Tjena! Tänkte konvertera min 945 turbo -96 från automat till manuell och tänkte att det kanske är fler där ute som är nyfikna på hur allt går tillväga. Så detta blir en liten "guide" och projekt.
( Hade gjort ett helt inlägg med bilder å allt sen krashade internet så felstavningar osv är pga att ja nu måste skriva om allt...! )
Utgångsprojektet:
Volvo 945 -96 Turbo med ca 29k mil på mätarn. B230fk motor helt orginal förutom att tidigare ägare köpt en pysventil å skruvat upp laddet till 1 bar.
När bilen precis kommit till garaget började jag leta efter varför den drog kylarvatten!
Och precis som jag trott, så var det topplockspackningen!
Eftersom det är helg å mitt i natten så får jag inte tag på någon topplockspackning, så rullar upp bilen på lyften istället å fortsätter konverteringen!
Här är spaken påväg bort!
Växellåda och kardan nere.
Ta det lugnt med kickdownwire och alla oljerör innan ni börjar slita ner lådan!
Convertern nere, eller "automat kopplingen" som den också kallas.
Sitter med 4 bultar på svänghjulet.
Svänghjul, distans och "centreringsring" borta.
OBS!! Glöm inte att nollställa svänghjulet då det underlättar vid montering av det nya!!!
Tryckplatta, lamell, svänghjul och svänghjulslager inköpt! Fick även tag på ett clips till lagret vilket är ett måste!!
Glöm absolut inte att köpa detta, kostar 120kr på mekis.
Lager och svänghjul redo att sättas på plats.
Lager och svänghjuld på plats. Glöm nu inte att sätta svänghjulet rätt, annars kommer inte bilen starta!
Lamell å tryckplatta på plats och växellåda påväg upp.
Växellåda uppe!
Inhandlat nya pedalstället och cylindern till slaven.
Såhär ser det ut orginal på en automat, hålet för cylindern till slaven ser vi till vänster, sitter bara en plåtbit och blockerar hålet.
Cylindern till slaven påväg ner i torpedplåten.
Sådär! Bara att sätta dit nya pedalstället och koppla ihop allt!
Såhär blev det!
Eftersom automat bakaxeln har helt annorlunda utväxling så blir det att byta den också, på bilden är gamla bakaxeln närmast.
Om du ska svetsdiffa bilen så passa då på nu, dra ur drivaxlarna och lossa lageröverfallen sen dra upp hela klumpen och svetsa på arbetsbänken, lättare att komma åt överallt då!
Men glöm inte att ta bort pinnen i mitten då det underlättar något oerhört om en drivaxel lyckas gå av i framtiden.
Klumpen svetsad och redo att åka ner igen.
Bakaxeln påväg upp!
Det var allt för tillfället!
Bilen står på backen och väntar på nya topplockspackningen sen ska röret svetsas och allt i motorrummet ska göras iordning. Ska även ta bort startspärren!
Mera kommer!