3380
Sök

Ombyggda bilar på vägen - Polisen.

908 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej

Jag antar jag inte är själv med att köra en bil på vägarna som egentligen inte är "laglig".
Då syftar jag på ombyggd motor/utseénde osv ni vet..
Poliserna här i värmland är ju helt galna, tar en för minsta grej.

Så hur gör ni, ni som kostar på era bilar flera 10 000 - 100 000 tals kronor och lagt ner ett par års arbete och sedan får registreringsbesiktning och måste göra bilen original pga en tjurig polis? Kör ni obesiktat fast försäkrat osv?

Det är tråkit när man kostat på Skylinen mycket pengar, och vill fortsätta ändra på saker
och ting men sen när allt är klart så vill man INTE åka dit på en reg bes och måste göra den original.
Bortkastat allt ihop man gjort då iprincip. sad

// Emiiilz
Senast redigerat av Emiiilz (13 januari 2014)


466 Inlägg
13 januari 2014
#2
Amatör byggt fordon är lösningen smile


908 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#3
skanepiraten skrev:
Amatör byggt fordon är lösningen smile

Jo det är klart. smile Men inte alla som bygger om så extremt så man kan regga som amatörbyggt fordon. ?


466 Inlägg
13 januari 2014
#4
Emiiilz skrev:
skanepiraten skrev:
Amatör byggt fordon är lösningen smile

Jo det är klart. smile Men inte alla som bygger om så extremt så man kan regga som amatörbyggt fordon. ?

Nja extremt vet jag inte men om man bara uppfyller "grund" reglerna så är det fixat!
Men visst det är en kostnad men också en investering, plus att det är ju skönt o slippa problem med lagen wink


675 Inlägg
13 januari 2014
#5
skanepiraten skrev:
Emiiilz skrev:
skanepiraten skrev:
Amatör byggt fordon är lösningen smile

Jo det är klart. smile Men inte alla som bygger om så extremt så man kan regga som amatörbyggt fordon. ?

Nja extremt vet jag inte men om man bara uppfyller "grund" reglerna så är det fixat!
Men visst det är en kostnad men också en investering, plus att det är ju skönt o slippa problem med lagen wink

Du menar ombyggt fordon? Amatörbyggt är ju inte lite jobb..


466 Inlägg
13 januari 2014
#6
Linkan_740 skrev:
skanepiraten skrev:
Emiiilz skrev:

Jo det är klart. smile Men inte alla som bygger om så extremt så man kan regga som amatörbyggt fordon. ?

Nja extremt vet jag inte men om man bara uppfyller "grund" reglerna så är det fixat!
Men visst det är en kostnad men också en investering, plus att det är ju skönt o slippa problem med lagen wink

Du menar ombyggt fordon? Amatörbyggt är ju inte lite jobb..

Du var mer vaken än jag där ^^

Ja i första hand ombyggt och vill man gå hela vägen så blir det amatörbyggt smile


7 398 Inlägg
13 januari 2014
#7
jag kör ombyggt fordon,, sfro bsiktigad,
skönt att veta att alla försäkringar gäller,, för om man ex har byggt turbo på en bil som ej får ha det,, så gäller inga försäkringar,,
DUMT om man lagt ner ett antal 100 k på den


908 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#8
Vad KRÄVS för att regga som ombyggt fordon? Det vore ju helt klart något om det inte är på tok för mycket jobb.
Kostnaden för att regga den så är väl också en ganska hög summa som jag förstått? vad händer om den inte går igenom, samma summa att betala igen? smile


KHRacing
13 januari 2014
#9
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

7 398 Inlägg
13 januari 2014
#10
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

joo fortfarande max 15kw/100kg wink
jag ska nog regbes min 2,9 kombi wink

kostar ca 5000 att sfro bes, sen ca 2000 i regbes hos bilprovningen


908 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#11
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile


7 398 Inlägg
13 januari 2014
#12
Emiiilz skrev:
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile

KANSKE med e85??
men som jag skrev 15kw/100kg inte mer wink

jag får ha dryga 300 pållar i min då den väger ca 1500kg


908 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#13
granadadr skrev:
Emiiilz skrev:
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile

