3027
Sök

är det toppackningen som gått?

airbrush rookie
136 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
det är olja i kylarvattnet och ryker MKT vitt ur avgasröret vid körning, är det toppackningen eller kan det vara toppen som pajjat?
hur farligt är det att åka med det?

förut va jag schitzofren, men nu mår vi bra!
airbrush rookie.. (målat t.ex min avatar)

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
19 november 2006
Kan vara både toppen och toppackningen som är pajat. Hade kollat upp de snarast.
Senast redigerat av THEBADGUY (19 november 2006)

Allt för den där jävla hatten!

9 Inlägg
19 november 2006
Japp du skall inte köre med bilen utan kolla upp det snarast. Jag misstänker toppskada

Lycka till

airbrush rookie
136 Inlägg
19 november 2006
Trådstartare
tackar, men när jag startar den så går den bara på 3 burkar men sen efter man varvat den några ggr så hoppar den igång som den ska...  varför gör den så?

Cittramek
68 Inlägg
19 november 2006
Vet ej det sista du skrev. Men byt topppakning så ska du se att det blir bättre. Om inte toppen har pajat.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2006
Du ska inte köra med den för det är alu-topp på den och den korroderar och fan om den läcker...

845 Inlägg
19 november 2006
kolla upp. byt toppackning äre fortfarande illa så har toppen pajja.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2006
hoonken skrev:
kolla upp. byt toppackning äre fortfarande illa så har toppen pajja.

Ja eller så mäter man om oppen är skev innan man sätter ihop det igen...

64 Inlägg
19 november 2006
Jag har som tummregel att man aldrig ska axeptera att något bara ha gått sönder och byter det till nytt.
kolla upp varför den har gått sönder så det inte händer igen, men natuligtvis vissa saker är förslitnings vara.
Du ser om packningen är trasig och på vilket sätt den är trasig på.
Själv skulle jag passa på att slipa in ventilerna och byta ventiltätningarna när toppen ändå var lös.

mvh Fredrik

5 710 Inlägg
20 november 2006
adde_p skrev:
hur farligt är det att åka med det?

Jäääkligt farligt. Glykol i oljan förstör oljan egenskaper även i ganska liten mängd.
Dålig olja = motorn lever farligt.

MVH Jonas
..............

311 Inlägg
20 november 2006
Att den går på 3cyl vid start betyder troligen att det kommit in vatten i en av cylindrarna. När du sen fått igång bilen och varvar upp så förbränns vattnet.
Allvarligt, kör inte med bilen.

airbrush rookie
136 Inlägg
20 november 2006
Trådstartare
okej, tack grabbar.. hörde efter lite med några meckar, ingen vill typ ta imot den för det är tydligen svårt ?? att få det bra med just ford motorn eftersom det är dubbla överliggande kammar men jag vet inte riktigt.. annars gör jag det själv... vill inte lägga ut några större pengar eftersom det är min vinterbil för bara några tusenlappar :p varför packningen troligtvis gått är ju att jag kört den så jävla hårt, hur stor är chansen att toppen pajjat tror ni?
Senast redigerat av adde_p (20 november 2006)

5 710 Inlägg
21 november 2006
Aldig utfört jobbet på en Sierra men jag har svårt att tro att det skiljer sig nått vidare värst mot någon annan bil.
Köp dig en verkstadshandbok och gör jobbet själv smile

adde_p skrev:
okej, tack grabbar.. hörde efter lite med några meckar, ingen vill typ ta imot den för det är tydligen svårt ?? att få det bra med just ford motorn eftersom det är dubbla överliggande kammar men jag vet inte riktigt.. annars gör jag det själv... vill inte lägga ut några större pengar eftersom det är min vinterbil för bara några tusenlappar :p

adde_p skrev:
hur stor är chansen att toppen pajjat tror ni?

Svårt att säga men ju längre du kört med dålig packning ju större är risken.
Har den dessutom gått varm någon gång är risken ännu större.
Helt klart värt att kolla innan den sätt ihop igen iaf.

MVH Jonas
..............

311 Inlägg
21 november 2006
Inte svårare än nån annan bil att byta packning...
Det gäller bara att kolla toppen noggrannt innan man sätter tillbaks den.

airbrush rookie
136 Inlägg
21 november 2006
Trådstartare
kajc skrev:
Inte svårare än nån annan bil att byta packning...
Det gäller bara att kolla toppen noggrannt innan man sätter tillbaks den.

men nu är det såhär på nåt mystiskt sätt att ingen vill ta imot den, det skulle kosta runt 10 000 för dem att laga och många säger att dem inte klarar av det !?!?! vilket jag tycker låter jävligt fel!?
jag har kollat med saab, ford, och många av deras kontakter och alla säger samma sak, ingen vill åta sig jobbet för det är för komplicerat!?
men men väntar svar från en sissta snubbe , säger han också nej så gör jag skiten själv..

311 Inlägg
21 november 2006
Annars får du komma hit med den smile

Sök