3163
Sök

Bmw 530D e39 värme problem :-/

Svetsare
1 177 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#1
Har jätte problem me bmw:n nån som kan svara på varför de bara blåser iskallt i kupén? 

Temp mätarn ligger som vanligt på mitten (kl 12)
oavsett om man åker el står på tomgång,  övre kylarslangen är inte varm mer ljummen bara undre slangen är typ kall å slangarna te elementet är inte iskalla men inte så möe varmare heller typ som undre slangen. 
jo kylar vatten finns har inte försvunnit nåt. 

problemet kom då de blev 10 minus.  åkte dan innan då fanns värme biln stog under natten sen kom detta :-/
nån som har nå idéer? 

mvh//Björne
Senast redigerat av Tyfors (14 januari 2014)

(Bara fantasin sätter gränserna)

En såndär Multitasker
152 Inlägg
14 januari 2014
#2
kan juh bara vara att när du kör så äre såpass kalt han inte kommer upp i arbetstempratur
kan vara ett problem vart man tar ut varvatten till kupen så och vart motorn mäter vattentempraturen
typ i motorn är han 89 grader men i kylet kanske den sjunker ner till 20 grader när den väll har kommit till kupen så kanske den är närmare 10 grader


har likadant med min 945a nu när det är 10 minus.

han blir aldrig tillräkligt varm varesig man står på tomgång eller kör. och när man kör så går han ner i temp.

bytt termostat till högre värmetal och/eller sätt för en pappskiva framför kylet !
mindre luft som kommer igenom kylet detstå varmare ska han gå !
jag komemr göra det nu för jag orkar inte hålla på och greja med tempostaten nu med allt vatten och skit även om den är lätt att byta

detta är fullständiga spekulationer men kan vara en ide att testa ?
lätt att slänga för en papp skiva för kylet !

Verkar som många är födda med tummen mitt i handen
livet är skit sen dör man
KÖÖÖR PÅ BAH !

Svetsare
1 177 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#3
Walleandersson skrev:
kan juh bara vara att när du kör så äre såpass kalt han inte kommer upp i arbetstempratur
kan vara ett problem vart man tar ut varvatten till kupen så och vart motorn mäter vattentempraturen
typ i motorn är han 89 grader men i kylet kanske den sjunker ner till 20 grader när den väll har kommit till kupen så kanske den är närmare 10 grader


har likadant med min 945a nu när det är 10 minus.

han blir aldrig tillräkligt varm varesig man står på tomgång eller kör. och när man kör så går han ner i temp.

bytt termostat till högre värmetal och/eller sätt för en pappskiva framför kylet !
mindre luft som kommer igenom kylet detstå varmare ska han gå !
jag komemr göra det nu för jag orkar inte hålla på och greja med tempostaten nu med allt vatten och skit även om den är lätt att byta

detta är fullständiga spekulationer men kan vara en ide att testa ?
lätt att slänga för en papp skiva för kylet !

va ut nyss åkte 6mil men me papp skiva värt de ingen skillnad el jo tempen gick upp mot topp men ingen värme :-/ så tog bort pappen å åkte hem.  biln har stått på kupé värmare hela natten samt typ hela dan, tänkte om de va nån propp i elementet men verkar int som de,  fler idéer?

(Bara fantasin sätter gränserna)

55 Inlägg
14 januari 2014
#4
tremostat eller elstyrningen till värmen :s

Pitebor är djärva och starka män som dödar björnar och annat med bara händerna. De är ett vilt och trotsigt släkte, ättlingar till den gretiska gudasagans giganter” Så skrev vetenskapsmannen Petrus Stecksenius-Graan från Uppsala i en avhandling år 1731


Sök