3233
Sök

Volvo 740 problem

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#1
Har en volvo 740 som jag inte begriper mig på. Började med att den hacka till nån gång ibland och sen dog den när den blev varm. Sen gick den att starta efter ett tag och köra ca 3 min sen dog den. Bytte jordkabeln på toppen och då verkade det fungera. Men så började den jävlas igen och dör när den blir varm.

Nu börjar den även varva av sig självt på tomgång mellan 1000-2500 varv, och misstända lite.
Har bytt tändspole, luftmassemätare och kollat lite jordkablar.
Den har som sakt ingen gnista när den är varm.

Någon som vet va de är? smile


6 738 Inlägg
2 februari 2014
#2
vad är det för insprutsystem? lh 2.2 eller 2.4?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#3
Henkix skrev:
vad är det för insprutsystem? lh 2.2 eller 2.4?

Vet jag faktist inte, är en 740 -88 med en 230f iaf


6 738 Inlägg
2 februari 2014
#4
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
vad är det för insprutsystem? lh 2.2 eller 2.4?

Vet jag faktist inte, är en 740 -88 med en 230f iaf

kolla vad du har för färg på spridarna, gula eller svarta? smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

773 Inlägg
2 februari 2014
#5
är nog hallgivarn/svänghjulsgivarn. om gnista försvinner.
Senast redigerat av tvedberg (2 februari 2014)

184 Inlägg
2 februari 2014
#6
tvedberg skrev:
är nog hallgivarn/svänghjulsgivarn. om gnista försvinner.

Eller tändmodul wink

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#7
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
vad är det för insprutsystem? lh 2.2 eller 2.4?

Vet jag faktist inte, är en 740 -88 med en 230f iaf

kolla vad du har för färg på spridarna, gula eller svarta? smile

Det är svarta spridare på den smile


158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#8
tvedberg skrev:
är nog hallgivarn/svänghjulsgivarn. om gnista försvinner.

Vart sitter denna någonstans?


6 738 Inlägg
2 februari 2014
#9
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:

Vet jag faktist inte, är en 740 -88 med en 230f iaf

kolla vad du har för färg på spridarna, gula eller svarta? smile

Det är svarta spridare på den smile

då har du ett lh 2.2 system. när den stannat, ligger varvmätaren o småhoppar på nollan som den brukar göra när man kör på starten eller är den också helt dö?
Pumpar det fram bensin till spridarbryggan när den stannat?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#10
L_R skrev:
tvedberg skrev:
är nog hallgivarn/svänghjulsgivarn. om gnista försvinner.

Eller tändmodul wink

Vart sitter tändmodulen och hur ser den ut? smile


158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#11
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:

kolla vad du har för färg på spridarna, gula eller svarta? smile

Det är svarta spridare på den smile

då har du ett lh 2.2 system. när den stannat, ligger varvmätaren o småhoppar på nollan som den brukar göra när man kör på starten eller är den också helt dö?
Pumpar det fram bensin till spridarbryggan när den stannat?

varvmätaren är nog stilla när bilen dör ja, men när man körde med den och den hackade till så gick varvmätarn ner på 0 och upp igen osv. Hastighetsmätarn går däremot upp när man kör på startmotorn konstigt nog.
Bensinen har jag inte kollat för får inte loss bränsleslangs anslutningen framme vid spridarna. Men jag hör pumpen under och båda pumparna är bytta ganska nyss.


6 738 Inlägg
2 februari 2014
#12
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:

Det är svarta spridare på den smile

då har du ett lh 2.2 system. när den stannat, ligger varvmätaren o småhoppar på nollan som den brukar göra när man kör på starten eller är den också helt dö?
Pumpar det fram bensin till spridarbryggan när den stannat?

varvmätaren är nog stilla när bilen dör ja, men när man körde med den och den hackade till så gick varvmätarn ner på 0 och upp igen osv. Hastighetsmätarn går däremot upp när man kör på startmotorn konstigt nog.
Bensinen har jag inte kollat för får inte loss bränsleslangs anslutningen framme vid spridarna. Men jag hör pumpen under och båda pumparna är bytta ganska nyss.

okej, felet på din bil lär vara hallgivaren, tändmodulen eller styrenheten till tändningen.
Vanligaste är hallgivaren o tändmodulen. hallgivaren sitter i samma platta som fördelarlocket sitter skruvat i. under fördelarlocket sitter det en kabel den går till hallgivaren.
men prova ny modul först, iomed att du säger att pumparna går. går inte pumparna samtidigt som du inte får någon gnista så är det nästan alltid den där jävla hallgivaren wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#13
Henkix skrev:
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:

då har du ett lh 2.2 system. när den stannat, ligger varvmätaren o småhoppar på nollan som den brukar göra när man kör på starten eller är den också helt dö?
Pumpar det fram bensin till spridarbryggan när den stannat?

