3851
Sök

När tar oljan slut?

305 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
En hopplös fråga som jag grubblar på varje dag tongue
Finns det något preliminärt årtionde som experterna tror?

Visserligen kommer literpriset på bensin implodera långt innan.
Kanske mer relevant o spekuleria i när det kan tänkas nå 40kr/L för soppa. "I Sverige" iaf.
Senast redigerat av Farfar77 (25 januari 2014)

Likbärgare
375 Inlägg
25 januari 2014
Sist jag läste om det sade någon forskare att oljan skulle ta slut ungefär 2050, Men dock finns det mer olja än någonsin just nu, De hittar mer olja hela tiden. Så troligtvis varar det detta seklet, Men somsagt de hittar ny olja hela tiden!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

61 Inlägg
25 januari 2014
Att oljan skall ta slut inom de närmsta 500 åren är bluff.

Bara miljötöntar som tror annat.

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
25 januari 2014
var redan uppe på 70-talet och det är bara ett sätt att höja priser och skatter, rent skitsnack enligt mig,dessutom som nämns hittar man ständigt nya källor

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

305 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
Jo dedär 70 talet e nog bara fake. Struntar väl i om det tar slut när man e 80 år eller så men innan dess vill man ju kunna köra sina dinosaurier
Senast redigerat av Farfar77 (25 januari 2014)

1 072 Inlägg
25 januari 2014
Man prospekterar nya områden hela tiden. Barentshav är ett område som endast en handfull aktörer är. Dels av kunskap, dels av att naturen är extra känslig.

Källor som va beräknade 20-30år är fortsatt i drift ex ekofisk. Teknologin ökar i utvinning, normalt klarar man kanske att få ut 50% men idag kan man ta ut mer. Ett par % kan innebära flera år av produktion.

Källor man hitta under 70-talet med enorma reservoar tryck börjar man utvinna från nu då tekniken tillåter. Tryck runt 8-900bar som man ska ha kontroll på. Även platser som man tidigare har ansett va tomma har genererar mer olja och gas.

Räkna med att runt 30-40% klarar man inte att få ut idag. Men dit kommer man

Oljan kommer aldrig att ta slut, skapas ny hela tiden  (Så länge vi har en fungerande biosfär)...  Dock inte i en tillräckligt stor takt för att täcka konsumtionen

Oljeproduktionen kommer sannolikt att nå sin topp innan 2018, men det är troligtvis inte tillgången på olja som kommer att få oss att byta drivmedel, utan snarare skatter och bättre alternativ som kommer att få oss att byta

De syrefria bottnarna vi har i Östersjön idag ger en ypperlig förutsättning för olja att bildas, frågan är bara om mänskligheten lyckas överleva så länge utan att ha utrotat sig själva först

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

305 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
RightFront skrev:
Oljan kommer aldrig att ta slut, skapas ny hela tiden  (Så länge vi har en fungerande biosfär)...  Dock inte i en tillräckligt stor takt för att täcka konsumtionen

Oljeproduktionen kommer sannolikt att nå sin topp innan 2018, men det är troligtvis inte tillgången på olja som kommer att få oss att byta drivmedel, utan snarare skatter och bättre alternativ som kommer att få oss att byta

De syrefria bottnarna vi har i Östersjön idag ger en ypperlig förutsättning för olja att bildas, frågan är bara om mänskligheten lyckas överleva så länge utan att ha utrotat sig själva först

jag tror oljebolagen lär tysta dom som försöker ersätta oljan iaf. Ska man köra elbil kan man lika gärna cykla tongue
Senast redigerat av Farfar77 (29 januari 2014)

Civilingenjör
24 Inlägg
29 januari 2014
Om det blir brist på olja blir den dyrare, och till slut kommer något annat alternativ (t ex bensin gjord av kol) att vara billigare än bensin gjord av olja, och då börjar man använda det istället.

Så är det ju med olja som används till annat, t ex villaolja. På 70-talet hade många oljepanna, men nu använder man värmepump eller pellets istället.

