , går sista året gymnasiet och ska börja jobba som elektriker till hösten och min budget ligger på ca 20-25k tills jag fått ett jobb.

Bilen jag funderat på : http://www.blocket.se/haparanda/Bmw_728 … 13&w=2

Jag har väl hyfsande egenskaper när det gäller å skruva och tillgång till varmgarage som förvaring m.m

Vad tror ni, är det en bra ide ? smile

296 Inlägg
11 januari 2014
#2
Bilen har gått för många mil. Sök efter någon som bara gått runt 14000 mil. Som första bil är det nog bättre att köpa en bil med mindre motor. Exempelvis 1800 kubik.  Bensin kostar mycket i dagsläget. Kolla även vad bildelarna kostar på Biltema.


Evildan
11 januari 2014
#3
Jag håller med killen i huset bredvid, avstå.

Den har rullat för långt trots det bra priset, du vet vad det kostade i bränsle och försäkring att äga en BMW 740 eller missförstod jag det och du menade Volvo 740?
Som enda och första bruksfordon med en students budget bör du nog sikta på något mer pålitligt än en långmilad 7-serie med allt i elväg och mekanik som kan börja krångla och handla något sedan när du arbetat ett tag och lagt upp en ekonomisk buffert.
Senast redigerat av Evildan (11 januari 2014)

163 Inlägg
2 februari 2014
#4
Spezz skrev:
Tjena!
Jag är 18år , går sista året gymnasiet och ska börja jobba som elektriker till hösten och min budget ligger på ca 20-25k tills jag fått ett jobb.
Vad tror ni, är det en bra ide ? smile

Nej, tror det är en dålig idé. Reservdelarna till en 7-serie är för dyra för någon som inte har ett jobb... hmm

Som exempel, bytte bromsok fram på en 728i på jobbet pga fastärgade kolvar, oken kostar 6000 kr styck. Ett halvår senare bytte jag oket på andra sidan pga samma sak. 12000 kr i bara delar alltså. Skivorna och beläggen är också enorma och inte jättebilliga. Priserna går igen på alla reservdelar till dem.


242 Inlägg
5 februari 2014
#5
keykey skrev:
Spezz skrev:
Tjena!
Jag är 18år , går sista året gymnasiet och ska börja jobba som elektriker till hösten och min budget ligger på ca 20-25k tills jag fått ett jobb.
Vad tror ni, är det en bra ide ? smile

Nej, tror det är en dålig idé. Reservdelarna till en 7-serie är för dyra för någon som inte har ett jobb... hmm

Som exempel, bytte bromsok fram på en 728i på jobbet pga fastärgade kolvar, oken kostar 6000 kr styck. Ett halvår senare bytte jag oket på andra sidan pga samma sak. 12000 kr i bara delar alltså. Skivorna och beläggen är också enorma och inte jättebilliga. Priserna går igen på alla reservdelar till dem.

Annars kan man ju faktiskt relativt enkelt renovera dem för ca 600 kr


242 Inlägg
5 februari 2014
#6
Satsa på att köpa en 520 eller 320. bra bil för pengarna!


5 111 Inlägg
5 februari 2014
#7
Har man inte råd med en bil när den är ny så har man inte råd med den som begagnad heller, är en bra tumregel.
Antingen reparerar man eller amorterar.


163 Inlägg
10 februari 2014
#8
Scaniac skrev:
keykey skrev:
Spezz skrev:
Tjena!
Jag är 18år , går sista året gymnasiet och ska börja jobba som elektriker till hösten och min budget ligger på ca 20-25k tills jag fått ett jobb.
Vad tror ni, är det en bra ide ? smile

Nej, tror det är en dålig idé. Reservdelarna till en 7-serie är för dyra för någon som inte har ett jobb... hmm

Som exempel, bytte bromsok fram på en 728i på jobbet pga fastärgade kolvar, oken kostar 6000 kr styck. Ett halvår senare bytte jag oket på andra sidan pga samma sak. 12000 kr i bara delar alltså. Skivorna och beläggen är också enorma och inte jättebilliga. Priserna går igen på alla reservdelar till dem.

