3862
Sök

Strömproblem med slutsteg

2 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
Ja, mitt första inlägg och tigger redan råd. Kan direkt säga att jag är amatör när det kommer till ljudbygge och för att få det ur vägen är steget ett JBL GTO-750 och basen en 12" JBL, som om det är av relevans, stått oanvända i ca 2 år.

Allt ska vara draget som det ska, det enda som saknas tack vare amatörmässig miss är REM-sladd, vilket ordnas inom helgen om detta löser sig, men problemen får mig att tro att det är något annat som spökar.
Har mätt strömstyrkan  och slutsteget tar emot ca 12V direkt från batteriet (Audi A6 C4 om det har någon relevans) men när jag mäter strömstyrkan som kommer ut genom högtalaruttagen får jag inte ut mer än kanske 0-9-1.5V och basen spelar inte över huvud taget.

Det som stör mig att denna setup har funkat alldeles utmärkt i min tidigare bil. Kan det vara så att batteriet har nog med juice för att skänka steget lite kraft men inte har nog med tryck för att faktiskt driva steget OCH basen? Batteriet har haft en historia av att laddas ut vid kallare väder. Är jag genomkorkad och är det ett uppenbart batteriproblem eller är det något annat som kan ha ställt till det?

Tack på förhand!

Slänger in en extrafråga för de insatta, vad är det för tum på högtalarna som sitter i hatthyllan på Audi A6 C4? De är riktigt kassa och vill gärna veta mått på utbyteshögtalare innan jag slaktar stackarna och sitter där med en schweizerost bakom ryggstödet.

406 Inlägg
7 februari 2014
saknar du rem-sladden mellan +12V och minus? Isåfall ganska enkelt för då startar inte steget överhuvudtaget!

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

2 Inlägg
7 februari 2014
Trådstartare
xc90 skrev:
saknar du rem-sladden mellan +12V och minus? Isåfall ganska enkelt för då startar inte steget överhuvudtaget!

Tack för tipset:D! Kommer att ordnas efter att dagens börda är bakom mig, återkommer med resultat.,

1 523 Inlägg
7 februari 2014
xc90 skrev:

remotekabeln ska sitta på +12V från stereon (oftast en blå kabel) till REM på steget!
INTE till minus!

403 Inlägg
7 februari 2014
Noiseprojekt skrev:
xc90 skrev:

remotekabeln ska sitta på +12V från stereon (oftast en blå kabel) till REM på steget!
INTE till minus!

Du har så rätt, men tror xc90 menade att remote-polen brukar sitta mellan plus och minus på steget.

406 Inlägg
7 februari 2014
Carl7 skrev:
Noiseprojekt skrev:
xc90 skrev:

INTE till minus!

Du har så rätt, men tror xc90 menade att remote-polen brukar sitta mellan plus och minus på steget.

KORREKT!!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25909/25909-ebc943b3eb4a0e000bbb0a3755d31b79_tn.jpg
Senast redigerat av xc90 (7 februari 2014)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Sök