3261
Sök

Volvo 740/940 M50B28 Turbo, oljetråg???

12 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#1
Skall ner med en M50 i 740i.

Kommer dock inte överens med oljetråget. Har testat med E36 tråg, E39 & E34.

E36, struntade i det, såg direkt att det var för tajt med framvagnsbalken.
E39, kapade lite i balken och såg ut att kunna gå, men toppen tog i torpeden.
E34, tänkte kan väl testa med det. Men såg ju snabbt motorn kommer för långt fram....
Krängpinnen verkar man kunna glömma på en gång med E34a tråget.

Börjar tappa suget lite för M50 då jag har det mesta liggandes för en Volvo 16v turbo.
Men hur har ni andra gjort? Har inga planer på att börja kapa i torpedväggen.
Men kan inte riktigt överge detta än, får väl ev, bygga om tråget.


Så bilder, länkar eller andra tips tas varmt emot smile

Mvh

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
28 januari 2014
#2
bygg ett eget tråg istället måste vara enklare.

bara kolla så pickupen till oljepumpen hamnar på ett förståndigt ställe..borde inte vara krångligare än så

Kör fort så hinner inget hända...

159 Inlägg
28 januari 2014
#3
både e36 och e34ans funkar kalas smile


12 Inlägg
28 januari 2014
Trådstartare
#4
Screampipe skrev:
både e36 och e34ans funkar kalas smile

Efter vilka åtgärder?

159 Inlägg
28 januari 2014
#5
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
både e36 och e34ans funkar kalas smile

Efter vilka åtgärder?

e36 går att hinka i direkt, bästa är att kapa lite/Banka in balken
e34 får du ta bort krängaren


12 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#6
Screampipe skrev:
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
både e36 och e34ans funkar kalas smile

Efter vilka åtgärder?

e36 går att hinka i direkt, bästa är att kapa lite/Banka in balken
e34 får du ta bort krängaren

E36 tråget, vilken lutning på motorn? Verkar riktigt tajt om man skall köra med BMW orginal lutning.

159 Inlägg
29 januari 2014
#7
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
VolvoFreddan skrev:

Efter vilka åtgärder?

e36 går att hinka i direkt, bästa är att kapa lite/Banka in balken
e34 får du ta bort krängaren

E36 tråget, vilken lutning på motorn? Verkar riktigt tajt om man skall köra med BMW orginal lutning.

Std lutning, tight blir det men va har man förväntat sig?
Bara att montera och se glad ut wink
Hade m50 i min 244a, e36 tråg. Satt perfekt smile


12 Inlägg
29 januari 2014
Trådstartare
#8
Screampipe skrev:
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
e36 går att hinka i direkt, bästa är att kapa lite/Banka in balken
e34 får du ta bort krängaren

E36 tråget, vilken lutning på motorn? Verkar riktigt tajt om man skall köra med BMW orginal lutning.

Std lutning, tight blir det men va har man förväntat sig?
Bara att montera och se glad ut wink
Hade m50 i min 244a, e36 tråg. Satt perfekt smile

Att det blir tajt är inga problem, men att det tar i är ett problem tongue
240ins framvagnsbalk skiljer sig ganska mkt jämfört med 740ins.
Tvärstagen till länkarmarna som håller spindeln sitter på 740in i framvagnsbalken.
På 240in så sitter dom fast i karossen.
240in har en ganska rak torpedväg, 740ins svänger sig.

Så lite nyfiken, när du skriver "Bara montera och se glad ut", baserar du det på din montering i 240in eller har du monterat en M50 i en 740/940i? smile smile

Mvh

159 Inlägg
30 januari 2014
#9
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
VolvoFreddan skrev:

E36 tråget, vilken lutning på motorn? Verkar riktigt tajt om man skall köra med BMW orginal lutning.

Std lutning, tight blir det men va har man förväntat sig?
Bara att montera och se glad ut wink
Hade m50 i min 244a, e36 tråg. Satt perfekt smile

Att det blir tajt är inga problem, men att det tar i är ett problem tongue
240ins framvagnsbalk skiljer sig ganska mkt jämfört med 740ins.
Tvärstagen till länkarmarna som håller spindeln sitter på 740in i framvagnsbalken.
På 240in så sitter dom fast i karossen.
240in har en ganska rak torpedväg, 740ins svänger sig.

Så lite nyfiken, när du skriver "Bara montera och se glad ut", baserar du det på din montering i 240in eller har du monterat en M50 i en 740/940i? smile smile

Mvh

En polare har i 740 och väldigt många andra, bara att söka lite extra så kanske de dyker upp nått bra smile


12 Inlägg
30 januari 2014
#10
Jag har e36ans tråg i min ja smile Vi bankade in lite vid torpedväggen och kapade ur framvagnsbalken för att rikta in motor och låda. Sen när vi hade byggt klart fästena så tog vi ur allt igen, svetsade dit balken igen och satte i motor och låda separat smile Sitter perfekt nu, är ju inreggad å allt.

12 Inlägg
30 januari 2014
Trådstartare
#11
Screampipe skrev:
VolvoFreddan skrev:
Screampipe skrev:
Std lutning, tight blir det men va har man förväntat sig?
Bara att montera och se glad ut wink
Hade m50 i min 244a, e36 tråg. Satt perfekt smile

Att det blir tajt är inga problem, men att det tar i är ett problem tongue
240ins framvagnsbalk skiljer sig ganska mkt jämfört med 740ins.
Tvärstagen till länkarmarna som håller spindeln sitter på 740in i framvagnsbalken.
På 240in så sitter dom fast i karossen.
240in har en ganska rak torpedväg, 740ins svänger sig.

Så lite nyfiken, när du skriver "Bara montera och se glad ut", baserar du det på din montering i 240in eller har du monterat en M50 i en 740/940i? smile smile

Mvh

En polare har i 740 och väldigt många andra, bara att söka lite extra så kanske de dyker upp nått bra smile

Jag har sökt, på forum och med hjälp utav Google. Hittar många 740/940is med M50 motor i, men inga bra bilder.
Många bygger om torpedväggen, dock inget som jag vill göra. Har läst om dom som inte byggt om torpeden, men ser inga detaljrika bilder på vare sig placering utav tråg, modifiering utav framvagnsbalk eller motorfästen.
Därför jag startade denna tråd, för att höra hur andra gjort.

rekanremula skrev:
Jag har e36ans tråg i min ja smile Vi bankade in lite vid torpedväggen och kapade ur framvagnsbalken för att rikta in motor och låda. Sen när vi hade byggt klart fästena så tog vi ur allt igen, svetsade dit balken igen och satte i motor och låda separat smile Sitter perfekt nu, är ju inreggad å allt.

Hur mkt byggde ni om framvagnsbalken? Kommenterade eller hade bilprovningen några synpunkter ang. modifikation av balken?


Mvh

12 Inlägg
31 januari 2014
#12
På höger sida om oljetråget om du står framför motorn, lära man ta bort ett hörn och svetsa dit en plåt så de blir 45graders vinkel istället för 90graders vinkeln smile Nej dom sa ingenting om det.


Sök