2542
Sök

Bmw M5 e39 -01 tänder inte på 2 cylidrar, någon som kan tänka sig låna ut LMM?

11 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej.

Har nu fått lite problem med min kära M5:a.
Den tänder inte på cylinder 2 och 3.
Har plockat bort magnetventilerna på block 1 och mätt upp dom, alla visade 3.8 ohm, dock var 3 av magnetventilerna starkare i "klicken" än den ena som klickade lite svagare, kan detta gör någon skillnad??
Provade med e 9v batteri.

Har även bytt en tändspole och satt dit en som jag vet funkade men utan resultat.
Kollade stiften och på cylinder 2 och 3 och var dom såklart lite blöta men på cylinder ett som jag tog en fungerande tändspole ifrån var siftet ganska mörkt, inte gyllengult så känns som den kanske går lite fett!?
Tempmätaren i bilen står straxt innan rakt upp, ca 5 i 12.

Har nu provat dom sakerna som är lätta att kolla utan någon större kostnad och tänkte att felet då kanske ligger i luftmassemätarna?
Känns bara lite surt att köpa nya för 8 tusen ifall det inte är dom.
Tänkte därför kolla med er vänliga själar här ifall nån kan tänka sig att "låna" ut sina så jag kan prova ifall det börjar funka?
Jag kan komma till er om det inte är för långt, bor i stockholm/ huddinge/ hammarby sjöstad!
Bilen har gått ca 12000 mil och felet uppkom när jag fiskörde på motorväg.
Om någon har nått annat tips är det såklart välkommet smile
Betalar självklart gärna för att få prova lmm av någon.

Dessa felkoder har kommit:
P1344 - Powertrain
Missfire During start Cyl 2
P1346 - Powertrain
Missfire during start Cyl 3
P0316 - Powertrain
P0102 - Powertrain
Mass or volume air flow circuit low input
P1345 - Powertrain
Missfire cylinder 2 with fuel cut-off
P1347 - Powertrain
Missfire cylinder 3 with fuel cut-off
P1341 - Powertrain
Multiple cylinder missfire with fuel cut-off

Har raderat dom flera gånger men samma kommer tillbaka. 

Tack på förhand
Rasmus


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 januari 2014
#2
Snarare 2000 kr för två BOSCH LMM...Bara o köp!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#3
Har läst på lite olika forum och trådar och där rekommenderas starkt att köpa original bmw hmm


451 Inlägg
14 januari 2014
#4
de är inte fel på lmm

11 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#5
Kan du utveckla ditt svar?
Hur vet du att det inte är fel på lmm?
Har du några andra tankar om vart felet kan ligga?


44 Inlägg
14 januari 2014
#6
Har inte haft v8a så jag vet inte om det kan vara det, men min gamla e39 528 bråkade lite med kamaxelgivare och/eller vevaxelgivaren(bytte båda så jag kommer inte ihåg vilken det var). Men symptomen var att den upplevdes gå på en eller två cylindrar för lite och allmänt dåligt.

Det problemet kanske inte ens finns på v8an, men kan va värt å googla på iaf smile
Senast redigerat av klabas (14 januari 2014)

.done

11 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#7
Aa har läst på google och andra forum att det skulle kunna va kamaxelgivare också.
Tänkte prova att byta den om det inte skulle hjälpa med nya lmm smile
Har läst att dom vanligaste felen är:
1 - LMM
2 - Magnetventilerna
3 - Kamaxelgivare
4 - Soppapumparna (brukar börja ge sig efter ca 12000 mil)
Skulle va så skönt att få prova lmm av någon så man kan utesluta/upptäcka felet smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 januari 2014
#8
Köp NYA LMM, de är förbrukningsvara på M5 E39, o de brukar ha gjort sitt nånstans mellan 10'-15' mil, i regel. Finns ett "onboard" test du kan göra för att se hur mycket "luft" bilen drar i sig, minns dock inte hur man gjorde men resultatet visas i "färddatorn", har jag för mig! Friska fullt fungerande LMM reggar typ 140-160 (?) (m3?) luft per minut(???). Finns info hur detta test göres på m5board.com, samt vilka resultat friska LMM ger. Men som sagt, jag skulle köpt nya, oavsett.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