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

61 Inlägg
29 januari 2014
"Frågan om hur olja och naturgas uppstår har länge varit en livlig diskussion bland forskare. Nu hävdar forskare vid KTH att de kan bevisa att olja ofta uppstår utan fossil. Enligt forskarna är deras resultat också en tydlig indikation på att oljan inte alls håller på att ta slut, vilket många hävdar.
- Vi står inte i slutet av petroleumåldern, vi står i början, hävdar Vladimir Kutcherov som är professor vid avdelningen för energiteknik på KTH i Stockholm."

Det enda som triggar upp oljepriserna är politikerna.

305 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
Brinnut skrev:
"Frågan om hur olja och naturgas uppstår har länge varit en livlig diskussion bland forskare. Nu hävdar forskare vid KTH att de kan bevisa att olja ofta uppstår utan fossil. Enligt forskarna är deras resultat också en tydlig indikation på att oljan inte alls håller på att ta slut, vilket många hävdar.
- Vi står inte i slutet av petroleumåldern, vi står i början, hävdar Vladimir Kutcherov som är professor vid avdelningen för energiteknik på KTH i Stockholm."

Det enda som triggar upp oljepriserna är politikerna.

Man tycker då att när det blir för dyrt får politikerna minska skatten. Så samhället kan fungera .
Annars lär ju folk gå emot dom till slut när man inte ens har råd att åka till jobbet.
Senast redigerat av Farfar77 (29 januari 2014)

1 948 Inlägg
31 januari 2014
om 10-15 år så är det troligtvis syntetisk bensin/diesel vi tankar i våra ladd-hybridbilar.

Ingen behöver vara orolig att oljan ska ta slut, däremot kan det bli jobbigare för folk med veteranbilar att få tag i "ren" bensin, finns det ens idag? (vpower?)

305 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
om 10-15 år så är det troligtvis syntetisk bensin/diesel vi tankar i våra ladd-hybridbilar.

Ingen behöver vara orolig att oljan ska ta slut, däremot kan det bli jobbigare för folk med veteranbilar att få tag i "ren" bensin, finns det ens idag? (vpower?)

så exempel en 740 går funkar inte på syntetiskt då?
Senast redigerat av Farfar77 (31 januari 2014)

1 948 Inlägg
31 januari 2014
Farfar77 skrev:
baltis skrev:

Formulerade mig lite dåligt, den syntetiska oljan som dom gör bensin av ska inte vara några bekymmer för gamla bilar.

Det jag tänkte på med att det inte finns "ren" bensin idag är att det blandas etanol i bensinen, vet att vpower och statoils 98 oktan inte hade någon etanol i sig för typ 2 år sen... har fattat för att vpowern nu har det, statoils 98 vet jag inte.

Volvo 740 är inte en gammal bil big_smile Tänker mer på gamla bilar vars soppa system inte klarar etanol, visst går att bygga om men finns ju även en målgrupp som vill ha kvar sin gamla veteranare precis som den var när den kom ut från fabrik. Men detta är ett lyxproblem.

305 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
Farfar77 skrev:
baltis skrev:

Formulerade mig lite dåligt, den syntetiska oljan som dom gör bensin av ska inte vara några bekymmer för gamla bilar.

Det jag tänkte på med att det inte finns "ren" bensin idag är att det blandas etanol i bensinen, vet att vpower och statoils 98 oktan inte hade någon etanol i sig för typ 2 år sen... har fattat för att vpowern nu har det, statoils 98 vet jag inte.

Volvo 740 är inte en gammal bil big_smile Tänker mer på gamla bilar vars soppa system inte klarar etanol, visst går att bygga om men finns ju även en målgrupp som vill ha kvar sin gamla veteranare precis som den var när den kom ut från fabrik. Men detta är ett lyxproblem.

aha okej menar du dom som inte tål blyfri bensin? eller förgasar motorer allmänt.
typiskt politiker ingen rösträtt bara kör över folk :p

1 948 Inlägg
31 januari 2014
Farfar77 skrev:
baltis skrev:
Farfar77 skrev:

aha okej menar du dom som inte tål blyfri bensin? eller förgasar motorer allmänt.
typiskt politiker kör över en global hobby många blir arga :p

Vad jag vet så finns det inga bilar som inte tål blyfri bensin, är väl bara att hälla i bly smile

Tänker snarare på etanolen som torkar ut packningar och slangar.

