Tja,
Har problem med kallstarter och jag har sökt på google som en tok för en lösning. Istället för lösning hittade jag ett foruminlägg som beskriver mitt problem bättre än vad jag kan förklara det, så jag saxar det:
Bilen har börjat bli väldigt svårstartad. Den kan tända till på första försöket och "starta" men är väldigt orolig i varv och dör ofta efter en / två sekunder om man inte duttar till på fullgas snabbt. Då kan den komma igång men går oroligt i varv och hoppar fram i typ 5 sekunder sen börjar den gå bra.
Men annars brukar den inte tända alls utan att man får ge fullgas i typ 2-5 sekunder (varierar lite) och sen hoppar den igång. Oftast alltid på andra försöket när man ger fullgas. Men som sagt så går den alltid oroligt dom första sekundrarna på tomgång och även om man försöker köra direkt så hoppar den oroligt några sekunder.
Men efter detta så brukar den gå bra utan problem.
Problemet är att användaren som skrev detta har inte följt upp i tråden och jag vet inte om han löst sitt problem. Ingen annan i tråden visste vad som var felet. Enligt profilen har han inte varit online sen flera år.
Vad jag har provat är:
*Felkodsökning hos Bilia, inga felkoder hittades.
*Bytt vevaxellägesgivaren (aka TDC, impuls- eller tändlägesgivaren).
*Bytt vattentemperatursensorn (ECT sensor).
*Bytt jordkabel som såg sliten ut
*Kollat tändstiften som ser torra och fina ut
*Bytt MAPsensor.
*Mätt styrkan i tändkablarna.
*Bytt bränslefilter.
Är det dessutom minusgrader ute så blir det väldigt mycket mer jobbigare att kallstarta bilen.
Tändstiften samt tändspolar var bytta för ca 1 år sen. Bilen går fint väl vid tomgång och körning. Däremot på senare tid har jag upplevt att motorn tappar kraft vid kraftiga gaspådrag vid låga varv, men detta
enbart när motorn är kall! Jag har ingen aning om det finns samband mellan problemen då det sistnämnda dök upp nyligen medan det andra har successivt blivit värre (kanske ihop temperatursänkningen) sedan en längre tid.
Tips?