Link73 skrev:
Hej,
Skulle behöva extraljus till en passat -06 och vill givetvis att det inte ska se fult ut och inte för mycket pengar.
Gärna blandat ljus dvs bred, lång
Har kollat rund på Led, Xenon och halogen men har inte bra koll på dessa alls
Finns kompletta kit med märket NBB som jag tydligen kan fästa i nummerplåten ?
Det du refererar till med din sista fråga är ett vanligt regskyltsfäste. Finns att köpa på så gott som alla ställen som säljer extraljus.
Mina förslag:
NBB Alpha 225:
+bra kvalité.
+når långt redan med 100 watt halogen, även dom med fjärrljusbild (bred).
+snygg design, passar bra på de flesta bilar.
-på dom med fjärrljusbild blir det en punkt i mitten med extra starkt ljus, kan vara jobbigt att ögonen dras dit.
-stor stöldrisk.
-dyra.
SIM:
+mjuk och fin ljusbild, särskilt på fjärrljusen (bred). Punktljusen har en stark kärna och inte mycket spilljus.
+billiga!
+ingen vill stjäla dom.
+går dom sönder så kan du köpa nya utan gå i konkurs.
-inte så värst exklusivt utseende.
-rostskyddet är dåligt, så när man skruvar ihop extraljusen är det lätt att skada det och därmed rostar dom lätt. Särskilt på saltade vägar.
Ett alternativ till SIM kan vara
Strands Ljusdal. Dom är ungefär likvärdiga, men Strands verkar ha bättre kvalité och aningen dyrare pris.
Xenon är att föredra, förslagsvis med 4300K eller 5000K som färgtemperatur. Ju högre färgtemperatur, desto blåare blir ljuset. Starkast ljus är 4300K, men ögat uppfattar oftast 5000K eller 6000K som starkare eftersom det är närmare dagsljusets våglängd.
35W xenon motsvarar ungefär 100 Watt halogen. På extraljus skulle jag rekommendera 70 Watt xenon med snabbstartande ballaster (ofta kallat speedstarter / fast bright / F7).
Både NBB och SIM finns att välja med xenon hos de flesta återförsäljare, men väljer du NBB med original xenon så blir prislappen ganska rejält justerad.
Finns en uppsjö med extraljus, men NBB och SIM är de jag har gillat mest.
OBS!På ljustesterna ovan så visar det gula fältet 0.25 Lux (motsvarar månsken). Det röda är 1 Lux eller mer. 1 Lux motsvarar ljuset som krävs för att läsa en tidning.