KANSKE med e85??
men som jag skrev 15kw/100kg inte mer wink

jag får ha dryga 300 pållar i min då den väger ca 1500kg

Så inte med bensin allså? de va allt en jevla regel må jag sæga tongue
Tanka etanol vid bes och mappa efter det och sen køra på 98 som vanligt, borde væl funka? wink
Senast redigerat av Emiiilz (13 januari 2014)


7 398 Inlägg
13 januari 2014
#14
Emiiilz skrev:
granadadr skrev:
Emiiilz skrev:

nær du sæger byta motor, får jag inte ha originala RB25an och hotta upp denna fast fortfarande ha "rætt effekt" på papprerna? smile

KANSKE med e85??
men som jag skrev 15kw/100kg inte mer wink

jag får ha dryga 300 pållar i min då den väger ca 1500kg

Så inte med bensin allså? de va allt en jevla regel må jag sæga tongue

den är ju inte godkänd för dem hk,,


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
13 januari 2014
#15
granadadr skrev:
jag kör ombyggt fordon,, sfro bsiktigad,
skönt att veta att alla försäkringar gäller,, för om man ex har byggt turbo på en bil som ej får ha det,, så gäller inga försäkringar,,
DUMT om man lagt ner ett antal 100 k på den

Jo, de gäller.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

7 398 Inlägg
13 januari 2014
#16
discokapten skrev:
granadadr skrev:
jag kör ombyggt fordon,, sfro bsiktigad,
skönt att veta att alla försäkringar gäller,, för om man ex har byggt turbo på en bil som ej får ha det,, så gäller inga försäkringar,,
DUMT om man lagt ner ett antal 100 k på den

Jo, de gäller.

inte vagnskada,, möjligtvis trafik,, men hur kul skulle det vara att klota en bil värd 200 000 å uppåt å inte få ett öre i försäkring,, då lägger då jag iaf ut 7000 å får den laglig wink


för att göra en parralell
om jag kör ett tungt släp och ej har B utökat eller BE så är HELA mitt ekipage oförsäkrat om jag klotar,, dock träder trafikförsäkringen in, men troligtvis orsakar jag då olyckan, iom att jag då i detta fall inte kan framföra ett tungt ekipage,,

tror endå att fb drar öronen åt sig i båda fallen då inget är lagligt att framföra på vägen

nu är detta bara ett exempel smile
Senast redigerat av granadadr (13 januari 2014)


12 086 Inlägg
13 januari 2014
#17
Vilken försäkring som täcker vad under vilka omständigheter är ju helt upp till varje försäkringsbolag. Man kan inte sitta här och säga att inga försäkringar gäller om man har turbokonverterad motor.

KHRacing
13 januari 2014
#18
granadadr skrev:
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

joo fortfarande max 15kw/100kg wink
jag ska nog regbes min 2,9 kombi wink

kostar ca 5000 att sfro bes, sen ca 2000 i regbes hos bilprovningen

jo alltså . man får ha mera effekt/vikt/vris än tillåtet - om SFRO anser att bygget klarar av det.

hur skal annars den lilla Lotusen i GBg som fått en M5 v10 kunna reggas via SFRO, om den inte väger 2500kg ?

KHRacing
13 januari 2014
#19
trafikdelen gäller ALLTID - oavsett vad du gör.. kör full utan körkort med körförbud på bilen - sålänge den är trafikförsäkrad. '

MEn man får i de flesta fall. dubbel/trippel självrisk

675 Inlägg
13 januari 2014
#20
KHRacing skrev:
granadadr skrev:
KHRacing skrev:
byta hela bromssystemet
hela drivlinan inklusive motor
turbokonvertering tillåtet vid byte av sprut samt E85

effekt/vikt reglen är inte huggen i sten så att säga.

joo fortfarande max 15kw/100kg wink
jag ska nog regbes min 2,9 kombi wink

kostar ca 5000 att sfro bes, sen ca 2000 i regbes hos bilprovningen

jo alltså . man får ha mera effekt/vikt/vris än tillåtet - om SFRO anser att bygget klarar av det.

hur skal annars den lilla Lotusen i GBg som fått en M5 v10 kunna reggas via SFRO, om den inte väger 2500kg ?

Strypt vid reggning?



Sök