2275
Sök

Blästrat "loppen" som ventiltryckarna löper i

695 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena!

Det är nämligen så att jag håller på att renovera en Volvo 740 och för tillfället jobbar jag med motorn. I helgen blästrade jag toppen. Vad jag då inte tänkte på var att maskera "loppen" som ventiltryckarna löper i! Så man kan säga fort men fel mad

Så hur tycker ni jag ska göra nu?
Går det att fixa?
Vad ska jag använda mig av för medel?
Vilka maskiner?

Mycket tacksam för seriösa svar!

(Och ja, jag vet att jag klantat till det!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-29beb4dd062998c1bc0659b2893be74d.jpg

(Jag ska ut och ta en bättre bild i morgon och se hur pass skadade dem är egentligen är)

Mvh André


92 Inlägg
27 januari 2014
#2
Du menar väl "ventilstyrningen", jag tror att så länge dom inte har blivit  skadade på insidan så att ventilen går trögt  eller skrapar så ska det kanske vara okej. Men jag hade rengjort dom och stoppat ner en ventil och kollat så dom går lätt, annars så är jag rädd att säga att du får lämna in den och byta ventilstyrning sad


695 Inlägg
27 januari 2014
Trådstartare
#3
Olsson_95 skrev:
Du menar väl "ventilstyrningen", jag tror att så länge dom inte har blivit  skadade på insidan så att ventilen går trögt  eller skrapar så ska det kanske vara okej. Men jag hade rengjort dom och stoppat ner en ventil och kollat så dom går lätt, annars så är jag rädd att säga att du får lämna in den och byta ventilstyrning sad

Ja, så kan det nog heta. Vad hade du rengjort dem med för medel? Vet du vad det kostar och byta ventilstyrningarna? smile


29 Inlägg
27 januari 2014
#4
Går väl kanske att köra lite med en sån här http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … yg-192276/ om du vill ha lite blankare yta i loppen, men går delarna bara lätt borde det väl inte va nån fara


27 januari 2014
#5
Menar du ventilstyrningarna eller lyftarbrunnarna?

vad har då blästrat med? sand, aluminium silikat eller glas?

Ta en tygtrasa å riv en lång smal remsa, peta genom den med en mejsel & dra genom styrningen
några vändor. Lys sen med en ficklampa genom styrningen & titta.

Stoppa i ventilen å känn om den går tungt. observera att det brukar bli grader runt knasterspåren på ventilen,
dessa putsas bort med fint sandpapper så det inte repar styrningen.

Tjärvar det inte eller på annat sätt syns att det tagit material ur styrningen så äre nog lugnt.

Ang brunnarna gäller väl samma sak, tror inte en blästrad yta i brunnarna är något ont. Om
något borde en blästrad yta hjälpa oljefilmen. Bör kunna jämföras med fördelen av sputtrade
lager i en motor.

Mina tankar.

//robban


92 Inlägg
27 januari 2014
#6
Surric skrev:
Olsson_95 skrev:
Du menar väl "ventilstyrningen", jag tror att så länge dom inte har blivit  skadade på insidan så att ventilen går trögt  eller skrapar så ska det kanske vara okej. Men jag hade rengjort dom och stoppat ner en ventil och kollat så dom går lätt, annars så är jag rädd att säga att du får lämna in den och byta ventilstyrning sad

Ja, så kan det nog heta. Vad hade du rengjort dem med för medel? Vet du vad det kostar och byta ventilstyrningarna? smile

Nu är jag inte direkt någon superexpert på topplock men jag hade nog använt tryckluft för att blåsa rent (piprensare fungerar nog också), sen med någon form av rengöringsmedel som bromsrens eller 5-56.
Till sist när det är riktigt rent så smörj in dom med olja/oljesprej och testa med en ventil så att det går fritt.
Om du ska lämna in toppen för att byta ventilstyrning så kan jag meddela att det kommer att bli mycket dyrt,
vet ej exakt pris men ÖVER 5000 kr skulle jag tro och då hade jag nog skaffat en ny topp.


27 januari 2014
#7
Betalar ni 5000:- för byte av styrningar så blir ni lurade grabbar!

