4901
Sök

760 Volvo multilink ( DIFFBROMS sökes)

101 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
Någon som vet om de finns någon vettig diffbroms till en multilink axel på 760 smile

eller är de bättre att sätta upp en stel axel direkt?


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
29 januari 2014
#3
borde passa med valfri slung/lamell diff passar tror nämligen inte innehållet skiljer mot den stela

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 januari 2014
#4
Årsmodell 1990 av 760 hade diffbroms som standard i multilinken... Iaf ihop med sexan. Förekommer säkert nå´n eller några bilar utan, men iaf...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (29 januari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

101 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#5
jo precis men är lite pill att byta till stel med fästen osv smile
är 300hk i den nu men ska bli mer så jag tvivlar på hur länge orginal diffen från 90 håller!


134 Inlägg
29 januari 2014
#6
J_arne skrev:
jo precis men är lite pill att byta till stel med fästen osv smile
är 300hk i den nu men ska bli mer så jag tvivlar på hur länge orginal diffen från 90 håller!

Svetsa den så håller den betydligt längre wink


675 Inlägg
29 januari 2014
#7
Growe skrev:
borde passa med valfri slung/lamell diff passar tror nämligen inte innehållet skiljer mot den stela

Multilink har smalare drivaxlar, så det går inte.


Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
30 januari 2014
#9
J_arne skrev:
inte lätt å svetsa en slung wink

går att svetsa fast spärren så släpper den inte vid 30km/h

Kör fort så hinner inget hända...

134 Inlägg
30 januari 2014
#10
J_arne skrev:
inte lätt å svetsa en slung wink

Jo de går o svetsa den. De går fin fint


56 Inlägg
30 januari 2014
#11
Brådhis skrev:
Årsmodell 1990 av 760 hade diffbroms som standard i multilinken... Iaf ihop med sexan. Förekommer säkert nå´n eller några bilar utan, men iaf...

Nej 760 V6 1990 hade aldrig diffbroms, däremot slungdiff...Volvo 740 16v turbo 1990 hade multilink med lamelldiff!


//Brådhis

* Voff voff *
10 736 Inlägg
31 januari 2014
#12
Breisladd skrev:
Brådhis skrev:
Årsmodell 1990 av 760 hade diffbroms som standard i multilinken... Iaf ihop med sexan. Förekommer säkert nå´n eller några bilar utan, men iaf...

//Brådhis

Nej 760 V6 1990 hade aldrig diffbroms, däremot slungdiff...Volvo 740 16v turbo 1990 hade multilink med lamelldiff!

Så är det förstås, my bad! Får skylla på att det var länge se´n jag körde 760... smile

Men... 740 med multilink? Där ställer jag mig väldigt tveksam?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Trafikledare
563 Inlägg
31 januari 2014
#13
Linkan_740 skrev:
Growe skrev:
borde passa med valfri slung/lamell diff passar tror nämligen inte innehållet skiljer mot den stela

Multilink har smalare drivaxlar, så det går inte.

Är det verkligen mindre i en multilink? Drivaxel diameter spelar ju inte så stor roll, det är ju storleken på medbringaren till drivaxel som är intressant..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

675 Inlägg
31 januari 2014
#14
Brådhis skrev:
Breisladd skrev:
Brådhis skrev:
Årsmodell 1990 av 760 hade diffbroms som standard i multilinken... Iaf ihop med sexan. Förekommer säkert nå´n eller några bilar utan, men iaf...

//Brådhis

Nej 760 V6 1990 hade aldrig diffbroms, däremot slungdiff...Volvo 740 16v turbo 1990 hade multilink med lamelldiff!

Så är det förstås, my bad! Får skylla på att det var länge se´n jag körde 760... smile

Men... 740 med multilink? Där ställer jag mig väldigt tveksam?

//Brådhis

Ja dom hade det 1990 (italien/nederländerna) med B204 motorn.


56 Inlägg
31 januari 2014
#15
Linkan_740 skrev:
Brådhis skrev:
Breisladd skrev:

Nej 760 V6 1990 hade aldrig diffbroms, däremot slungdiff...Volvo 740 16v turbo 1990 hade multilink med lamelldiff!

Så är det förstås, my bad! Får skylla på att det var länge se´n jag körde 760... smile

Men... 740 med multilink? Där ställer jag mig väldigt tveksam?

//Brådhis

Ja dom hade det 1990 (italien/nederländerna) med B204 motorn.

Helt korrekt! Är 700 serie nörd så jag vet vad jag pratar om, Motorn var på 2.0 liter, 16v och turbo...Och ja den hade delad axel med en riktig lamelldiff standard monterad....Motorn heter förövrigt  B204GT om den inte har kat, med katalysator heter den B204FT...Kombi bilarna hade dock stel axel med lamelldiff....Sedan satt den motorn även i volvo 960 fram till 1994, men då kostade dom inte på bakvagnen med en sådan sällsynt lamelldiff utan då blev det slungdiff, några få fick lamelldiff, men tror det bara var dom första årsmodellerna!

56 Inlägg
31 januari 2014
#16
Linkan_740 skrev:
Brådhis skrev:
Breisladd skrev:

Nej 760 V6 1990 hade aldrig diffbroms, däremot slungdiff...Volvo 740 16v turbo 1990 hade multilink med lamelldiff!

Så är det förstås, my bad! Får skylla på att det var länge se´n jag körde 760... smile

Men... 740 med multilink? Där ställer jag mig väldigt tveksam?

//Brådhis

Ja dom hade det 1990 (italien/nederländerna) med B204 motorn.

Många 740 sedan 1990 16v tic gick också på export till Frankrike, spanien, några hamnade också i Finland! Att motorn begränsades till 2.0 liter hade med skatten att göra, bla i Italien fick man betala väldigt hög skatt om motorn var på mer den 2.0 liter..

56 Inlägg
31 januari 2014
#17
Melin skrev:
Linkan_740 skrev:
Growe skrev:
borde passa med valfri slung/lamell diff passar tror nämligen inte innehållet skiljer mot den stela

Multilink har smalare drivaxlar, så det går inte.

Är det verkligen mindre i en multilink? Drivaxel diameter spelar ju inte så stor roll, det är ju storleken på medbringaren till drivaxel som är intressant..

Det är väl inte samma antal splines bla? Nu drar jag till med något men är det inte typ 28 på 760in och 32 på den stela...Varför inte bara ringa bakaxeldelar.se så får du svar direkt!

Påstängd
1 197 Inlägg
31 januari 2014
#18
Breisladd skrev:
Melin skrev:
Linkan_740 skrev:
Multilink har smalare drivaxlar, så det går inte.

Är det verkligen mindre i en multilink? Drivaxel diameter spelar ju inte så stor roll, det är ju storleken på medbringaren till drivaxel som är intressant..

Det är väl inte samma antal splines bla? Nu drar jag till med något men är det inte typ 28 på 760in och 32 på den stela...Varför inte bara ringa bakaxeldelar.se så får du svar direkt!

Ja något sånt är det, råkade köpa mig en multilink-diff till 940in och den passade rätt i bakaxeln, men drivaxlarna var alldeles för grova.
Vet inte om det går att se på bilden, men skillnad var det iaf.. smile

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/36/ot4m.jpg


101 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#19
Espered de trodde jag inte då kanske jag kan svetsa den sen byta när den rasat smile


134 Inlägg
2 februari 2014
#20
J_arne skrev:
Espered de trodde jag inte då kanske jag kan svetsa den sen byta när den rasat smile

ja svetsa den bara de som ger sig är drivaxlarna om du svetsar rätt o ordentligt så håller diffen wink



Sök