Då fick man ett ryck och bytte styrväxel.
Helt och fin. Köpte nya styrstag med.
Bilen inkörd på liften och motorlyften står redo.
Tog ett tag i fästet för det övre motorfästet. Fick inte in kroken och jag hittade ingen schakel eller liknande som hade gått nyttja annars. Men det funkade.
Efter att ha funderat lite så kom jag fram till att man lossade subframen lite lite. Lossade de två skruvarna i karossen och vinklade fram plattan så kunde man ta ett mycket bättre tag med lyften så att man inte gjorde några fellyft.
Inga större bekymmer att hålla motorn i spänn och uppe medans man gradviss släppte ner subframen.
Man får mycket bättre utrymme att både dra ut den gamla styrväxeln och att komma åt bla motorfästet och anslutningarna till servorören.
Jag lossade servorören framtill hela vägen så man fick lite mer flex på de för att kunna lirka ur de från styrväxeln.
K hämmaren är faktiskt mer ivägen än jag trodde. Den spänner mot förlängaren på spärrskaften så att det kan vara kämpigt att få loss skruven från motorkudden. Men det går. Ska man byta stabilisatorstag så rekommenderar jag att man lossar denna i samband.
vart inga större bekymmer att få loss de gamla styrstagen och bonka upp de.
Lite tråkig sak men det visste jag nästan redan. turbon är tokslut.
19T är på önskelistan.
Blod drippade det ju lite hela tiden när man vart och lossade servorören och drog i damasken.
fördelen med att underredet är oljigt är ju att det inte rostar direkt.
dbdaren Gav en underbar hjälpande hand under skruvandet. Inte fel att vara två så att man kunde lossa låsmottern till styrsagen för ratten och att man hjälptes åt att hålla skruvar som började snurra.
Dessa rör höll man fan på att bli tokig på. Snurra 1/8 dels varv och vända nyckel hela tiden för att kunna snurra lite lite. Trångt är bara namnet.
En jäkligt skön känsla när den väl var borta.
tog hjälp av domkraften för att sänka subframen utan hastiga ryck mm. Härligt att kunna hissa upp den utan att behöva skruva dit bultarna med belastningen från subframen och fjäderbenen mm.
Tyvärr inga bilder på monteringen. Efter ett par timmar så vart man ganska slut och man ville bara få ihop skiten. Vi hade lite andra planer för kvällen så fick bli ett krafttag för att få ner den på backen rätt fort.
Kommentera massor!