3095
Sök

Byta från automat till manuell växellåda

42 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
Tjenare

Hade tänkt att ge mig på ett växellådsbyte från automat till manuell.  Hur mycket jobb är det och vad behöver man för delar ?  ska ha hydraulisk koppling.

Volvo 945 -97
Senast redigerat av 945_markaryd (27 januari 2014)

Citat : Name one thing that haven´t been delivered by a truck !

2 848 Inlägg
27 januari 2014
För det första vad är det för årsmodell? Vet inte riktigt var gränsen går för att göra om, 94 eller 96 har jag för mig, men nån vet nog detta bättre.

Men iallafall.... växellåda naturligtvis, pedalställ, länkage till växelspaken, annat svänghjul, samt lameller och tryckplatta, huvudcylinder och slavcylinder. Kanske glömt nåt.

Till det kommer vägning och regbes.

Kanske billigare och byta bort den till manuell, skulle jag gjort iallafall

Just det ja, främre kardanstång, samt att det är en annan utväxling på kardan, men visst går det ju ändå, annars kommer kardan till det
Senast redigerat av uhlin (27 januari 2014)

107 Inlägg
27 januari 2014
i vissa fall behöver man inte regga om bilar från automat till manuell, jag känner en kille som har en volvo v70 tdi, i den är där bytt från automat till manuell utan regbes och den gick igenom besiktningen som den var utan någon extra reg bes

Maxfart och ljudet i bilen är Härligt

7 275 Inlägg
27 januari 2014
Bluewear855 skrev:
i vissa fall behöver man inte regga om bilar från automat till manuell, jag känner en kille som har en volvo v70 tdi, i den är där bytt från automat till manuell utan regbes och den gick igenom besiktningen som den var utan någon extra reg bes

Bara för att den slinker genom betyder det inte att det är rätt wink

107 Inlägg
27 januari 2014
Det sa jag inte heller att det var rätt, jag menade att man behöver inte alltid reg bessa, jag har för mig att man bara behöver regga vid motorbyte och inte vi växellådsbyte

Maxfart och ljudet i bilen är Härligt

5 700 Inlägg
27 januari 2014
uhlin skrev:
För det första vad är det för årsmodell? Vet inte riktigt var gränsen går för att göra om, 94 eller 96 har jag för mig, men nån vet nog detta bättre.

Men iallafall.... växellåda naturligtvis, pedalställ, länkage till växelspaken, annat svänghjul, samt lameller och tryckplatta, huvudcylinder och slavcylinder. Kanske glömt nåt.

Till det kommer vägning och regbes.

Kanske billigare och byta bort den till manuell, skulle jag gjort iallafall

Just det ja, främre kardanstång, samt att det är en annan utväxling på kardan, men visst går det ju ändå, annars kommer kardan till det

Från och med 1/1 1993 ingår växellådan i avgascertifieringen. (det går efter då bilen togs i bruk, inte bilens modellår om jag förstått det rätt).

Sök