Tjena , vinterbilen börjar klydda nu! En Volvo 740 -88 med b230e motor.
Har stått ett par dagar och var stendöd , koppla upp han med startkablar och han gick igång men så fort jag tar bort kablarna så dör han ! Testat byta generator, kol samt batteri men inget hjälper. Någon som vet vad felet kan va? Mvh Adam
Då lär det ju inte vara det, om han inte fått en generator med kass sådan. Tycker det verkar mysko, hade t.ex jordflätan inte haft kontakt med bilen så hade han ju inte fått ström någon annanstans i bilen heller tycker man.
Generatorfel. Då motorn går, i vart fall över tomgång så ska generatorn klara av att strömförsörja bilens elsystem o aven ladda ett utladdat batteri. Men det kan vara kablaget mellan generator o dit generstorn är kopplad.
Är laddlampan trasig i instrumentpanelen eller kabeln till denna från generatorn, så laddar inte generatorn. Lyser laddlampan när du kopplar på startkablarna och sätter på tändningen utan att starta?
Generatorfel. Då motorn går, i vart fall över tomgång så ska generatorn klara av att strömförsörja bilens elsystem o aven ladda ett utladdat batteri. Men det kan vara kablaget mellan generator o dit generstorn är kopplad.
Är laddlampan trasig i instrumentpanelen eller kabeln till denna från generatorn, så laddar inte generatorn. Lyser laddlampan när du kopplar på startkablarna och sätter på tändningen utan att starta?
Japp lampan lyser!
Kan tillägga att jag mätt på generator idag, kommer inte ihåg det exakta värdet men det räckte inte till iaf!
Någon som vet hur det är kopplat, går generator direkt till batteriet eller går sladdarna via startmotorn?
skulle inte tro det, bytt mellan tre olika batterier
Nu har jag ett annat problem och det är att generator laddar vid första startan som den ska men batteri lampan på instrumentpanelen lyser! Vid andra starten så slutar den ladda, kastar snart skiten på tippen
Som sagt kolla jord från generatorn så den är riktig. sen jorden från motorn till chassit. Kolla så plusen sitter riktigt från generatorn till batteriklämman. Sen tar du en kabel typ 1.5mm2 på 1.5m och klipper den på mitten. sen ansluter du en vanlig 12v glödlampa på kablarna. sen sätter du ena kabeln på batteriets + pol och den andra med en kabelsko på stiftet D+ om jag inte minns fel, i bak på generatorn. När motorn är avstängd skall den lysa. Sen när du startar bilen och generatorn drar igång så skall den släckas. Med det gjort så har du skapat dig en egen laddningslampa som du har i normala fall i bilen. Inte många som tänker på det. för om den glappar eller har dålig kontakt så börjar inte generatorn ladda . Skadar ju inte att testa