varvmätaren är nog stilla när bilen dör ja, men när man körde med den och den hackade till så gick varvmätarn ner på 0 och upp igen osv. Hastighetsmätarn går däremot upp när man kör på startmotorn konstigt nog.
Bensinen har jag inte kollat för får inte loss bränsleslangs anslutningen framme vid spridarna. Men jag hör pumpen under och båda pumparna är bytta ganska nyss.

okej, felet på din bil lär vara hallgivaren, tändmodulen eller styrenheten till tändningen.
Vanligaste är hallgivaren o tändmodulen. hallgivaren sitter i samma platta som fördelarlocket sitter skruvat i. under fördelarlocket sitter det en kabel den går till hallgivaren.
men prova ny modul först, iomed att du säger att pumparna går. går inte pumparna samtidigt som du inte får någon gnista så är det nästan alltid den där jävla hallgivaren wink

Okej tack för infon smile
Testade precis att byta tändmoudulen ( om det är den som sitter under luftfilterburken på vänstra innerskärmen)
Men hjälpte inte. Bilen startade när jag kom ut och gick hur konstigt som helst och varvade och misstände, sen dog den efter ca 30 sek och sen går den inte igång som sakt


158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#14
Men får testa att byta hallgivaren nästa helg då


184 Inlägg
2 februari 2014
#15
Du ska inte mäta dig fram tills vad som är trasig?

773 Inlägg
2 februari 2014
#16
det är hallgivare om du har lh2,2 och svänghjulsgivare om du har lh2,4 smile

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#17
Okej smile

Har testat och kolla lite mer nu:
Bränsle fram till spridarna finns
Bytt tändkablar
Tempgivare
Testat med startgas

Bilen funkade inte ändå och startar inte alls nu även när den är kall.
Stiften blir inte blöta när jag maler på starten.
Ingen gnista alls och ingen ström på tändspolen.
Testade dra kabel från batteriet till tändspolens + och starta, men den starta inte då heller.


6 738 Inlägg
2 februari 2014
#18
jag skulle testat byta styrenheten till tändningen, ta bort pedalkåpan o titta in under där så ska du se en svart box, då den får fram bensin så lär det inte vara hallgivaren som är problemet. dock verkar ju inte spridarna öppna om stiften är torra och denna styrenheten till tändningen talar om för en annan styrenhet hur många varv i minuten motorn går runt o då räknar denna box ut hur ofta den ska öppna spridarna. Boxen verkar dock inte få någon signal om detta från tändboxen. så testa o byt, måste dock vara samma Bosch nummer på den nya som den gamla smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

158 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#19
Henkix skrev:
jag skulle testat byta styrenheten till tändningen, ta bort pedalkåpan o titta in under där så ska du se en svart box, då den får fram bensin så lär det inte vara hallgivaren som är problemet. dock verkar ju inte spridarna öppna om stiften är torra och denna styrenheten till tändningen talar om för en annan styrenhet hur många varv i minuten motorn går runt o då räknar denna box ut hur ofta den ska öppna spridarna. Boxen verkar dock inte få någon signal om detta från tändboxen. så testa o byt, måste dock vara samma Bosch nummer på den nya som den gamla smile

Glömde säga att jag testa en annan tändmodul med.

Jaha okej smile Men är det under ratten där typ du menar? För det är inte databoxen du menar som sitter på vänstersidan nere vid pedalerna eller? smile


6 738 Inlägg
3 februari 2014
#20
martinbmwe46 skrev:
Henkix skrev:
jag skulle testat byta styrenheten till tändningen, ta bort pedalkåpan o titta in under där så ska du se en svart box, då den får fram bensin så lär det inte vara hallgivaren som är problemet. dock verkar ju inte spridarna öppna om stiften är torra och denna styrenheten till tändningen talar om för en annan styrenhet hur många varv i minuten motorn går runt o då räknar denna box ut hur ofta den ska öppna spridarna. Boxen verkar dock inte få någon signal om detta från tändboxen. så testa o byt, måste dock vara samma Bosch nummer på den nya som den gamla smile

Glömde säga att jag testa en annan tändmodul med.

Jaha okej smile Men är det under ratten där typ du menar? För det är inte databoxen du menar som sitter på vänstersidan nere vid pedalerna eller? smile

jo den sitter bakom kåpan vid pedalerna smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök