2225
Sök

Hjälp med felkoder Volvo 740 - m50b25

12 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Hallå!
Har precis tagit felkoder på min Volvo 740-87 som vi har stoppat i bmws m50b25 vanos motor från 93 i. Har fått en ny felkod nu som heter "effektsteg cylinderbank 2" och en återkommande om "ventil kolkanister". Någon som kan tänkas ha en aning om vad dessa två är? smile har sökt omkring lite men hittar inget vettigt.

383 Inlägg
2 februari 2014
Cylinderbank 2 är cyl 4-6, effektsteg till vad? spolarna? lambdan? hur går bilen? Har du något nummer på felkoden?

12 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Stod bara
"101 effektsteg-
Cylinderbank 2-"

Den har gått oroligt på tomgång, dragit mkt oavsett hur jag har kört, dött när den varit kall. Men har senaste dagarna även stundtals gått slött, speciellt på låga varv och misstänt. Har dock idag fixat tomgångsmotorn och spjällägesgivaren (som varit en tidigare felkod tillsammans med lambdan). Har hittills gått mkt bättre, men har iofs inte hunnit kört så mkt. Men nu är det ju iaf cylinderbank som vi upptäckte idag + lamdan kvar som felkod.
Senast redigerat av rekanremula (2 februari 2014)

12 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
Har också gått upp för högt i temp två dagar i rad nu när jag har varit ute och lekt.

95 Inlägg
2 februari 2014
haft samma symptom på min 525a, kommer inte ihåg vilket typ av felkod jag hade men det visade sig vara ett litet motstånd i databoxen som hade gett sig, så den tände inte alltid på alla cylindrar.
jag skulle testa och flytta om tändspolarna sen kolla om felkoden hamnar på en annan bank. om det kanske är nån tändspolen som håller på och ge upp. eller testa med en annan box om du har möjligheten.

och kolk ventilen sitter vid insuget. är en liten rund sak med en slang i varje ende och en liten kontakt på. smile

383 Inlägg
2 februari 2014
Om 101: Amplifier 2 in DME Control Unit, är din felkod och om du inte kan byta effektsteget i boxen får du nog byta den.

Kolla så du inte har fått in vatten i boxen då detta är ett mycket vanligt fel på bmw tillverkade innan 1994.

http://www.pelicanparts.com/BMW/techart … Repair.htm

12 Inlägg
4 februari 2014
Trådstartare
Okej och exakt vad ska ventil kolkanistern göra? smile

Tack för svaren! Blir att se över tändspolar och box så får vi se hur felkoderna löser sig smile

Sök