44 Inlägg
14 januari 2014
#9
Joo det är ju skönt att bocka av potentiella bovar i dramat!

När det gäller kamaxelgivare så är det bara original som gäller. köpte först en icke standardgivare och den höll i tre månader cirkus..! Det går att mäta på själva givaren för å se om det är något motstånd i den.. går också att googla på smile

Sen gav faktiskt soppapumpen upp på min också.. det var lite droppen som rann över kan man säga smile Den är lite lurig då man inte fattar att det är den förrän den har gett upp helt. Det kanske är två på m5an? iofs ganska enkelt att lyfta sätet och ta lös dem och testa mot ett batteri?

Vet att jag bytte både tändstift, luftfilter, bränslefilter innan pumpen la av helt och jag fattade vad det var!

.done

629 Inlägg
14 januari 2014
#10
VW använder samma LMM på någon av sina bilmodeller... Sök på artikel numret som står på LMM så bör du kunna hitta något och åk sedan till VW. 1600kr cirkus, för en utbytes.


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 januari 2014
#11
Nej VAG LMM är inte samma...De där Bosch som jag länkar till skall var OEM identiska, har jag för mig! 2 Bosch för 2000kr inkl frakt är som hittat!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

11 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#12
Har hört nu av flera att kamaxelgivare brukar vara vanligt!
Nån som vet vad dom tar för en sån på BMW?
Är den svår att byta?
Skulle dock va mycket tacksam och glad om nån skulle vilja ställa upp så jag får provmontera dennes lmm och se ifall jag behöver köpa nya eller inte!


...has left the building...
4 474 Inlägg
18 januari 2014
#13
Ursäkta men...Hur j*vla snål får man bli? Köp en felkodsavläsare o läs av felkoder själv? Åt till en verkstad få felkoderna avlästa? Båda alternativen kostar mellan 500-1000kr. Eller köp nya LMM, för de ger alltid upp förr eller senare, där "spar" du 1000kr om det skulle vara ena eller båda som felar. Dessutom, om nån lånar ut sin LMM till dig, o din bil "eldar upp" den lånade LMM så den andres bil går lika dåligt som din, ersätter du isf honom med nya LMM?
Jag skulle inte låna ut några delar till nån okänd...
Har för mig du har 4(?) kamläges givare, de kostar nog runt 1000-lappen/st hos BMW, säkrast att köpa original...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 632 Inlägg
18 januari 2014
#14
Fast egentligen, när böt du tändstift senast och var de original stift eller inte?

De/Dem

451 Inlägg
18 januari 2014
#15
Har du mätt upp så du får ström fram till tändspolarna (kabelbrott, ECU defekt kanske)?, har du kollat så spridarna inte läcker, har du kollat  så spridarna får signal, har du kollat kompen, kollat så du inte har insugsläcka?, leak down test? etc etc.. lämna in till en riktigt mek istället för att chansa dig fram, blir mkt billigare

Skulle hjälp dig om jag hade möjlighet....(svartjobb = kicken)
Senast redigerat av JUSTer (18 januari 2014)

196 Inlägg
18 januari 2014
#16
Vad tankar du bilen med för oktan? Har du tagit komp?


1 938 Inlägg
18 januari 2014
#17
Hade samma på en gammal 328 -95 jag hade, den misstände på 1 cylinder.
Det var fel på tändstiftet, väldigt osannolikt då jag hade lös allihopa och borstade rent dom och gjorde en okulär besiktning av dom.

Både billigt och enkelt.. Börja med att byta dom för att testa.

Mvh


Sök