Annars kan man ju faktiskt relativt enkelt renovera dem för ca 600 kr

Det var 4-kolvsok helt i aluminium där kolvarna satt fastärgade i loppen så hårt att de inte ens gick att skjuta ut med tryckluft, kan gissa att de loppen inte är så snygga inuti OM man ens lyckas få ur kolvarna.


Saabifierad
2 031 Inlägg
11 februari 2014
#9
Volvo544special65 skrev:
Har man inte råd med en bil när den är ny så har man inte råd med den som begagnad heller, är en bra tumregel.
Antingen reparerar man eller amorterar.

Hehe det där var nog en av de sämsta tumregler jag sett på länge lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 111 Inlägg
3 120 Inlägg
11 februari 2014
#11
Så länge du hittar ett bra exemplar är det ingen dålig och dyr bil som många vill påskina.

Lilla motorn är driftsäker och bra, inte mer elektronikproblem än valfri fransos och reservdelspriserna är inte så galet höga. Drar inte mer bensin än valfri sur Volvo 740.

Kör på!


3 120 Inlägg
11 februari 2014
#12
Slash skrev:
Volvo544special65 skrev:
Har man inte råd med en bil när den är ny så har man inte råd med den som begagnad heller, är en bra tumregel.
Antingen reparerar man eller amorterar.

Hehe det där var nog en av de sämsta tumregler jag sett på länge lol

Instämmer! De bilar som kostat mig mest i reparationer har varit svensson vagnar allihop, tex. en ford där styrväxeln sprutade olja, 12.000kr för en ny och fanns inga på skroten. ABS-enhet för nästan 10.000 till en gammal S80 osv osv. Bara för att det heter BMW är det inte så dyrt som alla verkar tro.


214 Inlägg
11 februari 2014
#13
Spezz skrev:
Tjena!

Jag funderar på att köpa en Bmw 728i som första bil, har dock haft en 740 som vinterbil, men de räknas int wink

Jag är 18år , går sista året gymnasiet och ska börja jobba som elektriker till hösten och min budget ligger på ca 20-25k tills jag fått ett jobb.

Bilen jag funderat på : http://www.blocket.se/haparanda/Bmw_728 … 13&w=2

Jag har väl hyfsande egenskaper när det gäller å skruva och tillgång till varmgarage som förvaring m.m

Vad tror ni, är det en bra ide ? smile

Det är ju en väldigt go bil att åka i och inte drar den speciellt mycket, i stan drar den klart 1-1.3l samt på landsväg ca 0.7-0.9 med tung högerfot. Reservdelar dyra? Om du köper dom i Sverige så ja. Ny kylare från tyskland går på ca 700 med frakt. Dyrt? Nej. Komplett fram och bakvagns stag/armar/bussning kostar 2000-2400 med frakt.

Noga med att framvagnen är stum, det kan bli ganska mycket vibrationer speciellt i 80-100km/h.

Däremot är försäkringen ganska dyr på en sån här vagn, jag är 23 och betalar 4500 i trafikförsäkring.

Kika på Autopower.se på deras begagnatguide, finns mycket gott även för dem andra varianterna än 7-serie.


5 111 Inlägg
11 februari 2014
#14
Konstigt att alla gamla prestigevagnar förfaller så himla fort och byter ägare 15 gånger om året så fort de hamnar i händerna på halvfattiga snorungar då, när de är så otroligt gratis att hålla igång...


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2014
#15
Volvo544special65 skrev:
Konstigt att alla gamla prestigevagnar förfaller så himla fort och byter ägare 15 gånger om året så fort de hamnar i händerna på halvfattiga snorungar då, när de är så otroligt gratis att hålla igång...

Men frekventa ägarbyten och många unga ägare med bristfällig ekonomi är något gamla lyxbilar har gemensamt med bland annat Volvo 740 och inte är den dyr i drift? Rimligtvis är det fler faktorer än bilens driftkostnader som påverkar men du eller ni har rätt i att en gammal 7-serie aldrig blir det mest ekonomiska valet inte ens om det står 728i bak.