100:- per styring
http://www.overboostracing.se/index.php … roller=cms


Så visst är du osäker byt dom. Frakt med buss i en bussbox är ju runt 520:- tur/retur

//Robban


695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#8
Tror ni missuppfattat det lite

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-8a1110aed6e8a79ff83dd09193bcad27.jpg
Det är dessa jag menar smile


866 Inlägg
28 januari 2014
#9
Ta en gammal tryckare och lite rubbing (till lack) ta en bult M8 utan skalle. Svetsa på den i centrum på ovansidan på tryckaren. Fram med borrmaskin och stick ner tryckaren i toppen med lite rubbing på sidan ock kör sakta och för den upp och ner (honing). Kolla så den löper fint hela vägen med olja. Nyper den när du trycker med pekfingeret typ 45 grader, Då är det bara att kasta toppen. Då är det risk att den kan göra det under drift med om man har otur. Sedan blästring och motor delar där det är direkt kontakt med oljekanalerna är NONO!!!!! . Ska du göra rent så toppar med bläster så möjligen i förbränningsrum med ventilerna i. Anledningen är att man får aldrig bort allt som man blästrar med i kanaler så man får värdens bästa slip pasta när man får olja i motorn. 
specialblanding för toppar diesel /bromsvätska 50/50 och låt ligga i 2 dagar som nytt blir det.

695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#10
tekniknissen1 skrev:
Ta en gammal tryckare och lite rubbing (till lack) ta en bult M8 utan skalle. Svetsa på den i centrum på ovansidan på tryckaren. Fram med borrmaskin och stick ner tryckaren i toppen med lite rubbing på sidan ock kör sakta och för den upp och ner (honing). Kolla så den löper fint hela vägen med olja. Nyper den när du trycker med pekfingeret typ 45 grader, Då är det bara att kasta toppen. Då är det risk att den kan göra det under drift med om man har otur. Sedan blästring och motor delar där det är direkt kontakt med oljekanalerna är NONO!!!!! . Ska du göra rent så toppar med bläster så möjligen i förbränningsrum med ventilerna i. Anledningen är att man får aldrig bort allt som man blästrar med i kanaler så man får värdens bästa slip pasta när man får olja i motorn. 
specialblanding för toppar diesel /bromsvätska 50/50 och låt ligga i 2 dagar som nytt blir det.

Det låter inte helt fel, det ska jag ta och testa! Vad menar du för rubbing (länka gärna).
Tusen tack för hjälpen! smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 januari 2014
#11
Olsson_95 skrev:
Surric skrev:
Olsson_95 skrev:
Du menar väl "ventilstyrningen", jag tror att så länge dom inte har blivit  skadade på insidan så att ventilen går trögt  eller skrapar så ska det kanske vara okej. Men jag hade rengjort dom och stoppat ner en ventil och kollat så dom går lätt, annars så är jag rädd att säga att du får lämna in den och byta ventilstyrning sad

Ja, så kan det nog heta. Vad hade du rengjort dem med för medel? Vet du vad det kostar och byta ventilstyrningarna? smile

Nu är jag inte direkt någon superexpert på topplock men jag hade nog använt tryckluft för att blåsa rent (piprensare fungerar nog också), sen med någon form av rengöringsmedel som bromsrens eller 5-56.
Till sist när det är riktigt rent så smörj in dom med olja/oljesprej och testa med en ventil så att det går fritt.
Om du ska lämna in toppen för att byta ventilstyrning så kan jag meddela att det kommer att bli mycket dyrt,
vet ej exakt pris men ÖVER 5000 kr skulle jag tro och då hade jag nog skaffat en ny topp.

över 5000 ? måste va grymt dyra styrningar och en grymt dyr meck då...

tror han menar vanlig grov polish smile finns bla på biltema
Senast redigerat av CHEEVA (28 januari 2014)


695 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#12
Har precis varit och tittat lite på toppen


https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d7539dc89a44875a5fc71909565ddcb2.jpg
Och det var som någon skrev, jag har inte vrål blästrat dem

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c77815a442bc595a5428846826aac0d2.jpg
Dem är skadade men det går smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-90b6e2cfff621f069bf760841188c0bd.jpg

Så det går nog att fixa. Ska bara välja en bra/rätt metod! roll

Mvh!


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 januari 2014
#13
Surric skrev:
Har precis varit och tittat lite på toppen


http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-d7539dc89a44875a5fc71909565ddcb2.jpg
Och det var som någon skrev, jag har inte vrål blästrat dem

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-c77815a442bc595a5428846826aac0d2.jpg
Dem är skadade men det går smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/177/176759/176759-90b6e2cfff621f069bf760841188c0bd.jpg

Så det går nog att fixa. Ska bara välja en bra/rätt metod! roll

Mvh!

jag hade gjort som tekniknissen sa, fast kört med autosol


5 710 Inlägg
29 januari 2014
#14
tekniknissen1 skrev:
Sedan blästring och motor delar där det är direkt kontakt med oljekanalerna är NONO!!!!! . Ska du göra rent så toppar med bläster så möjligen i förbränningsrum med ventilerna i. Anledningen är att man får aldrig bort allt som man blästrar med i kanaler så man får värdens bästa slip pasta när man får olja i motorn.

