3727
Sök

Kallstartsproblem Renault Megane -98 [LÖST (typ)]

7 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#1
Tja,

Har problem med kallstarter och jag har sökt på google som en tok för en lösning. Istället för lösning hittade jag ett foruminlägg som beskriver mitt problem bättre än vad jag kan förklara det, så jag saxar det:

Bilen har börjat bli väldigt svårstartad. Den kan tända till på första försöket och "starta" men är väldigt orolig i varv och dör ofta efter en / två sekunder om man inte duttar till på fullgas snabbt. Då kan den komma igång men går oroligt i varv och hoppar fram i typ 5 sekunder sen börjar den gå bra.

Men annars brukar den inte tända alls utan att man får ge fullgas i typ 2-5 sekunder (varierar lite) och sen hoppar den igång. Oftast alltid på andra försöket när man ger fullgas. Men som sagt så går den alltid oroligt dom första sekundrarna på tomgång och även om man försöker köra direkt så hoppar den oroligt några sekunder.

Men efter detta så brukar den gå bra utan problem.

Problemet är att användaren som skrev detta har inte följt upp i tråden och jag vet inte om han löst sitt problem. Ingen annan i tråden visste vad som var felet. Enligt profilen har han inte varit online sen flera år.

Vad jag har provat är:
*Felkodsökning hos Bilia, inga felkoder hittades.
*Bytt vevaxellägesgivaren (aka TDC, impuls- eller tändlägesgivaren).
*Bytt vattentemperatursensorn (ECT sensor).
*Bytt jordkabel som såg sliten ut
*Kollat tändstiften som ser torra och fina ut
*Bytt MAPsensor.
*Mätt styrkan i tändkablarna.
*Bytt bränslefilter.

Är det dessutom minusgrader ute så blir det väldigt mycket mer jobbigare att kallstarta bilen.

Tändstiften samt tändspolar var bytta för ca 1 år sen. Bilen går fint väl vid tomgång och körning. Däremot på senare tid har jag upplevt att motorn tappar kraft vid kraftiga gaspådrag vid låga varv, men detta enbart när motorn är kall! Jag har ingen aning om det finns samband mellan problemen då det sistnämnda dök upp nyligen medan det andra har successivt blivit värre (kanske ihop temperatursänkningen) sedan en längre tid.

Tips?
Senast redigerat av m00nrocket (23 februari 2014)

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 januari 2014
#2
..du hade ju kunnat ställa frågan i den tråden annars..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#3
Mack skrev:
..du hade ju kunnat ställa frågan i den tråden annars..?

Japp, dumt av mig.

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 januari 2014
#4
Låter ju dock lite som nåt problem med kallstartsmotorn eller liknande.
Är ju en Fransk bil så kan ju vara lite både det ena och det andra, men gissningsvis nåt elektriskt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
12 januari 2014
#5
Tokigensatt luftfilter så den surar?

Bränsletillförsel? När den är kall kräver motorn mer bränsle, kommer det inte tillräckligt av den varan kan det bli dylika problem, hade precis samma problem på en Ford Escort Express för några år sedan.

Annars tror jag på kallstartsanordningen även jag.
Senast redigerat av Evildan (12 januari 2014)

7 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#6
Evildan skrev:
Bränsletillförsel? När den är kall kräver motorn mer bränsle, kommer det inte tillräckligt av den varan kan det bli dylika problem, hade precis samma problem på en Ford Escort Express för några år sedan.

Hur löste du problemet med bränsletillförseln för din del?

Evildan
14 januari 2014
#7
m00nrocket skrev:
Evildan skrev:
Bränsletillförsel? När den är kall kräver motorn mer bränsle, kommer det inte tillräckligt av den varan kan det bli dylika problem, hade precis samma problem på en Ford Escort Express för några år sedan.

Hur löste du problemet med bränsletillförseln för din del?

Böt bränslefiltret, det var närapå igensatt.

89 Inlägg
14 januari 2014
#8
Kolla upp kallstartsventilen

7 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
m00nrocket skrev:
Evildan skrev:
Bränsletillförsel? När den är kall kräver motorn mer bränsle, kommer det inte tillräckligt av den varan kan det bli dylika problem, hade precis samma problem på en Ford Escort Express för några år sedan.

Hur löste du problemet med bränsletillförseln för din del?

Böt bränslefiltret, det var närapå igensatt.

Vet inte senast det byttes. Det är ett billigt försök iaf så jag ska försöka byta den. Tycker bilen dricker mycket och kallstarterna har som sagt successivt förvärrats- kanske pga av ett filter som blir sämre och sämre.

Hör av mig hur det går!

7 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#10
Har uppdaterat min "gjort"-lista lite:

Provade en annan MAPsensor, mätte styrkan i tändkablarna (vilka var OK) och bytte bränslefilter utan något vidare resultat.

Hursom tänkte jag byta olja i bilen för det är väl dags för det, passar nog på att byta tändstift samtidigt. Om det nu skulle göra någon skillnad.

89 Inlägg
18 januari 2014
#11
Provade du att byta kallstartsventilen någon gång ?

7 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#12
Eklund69 skrev:
Provade du att byta kallstartsventilen någon gång ?

Skulle inte tro att bilen har en, ännu mindre vart den skulle sitta. Renault Megane fick nog kallstartsventil i senare modeller.

7 Inlägg
23 februari 2014
Trådstartare
#13
Sådär, jag är tillbaka med en fix... typ.

Skulle byta olja på bilen men jag lyckades spräcka oljetråget vid oljepluggen. Blev tvungen att köpa nytt oljetråg och låta en meck göra bytet åt mig. Tur i oturen så lyckades min meck lösa mitt ursprungliga kallstartsproblem när han bytte oljetråget på min bil.

Jag fattar fortfarande inte hur och vad han kan ha kommit åt när han gjorde sitt jobb, men uppenbarligen glappar det någonstans i motorrummet och han lyckades tydligen glappa tillbaka det omedvetet när han tog bort avgassystem, lyfte motor och vad man nu gör (?).

Att den gamla oljan var så seg att den var svår att starta första gången har jag svårt att tro eftersom den startade klockrent direkt efter om man stängde av den.


Sök