Fördelen med en bil i stil med 728i är att den i mångt och mycket har samma trevliga egenskaper som flaggskeppet i serien har och fullt godkända prestanda men färre potentiella felkällor och en lite enklare konstruktion. Vill man tvunget kasta nyckeln över disken på märkesverkstaden kommer man aldrig billigt undan oavsett om det är en Lada, Honda eller BMW 750i man kör men väljer man alternativa vägar minskar skillnaderna dem mellan.

Det blir som sagt aldrig det ekonomiska valet men kan man få ner skillnaderna till en nivå man har råd med är en gammal prestigevagn som 728i inget dumt val om man uppskattar de egenskaper som följer med på köpet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
11 februari 2014
#16
tycker också att det är en vettig första bil smile
det är en bil med grym komfort sen är den dessutom säker !

reservdelar hittar man billigt i tyskland, så det är inget man ska oroa sig allt för mycket över ... det är inte dyrare än till valfri volvo. Förbrukningen ligger också i stil med en volvo 740, kanske till och med strax under.


5 111 Inlägg
11 februari 2014
#17
Rquired skrev:
Det blir som sagt aldrig det ekonomiska valet men kan man få ner skillnaderna till en nivå man har råd med är en gammal prestigevagn som 728i inget dumt val om man uppskattar de egenskaper som följer med på köpet.

Går det någonsin att nå den nivån?
Som någon sade, äldre MB och BMW är bilvärldens motsvarighet till svarta hål.....som pengarna bara försvinner in i då, underförstått... lol


Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 februari 2014
#18
Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Det blir som sagt aldrig det ekonomiska valet men kan man få ner skillnaderna till en nivå man har råd med är en gammal prestigevagn som 728i inget dumt val om man uppskattar de egenskaper som följer med på köpet.

Går det någonsin att nå den nivån?
Som någon sade, äldre MB och BMW är bilvärldens motsvarighet till svarta hål.....som pengarna bara försvinner in i då, underförstått... lol

Inget illa menat men det är en lite lustig fråga, om inget annat hittar du ett antal som menar att det är fullt möjligt bara i den här tråden.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 119 Inlägg
11 februari 2014
#19
Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Det blir som sagt aldrig det ekonomiska valet men kan man få ner skillnaderna till en nivå man har råd med är en gammal prestigevagn som 728i inget dumt val om man uppskattar de egenskaper som följer med på köpet.

Går det någonsin att nå den nivån?
Som någon sade, äldre MB och BMW är bilvärldens motsvarighet till svarta hål.....som pengarna bara försvinner in i då, underförstått... lol

Dom är nog inte mycket dyrare än nått annat man åker i.
Delar är inte farligt dyrt. Vist de kostar och åka fläskig bil men å andra sidan kan man byta bil för samma pengar som en stor service på en ny bil.
Förövrigt hade vi en 95ans mb s420 förut med en massa el å grejer. Gått nästan 40k mil och inte var det någon dålig bil, enda vi gjorde på ett par år av brukande var att byta cd-växlare och en storled:) vist ville den ha lite sås men runt 1,3l/m får vara ok för en stor å tung bil smile
Min nästa bil blir en S500L med all tänkbar utrustning och lyx smile

Tycker ts helt klart ska satsa på en direktörsvagn som första bil, lite dyrare i försäkringen men ack så skönt man åker för dom extra kronorna smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 111 Inlägg
11 februari 2014
#20
Rquired skrev:
Volvo544special65 skrev:
Rquired skrev:
Det blir som sagt aldrig det ekonomiska valet men kan man få ner skillnaderna till en nivå man har råd med är en gammal prestigevagn som 728i inget dumt val om man uppskattar de egenskaper som följer med på köpet.

Går det någonsin att nå den nivån?
Som någon sade, äldre MB och BMW är bilvärldens motsvarighet till svarta hål.....som pengarna bara försvinner in i då, underförstått... lol

Inget illa menat men det är en lite lustig fråga, om inget annat hittar du ett antal som menar att det är fullt möjligt bara i den här tråden.

Hänger en del på ett MB-forum där en i somras fick reparera kliman på sin W140 för 65 lakan, är 7-serien (nu är annonsen borta, men gissar att det var en E32 eller E38?) verkligen så mycket simplare uppbyggd och billigare att hålla igång än en sådan?



Sök