Edit: Tanken är god att blanda in etanol i bensinen, dock tycker jag att det informerats väldigt dåligt om det till konsument.
Senast redigerat av baltis (31 januari 2014)

305 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
Farfar77 skrev:
baltis skrev:

typiskt politiker kör över en global hobby många blir arga :p

Vad jag vet så finns det inga bilar som inte tål blyfri bensin, är väl bara att hälla i bly smile

Tänker snarare på etanolen som torkar ut packningar och slangar.

jo det är väl så. En vanlig motor klarar 5-10% etanol blandat har jag läst?.
Kommer etanolen ersätta de lär ju inte något fungera utan byggas om  ? tongue
För det andra så är det inte frågan om lyxproblem utan om livsviljans överlevnad xP

En Medlem
405 Inlägg
31 januari 2014
Kan ju säga att oljan i sig består av kolvätekedjor som vi kan hitta i alla levande varelser. Så om man vill kan man tillverka olja helt genom biomassa, som tex sydamerika gör och bli helt oberoende fossila bränslen fast man kör på bensin.

Ett annat exempel på det är under andra världskriget då tyskarna under krigets senare år tillverkade sin bensin till sina stridsvagnar av deras stora koltillgångar, man kan även tillverka "olja" från naturgas, ja allt som innehåller kol. Det inkluderar skog, djur och miljöpartister...

Problemet vi har nu är bara att vår vanliga olja blir dyrare då utbudet minskar och efterfrågan ökar, att sedan opec kartellan (mellanöstern) håller uppe våra oljepriser genom att strypa utbudet gör inte saken bättre.
Så vi skulle kunna få billig olja, problemet är att de som sitter på oljan vill logiskt sett tjäna maximalt på den.

Därav skulle det vara bra om vi kunde omställa till elbilar, samt en inhemsk produktion av syntes bränslen, tyvärr sätter vår stat krokben för sådana planer. sad
Senast redigerat av -matte (31 januari 2014)

305 Inlägg
31 januari 2014
Trådstartare
-matte skrev:
Kan ju säga att oljan i sig består av kolvätekedjor som vi kan hitta i alla levande varelser. Så om man vill kan man tillverka olja helt genom biomassa, som tex sydamerika gör och bli helt oberoende fossila bränslen fast man kör på bensin.

Ett annat exempel på det är under andra världskriget då tyskarna under krigets senare år tillverkade sin bensin till sina stridsvagnar av deras stora koltillgångar, man kan även tillverka "olja" från naturgas, ja allt som innehåller kol. Det inkluderar skog, djur och miljöpartister...

Problemet vi har nu är bara att vår vanliga olja blir dyrare då utbudet minskar och efterfrågan ökar, att sedan opec kartellan (mellanöstern) håller uppe våra oljepriser genom att strypa utbudet gör inte saken bättre.
Så vi skulle kunna få billig olja, problemet är att de som sitter på oljan vill logiskt sett tjäna maximalt på den.

Därav skulle det vara bra om vi kunde omställa till elbilar, samt en inhemsk produktion av syntes bränslen, tyvärr sätter vår stat krokben för sådana planer. sad

ajo men vore ju billigt om dom tog bort 10kr skatten på bensinen vi har.  Som det är i usa typ

-matte skrev:

Gäller ju dock inte hela Sydamerika smile
Venezuela och Ecuador är så stora oljeproducenter att de är med i OPEC, där Venezuela har ~25% av hela OPECs bevisade oljetillgångar och således mest i hela världen (Japp mer än Sudi Arabien) , så hela Sydamerika lär inte bli oberoende av fossilbränslen med dessa tillgångar

Och just olja genom biomassa lär ju endast funka någorlunda bra i Brasilien, med sin relativt lilla befolkning till stora bördiga landyta 

Håller med dig, synd att staten inte satsar på inhemsk produktion hmm skapar jobb och är bättre för miljön

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök