Volvo har inte fått in mina beställda saker ännu.. ajja.. Klarar mig om de dyker upp på fredag/lördag men hade varit skoj att skruva nu.
Fått lite gjort iaf.
Bytte slangarna till värmepaketet. Tog inte många minuter . Bara trycka in slangen och pressa ihop plasthylsan och sen dra ut. Lossade bara tryckröret mellan luftfiltret och kompressorhuset så kom man åt riktigt fint.
Bytt bromsar bak.
Vänster bak gick förövrigt riktigt smidigt.
När jag skulle på höger bak så vart sista utvägen att byta bromsröret över multilinkbakaxeln. Gick riktigt smidigt med att smäcka dit nya bromsrör och en slang i mellan hjulen. Slangen mellan axel och kaross lugnar jag mig lite med. Blir kanske till vintern.
Bild på min nödskarvade slang till värmepaketet.
Bromsoken bak ligger och skäms.
Riktigt dåligt vart de. Tror inte att de har varit underhållna de närmsta 5 åren med tanke på hur de såg ut.
Att fetta in de och tro att de ska funka är ju en bra lösning... Not.
Lite surt att skivorna blir lite rostbruna när det har regnat. Men efter att ha bromsat två gånger så är de som nya igen. Bra iofs för då vet man att det bromsar lite på alla hjul iaf.
Har bytt all bromsvätska på bilen förövrigt.
Hade bort trummor och backar bak för ett tag sedan. Tyckte att vänster bak rullade hemskt dåligt utan att ligga emot någon belastning. Kanske ett gånget lager? För höger rullade skitlätt. Men efter att ha hängt på backar, skivor, bromsar och däck så rullar de relativt lätt. Även att handbromsen inte var justerad. Vänsterbak är något fel med iaf. antagligen lite ytterst skev skiva eller ett gånget laget. Borde haft ett par extra ögon och öron som kan hjälpa mig med det.
Fick hjälp att balansera om mina hjul. 50 gram vart det som skiljde på ett däck. Fick bort en hel del vibrationer även då vi "fuskade" lite och satte någon extra vikt så att alla vikter hamnade bakom ekrarna som det ska vara istället för slagvikter.
Ska även lägga en beställning på följande
Under främre motorfäste
Undre mitten motorfäste
Övre främre motorfäste
Övre Inre motorfäste
Det undre vid Styrväxel vet jag inte redigt om jag byter. Få se.
Ska fundera lite på vad det blir för nya och vad i för material.
Är även på jakt efter ett par alu länkarmar så att man kan byta spindel när de går sönder och ha kvar ett par hårdare i subframen.
Letar febrilt efter en ny fungerande ABS box. Men folk har fel sort och på skroten så tror jag att de plockar de och ska ha hutlösa summor för de.
Så någon som har tips om var man kan hitta det jag söker får gärna skriva en rad.
Sen funderar jag på att bygga motor. Men mina kunskaper sviktar en hel del just där inom. Skulle vara guld om någon skulle vilja hjälpa en med det.
//Martin