2912
Sök

Starta företag, i Sverige eller EU? Några förslag på vad?

11 Inlägg
25 januari 2014
Trådstartare
Tja.

Som tråden lyder så har jag bestämd mig att starta ett företag.
Är trött på att mecka med bilar och bara vara anställd, vill vara en chef själv istället för att ha någon på en hela tiden "jobba jobba"

Nu undrar jag ifrån er alla där ute vad hade man kunnat starta idag för företag, bor i Skåne, tänkte ev solfilms montering, anställa 2-3 killar och skaffa kunder. Vi har ändå inte så många solfilms företag och Skåne och de vi har är jätte dyra.
Har även funderat på att köpa ärliga bilar runt om i Europa och sälja de här i Sverige också.

Budget finns sådär, ligger på strax över 850 000:-

Några ideer, tips, förslag eller även eventuellt någon som funderat över liknande ideer och vill samarbeta och starta tillsammans?

Tveka inte att kontakta mig, Mvh, BF

847 Inlägg
25 januari 2014
solfilms montering skulle du nog köra på, det är samma här, inte så många och alla e svindyra, bara visa att du är bra så går ryktet smile annars kan du ju köpa en mc donalds och slänga ut allt käk och ha en liten butik där inne med tex "tobak drive" eller nåt skoj hehe tongue

Kika gärna in min Honda Crx som under våren går med turbo och bakhjulsdrift på vägarna! =)

1 948 Inlägg
26 januari 2014
nr1. man anställer INTE personal förens man har kunder....

Vet inte riktigt vad det kostar att montera solfilm nere i skåne, här i närke gjorde jag det på min e46 coupe för några år sedan, har för mig jag betalade typ 3500:- hos glasmästare. Tog enligt honom en hel dag, material 500-1000kr(?) det ger en timpenning på runt 350 kr i timmen. Är nog precis att han går runt på den pengen.

Angående att du vill vara "chef" för att du inte vill "jobba jobba" - oj, då är du lite fel ute tror jag. Med nystartad firma kommer du få jobba mer än aldrig förr, speciellt om du ska ge dig in i en "hantverksbranch" som det där med solfilm är.

Angående solfilm så tror jag även att det är en döende bransch, mer och mer bilar som säljs nya idag är redan tonade från fabrik. Men det är bara vad jag tror. Varför inte satsa på glasmästeri istället? Du har ju trotsallt ett väldigt bra startkapital.

Importera "ärliga" bilar i europa och sälja i sverige ger dåligt klirr i kassan, visst det är väl ok å göra 50k som privatperson, men 50k i firman blir inte mycket i slutändan. Och det äts upp väldigt fort av en dålig affär...

Nu har jag bara varit väääldigt negativ så ska försöka komma med lite konstruktiv kritik istället.

Vad är DU bra på? Vad skulle DU kunna tänka dig göra 60h i veckan? Vad ser du för tjänster andra säljer som du känner "det där skulle jag kunna göra 10ggr bättre och effektivare!" - DET är vad du ska jobba med. (och om det sen är solfilmsmontering så kör på det!)

Lättaste sättet att göra sig en hacka idag i sverige är nog att starta ett företag som på något sätt använder sig utav rut avdraget. Städfirmor gör fina pengar, relativt lågavlönad personal, inga större investeringskostnader till inventarier heller.

Ett annat tips när du har så mycket pengar på fickan är att åka över till kina och importera ett gäng containrar, försöka hitta nästa pryl alla kommer köpa helt enkelt.
Tänk bara en sån sak som hydraliskhandbroms, nu finns dom att köpa för under 500 lappen, men för några år sen såldes samma grejjer för 2000... där snackar vi riktigt fin vinstmarginal big_smile

Sök