4193
Sök

Volvo 740 -88 dör utan startkablar!

32 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena , vinterbilen börjar klydda nu! En Volvo 740 -88 med b230e motor.

Har stått ett par dagar och var stendöd , koppla upp han med startkablar och han gick igång men så fort jag tar bort kablarna så dör han !
Testat byta generator, kol samt batteri men inget hjälper. Någon som vet vad felet kan va? smile
Mvh Adam


2 251 Inlägg
18 januari 2014
#2
Och vart exakt kopplar du in startkablarna?

32 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#3
plus o minus på batteriet smile


Skåning
739 Inlägg
18 januari 2014
#4
Har du ström i övrigt i bilen, trots att motorn stannar så fort du tar av startkablarna?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

32 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#5
aa de har jag smile


21 761 Inlägg
18 januari 2014
#6
Vägrar även startmotorn att gå runt när du kopplar bort startkablarna och försöker starta motorn?

Plocka fram multimetern och gör några spänningsmätningar, dels på själva batteripolerna och dels på polskorna. smile

32 Inlägg
18 januari 2014
Trådstartare
#7
Startmotor går inte går efteråt men batteriet var helt dött hmm
Värdet sjunker på batteriet under tiden den är igång! Vad kan man mer mäta?


21 761 Inlägg
18 januari 2014
#8
Mät nere på generatorn, sjunker det där också så ger den ju ingen laddning. smile

292 Inlägg
18 januari 2014
#9
har du kollat remen till generatorn? om den tappar ström där... ?


1 938 Inlägg
18 januari 2014
#10
Sånahär fel är inte min grejj, men vart sitter laddningsrelät på dessa?

21 761 Inlägg
18 januari 2014
#11
Det borde sitta på generatorns baksida. smile

1 938 Inlägg
18 januari 2014
#12
Drönirettab skrev:
Det borde sitta på generatorns baksida. smile

Då lär det ju inte vara det, om han inte fått en generator med kass sådan.
Tycker det verkar mysko, hade t.ex jordflätan inte haft kontakt med bilen så hade han ju inte fått ström någon annanstans i bilen heller tycker man.

Får önska ts lycka till i sitt sökande.

6 269 Inlägg
2 043 Inlägg
19 januari 2014
#14
Kollat så kontakten mellan polskorna och batteriets poler är bra?

2 251 Inlägg
19 januari 2014
#15
Generatorfel. Då motorn går, i vart fall över tomgång så ska generatorn klara av att strömförsörja bilens elsystem o aven ladda ett utladdat batteri. Men det kan vara kablaget mellan generator o dit generstorn är kopplad.

Är laddlampan trasig i instrumentpanelen eller kabeln till denna från generatorn, så laddar inte generatorn.
Lyser laddlampan när du kopplar på startkablarna och sätter på tändningen utan att starta?

32 Inlägg
19 januari 2014
Trådstartare
#16
Meaganeowner skrev:
Generatorfel. Då motorn går, i vart fall över tomgång så ska generatorn klara av att strömförsörja bilens elsystem o aven ladda ett utladdat batteri. Men det kan vara kablaget mellan generator o dit generstorn är kopplad.

Är laddlampan trasig i instrumentpanelen eller kabeln till denna från generatorn, så laddar inte generatorn.
Lyser laddlampan när du kopplar på startkablarna och sätter på tändningen utan att starta?

Japp lampan lyser!

Kan tillägga att jag mätt på generator idag, kommer inte ihåg det exakta värdet men det räckte inte till iaf!

Någon som vet hur det är kopplat, går generator direkt till batteriet eller går sladdarna via startmotorn?


21 761 Inlägg
20 januari 2014
#17
Den ska gå via startmotorn vad jag vet. smile

89 Inlägg
20 januari 2014
#18
Inte bara batteriet som är helt tok dött då ?

32 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#19
Eklund69 skrev:
Inte bara batteriet som är helt tok dött då ?

skulle inte tro det, bytt mellan tre olika batterier smile

Nu har jag ett annat problem och det är att generator laddar vid första startan som den ska men batteri lampan på instrumentpanelen lyser! Vid andra starten så slutar den ladda, kastar snart skiten på tippen


Tekniker
221 Inlägg
22 januari 2014
#20
Som sagt kolla jord från generatorn så den är riktig. sen jorden från motorn till chassit. Kolla så plusen sitter riktigt från generatorn till batteriklämman. Sen tar du en kabel typ 1.5mm2 på 1.5m och klipper den på mitten. sen ansluter du en vanlig 12v glödlampa på kablarna. sen sätter du ena kabeln på batteriets + pol och den andra med en kabelsko på stiftet D+ om jag inte minns fel, i bak på generatorn. När motorn är avstängd skall den lysa. Sen när du startar bilen och generatorn drar igång så skall den släckas. Med det gjort så har du skapat dig en egen laddningslampa som du har i normala fall i bilen. Inte många som tänker på det. för om den glappar eller har dålig kontakt så börjar inte generatorn ladda .
Skadar ju inte att testa smile



Sök