3500
Sök

Olika Katalysatorer?

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena, sitter och undrar lite över katalysatorer. Det finns ju tydligen 2 olika Keramisk och Metallisk? (Hova.com)

Min fråga/ eller frågor är vad är det för skillnad mellan dessa 2?

Och, kan jag besikta min bil (Volvo 240-89) med en 200 cells Racekatalysator? Eller det måsta vara 300 cell?

Tack på förhand smile


Living life on two wheels.....
835 Inlägg
16 januari 2014
#2
Jag har precis bytt kattar på min A6:a och jag valde metalliska då de har möjlighet till bättre flöde per area tack vare att de keramiska måste ha grövre väggar i subtratet för att de ska bli hållbara. De metalliska har lövtunna plåtväggar (eller egentligen är det veckad rullad plåt med subtrat på).
Dessutom så tål de högre värme.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Jag har precis bytt kattar på min A6:a och jag valde metalliska då de har möjlighet till bättre flöde per area tack vare att de keramiska måste ha grövre väggar i subtratet för att de ska bli hållbara. De metalliska har lövtunna plåtväggar (eller egentligen är det veckad rullad plåt med subtrat på).
Dessutom så tål de högre värme.

Okej, så då är det bättre med metallisk katalysator. Är den metalliska godkänd hos besiktningen, bara så jag vet? För jag har sett att Hova har både metallisk och keramisk, men de metalliska är inte E-märkt medans den keramiska är E-märkt, eller det har inget med besiktningen och göra?


Living life on two wheels.....
835 Inlägg
16 januari 2014
#4
Egentligen ska de vara E-märkta, då har du aldrig problem på besiktningen så länge avgasvärdena är okej. Jag ringde runt till ett flertal besiktningsorgan och det var inga egentliga klara direktiv. En del sa att så länge avgasvärdena är okej så blir bilen godkänd medans andra sa att den skulle vara E-märkt för att vara godkänd men att de i samband med besiktning inte alla gånger kollade om de var E-märkta.
Jag köpte Magnaflow-kattar och de var inga som helst problem att besiktiga. Jag besiktigade i måndags på Carspect.
SeniorRambo skrev:
Swedenrockers skrev:
Jag har precis bytt kattar på min A6:a och jag valde metalliska då de har möjlighet till bättre flöde per area tack vare att de keramiska måste ha grövre väggar i subtratet för att de ska bli hållbara. De metalliska har lövtunna plåtväggar (eller egentligen är det veckad rullad plåt med subtrat på).
Dessutom så tål de högre värme.

Okej, så då är det bättre med metallisk katalysator. Är den metalliska godkänd hos besiktningen, bara så jag vet? För jag har sett att Hova har både metallisk och keramisk, men de metalliska är inte E-märkt medans den keramiska är E-märkt, eller det har inget med besiktningen och göra?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#5
Okej, men dom "kattarna" som Hova har är i princip identiska förutom att den ena är metallisk och den andra keramisk. Dom har samma "cell" (300) och är lika stora och klarar motorer upp till 4L , så jag tror inte besiktningen märker nån skillnad och avgasvärdena blir nog ingen stor skillnad, tror jag.


Living life on two wheels.....
835 Inlägg
16 januari 2014
#6
Jag tror som dig i det här fallet. Nu vet jag inte vad kvaliten är på deras kattar men jag säger så här, om du kan besiktiga med deras keramiska och få godkänt så kan du nog göra det med de metalliska också.
SeniorRambo skrev:
Okej, men dom "kattarna" som Hova har är i princip identiska förutom att den ena är metallisk och den andra keramisk. Dom har samma "cell" (300) och är lika stora och klarar motorer upp till 4L , så jag tror inte besiktningen märker nån skillnad och avgasvärdena blir nog ingen stor skillnad, tror jag.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#7
Swedenrockers skrev:
Jag tror som dig i det här fallet. Nu vet jag inte vad kvaliten är på deras kattar men jag säger så här, om du kan besiktiga med deras keramiska och få godkänt så kan du nog göra det med de metalliska också.
SeniorRambo skrev:
Okej, men dom "kattarna" som Hova har är i princip identiska förutom att den ena är metallisk och den andra keramisk. Dom har samma "cell" (300) och är lika stora och klarar motorer upp till 4L , så jag tror inte besiktningen märker nån skillnad och avgasvärdena blir nog ingen stor skillnad, tror jag.


Okej. Dom tar ca 1300 spänn för den keramiska så jag tror väl att det är duglig kvalité för det priset. Så länge den håller ett tag så klagar jag inte. Mm, ja det är sant.


Living life on two wheels.....
835 Inlägg
16 januari 2014
#8
Det du kan tänka på är att ta metalliska i de fall avgassystemet sitter lågt eller om bilen är låg och därmed avgassystemet, för att om katten tar i nånstans så är det större risk att den keramiska kakan knäcks sönder medans den metalliska 'endast' knycklas ihop så mycket som det nu tar i.
Lite därför som jag valde metalliska (utöver flödet). Jag bytte mina för att den ena katten var tom, jag hittade det mesta av keramiken innanför stötfångaren när jag monterade dragkroken.
SeniorRambo skrev:
Okej. Dom tar ca 1300 spänn för den keramiska så jag tror väl att det är duglig kvalité för det priset. Så länge den håller ett tag så klagar jag inte. Mm, ja det är sant.
Senast redigerat av Swedenrockers (16 januari 2014)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#9
Swedenrockers skrev:
Det du kan tänka på är att ta metalliska i de fall avgassystemet sitter lågt eller om bilen är låg och därmed avgassystemet, för att om katten tar i nånstans så är det större risk att den keramiska kakan knäcks sönder medans den metalliska 'endast' knycklas ihop så mycket som det nu tar i.
Lite därför som jag valde metalliska (utöver flödet). Jag bytte mina för att den ena katten var tom, jag hittade det mesta av keramiken innanför stötfångaren när jag monterade dragkroken.
SeniorRambo skrev:
Okej. Dom tar ca 1300 spänn för den keramiska så jag tror väl att det är duglig kvalité för det priset. Så länge den håller ett tag så klagar jag inte. Mm, ja det är sant.


Okej, kanske lutar mer mot den då. Den var lite dyrare än den keramiska, men det låter som det blir bäst med den metalliska. Eventuellt så ska jag sänka bilen, och det sista jag vill är och paja avgassystemet om det blir för lågt. Men jag ska tänka på det i alla fall. Men nu vet jag skillnaden mellan dom smile

Jag tackar så mycket för svaren smile


Living life on two wheels.....
835 Inlägg
16 januari 2014
#10
Hoppas det går bra då, lycka till smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

68 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
#11
Swedenrockers skrev:
Hoppas det går bra då, lycka till smile

Hoppas jag med, men det ska nog gå bra tror jag smile Tackar smile


10 Inlägg
18 januari 2014
#12
racekat tar längre tid o "värma upp" så avgas värderna kan variera då tongue men tror inte bilprovningen bryr sig så bara allt e godkänt o avgas värderna stämmer tongue


68 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#13
Volvo_EMN skrev:
racekat tar längre tid o "värma upp" så avgas värderna kan variera då tongue men tror inte bilprovningen bryr sig så bara allt e godkänt o avgas värderna stämmer tongue

Okej, men jag kör nog på sportkatt istället tongue Då blir det mitt i mellan dvs lagom ^^ Sant tongue



Sök