Instämmer! Jag hade övervägt att byta topp istället. Du har nu sand i princip överallt i hela toppen och det är många skrymslen o vrår det kan gömma sig.

MVH Jonas
..............

866 Inlägg
29 januari 2014
#15
Byta syrningar i en Volvo topp !

1, Jaga iväg frugan till svärmor eller något liknande.

2,kasta in toppen i ugnen i 2 tim på 200 C

3, Kasta in dom nya styrningarna i frysen.

4, under tiden så ta en beg ventil sätt i en borrmaskin och sätt borrmaskin i skruvstädet slipa bort med vinkelslipen radien vid stammen så man får 90 grader.
. Leta upp ett hydraul rör med som passar över stammen kapa av så stammen sticker ut 10 mm typ. Nu har du ett riktigt bra dorn att slå ut och i styrningarna.

5,Leta upp en mutter som går ner i fjäder brunnen och har den tjockleken så man får en referens hur långt mer man ska ha styrningen. Ta en karosseri bricka som passar över stammen  och över muttern,

6, Två trä reglar som man kan lägga toppen på. Så styrningen inte går i golvet eller arbetsbänken.

7,Ta par arbetshandskar och några tidningar och lyft ut toppen, vira runt några tidning så den behåller värmen och man slipper bränna sig i onödan big_smile

8, Nu ska det vara lätt som tusan att slå ut styrningarna neråt mot förbränningsrummet . Slå inte ut mot kamsidan då där kan vara skit på avgas styrningen som i sin tur drar repor i hålet.

9. Ta fram dom nya styrningarna en åt gången och tyck ner den i hålet. sätt brickan på dornet och muttern i fjädersätet knacka ner tills brickan tar i muttern så har man fått den i rätt höjd,





https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-33408d2c19d200d0a1574a7e0e7b8b2b.jpg

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 januari 2014
#16
släng toppen istället för att kasta tid och pengar efter den. såna toppar är vanliga som tusan


695 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#17
Alex-s skrev:
släng toppen istället för att kasta tid och pengar efter den. såna toppar är vanliga som tusan

problemet är att det är en 531 sad


695 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#18
tekniknissen1 skrev:
Byta syrningar i en Volvo topp !

1, Jaga iväg frugan till svärmor eller något liknande.

2,kasta in toppen i ugnen i 2 tim på 200 C

3, Kasta in dom nya styrningarna i frysen.

4, under tiden så ta en beg ventil sätt i en borrmaskin och sätt borrmaskin i skruvstädet slipa bort med vinkelslipen radien vid stammen så man får 90 grader.
. Leta upp ett hydraul rör med som passar över stammen kapa av så stammen sticker ut 10 mm typ. Nu har du ett riktigt bra dorn att slå ut och i styrningarna.

5,Leta upp en mutter som går ner i fjäder brunnen och har den tjockleken så man får en referens hur långt mer man ska ha styrningen. Ta en karosseri bricka som passar över stammen  och över muttern,

6, Två trä reglar som man kan lägga toppen på. Så styrningen inte går i golvet eller arbetsbänken.

7,Ta par arbetshandskar och några tidningar och lyft ut toppen, vira runt några tidning så den behåller värmen och man slipper bränna sig i onödan big_smile

8, Nu ska det vara lätt som tusan att slå ut styrningarna neråt mot förbränningsrummet . Slå inte ut mot kamsidan då där kan vara skit på avgas styrningen som i sin tur drar repor i hålet.

9. Ta fram dom nya styrningarna en åt gången och tyck ner den i hålet. sätt brickan på dornet och muttern i fjädersätet knacka ner tills brickan tar i muttern så har man fått den i rätt höjd,





http://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-33408d2c19d200d0a1574a7e0e7b8b2b.jpg

Tusen tack för metoden! big_smile Har dock inte titta på hur skadade styrningarna är, men det ska jag göra nästa gång jag besöker toppen smile


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 januari 2014
#19
Surric skrev:
Alex-s skrev:
släng toppen istället för att kasta tid och pengar efter den. såna toppar är vanliga som tusan

problemet är att det är en 531 sad

äh 700 på skroten ink kam kan vara värt eller hur?


695 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#20
Alex-s skrev:
Surric skrev:
Alex-s skrev:
släng toppen istället för att kasta tid och pengar efter den. såna toppar är vanliga som tusan

problemet är att det är en 531 sad

äh 700 på skroten ink kam kan vara värt eller hur?

Sant. Var på skroten idag och hittade ingen sad Men ska dit på fredag och med sanslöst mycket tur så har dem kanske fått in en då big_smile



Sök