3112
Sök

Bilen startar inte. Står bara och tuggar.

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#1
För två veckor sedan glömdes radion på och bilbatteriet blev helt urladdat. Bilen startades med hjälp av en snäll granne och startkablar. Sedan dess har bilen gått problemfritt cirka 30 mil. Igår morse stod bilen bara och tuggade när jag försökte starta den. Inatt har batteriet laddats men det verkar vara fulladdat. Bilbatteriet är köpt på Biltema och är bara ett år gammalt och den indikerar grönt (fulladdat). Vad tror ni att det kan vara för fel nu? När tändningen är påslagen lyser lampan med bilbatteri (generatorn laddar inte betyder det enligt instruktionsboken). Den kanske alltid lyser när tändningen är påslagen och slocknar när bilen startar?

18 Inlägg
8 februari 2014
#2
Precis som du sa så lyser batterilampan när man slår på tändningen för att sedan slockna när bilen startats OM generatorn laddar som den ska!
Vet inte ifall det är samma för dig, men våran vectra b slutade starta förut och bara tuggade på starten utan att tända till, då var det vevaxelgivaren som var trasig. Har bilen haft lite vandrande tomgång när den gick? Vad är det för bil?

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#3
Det är en Volvo 745:a. Tomgången har varit bra och bilen har inte gått dåligt innan. Hmm, vevaxelgivare... är det lätt att byta i så fall?

18 Inlägg
8 februari 2014
#4
Den sitter på blocket och på en 745 kan det inte ta så lång tid att byta. Men det kan även vara soppapumpen, surrar den när du vrider på tändningen? Enklast är det ifall en vrider på tändningen och en lyssnar bak vid tanken. Sen kan du även kolla gnistan, har den ingen gnista kan det vara vevaxelgivaren, ifall den har gnista så är det förmodligen tändningsrelaterat. Jag vet inte riktigt ifall vevaxelgivare styr pumpen också, men det första du borde göra är att kolla ifall pumpen går, bränsle kommer fram samt att den har gnista.

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#5
Okej, en del att kolla upp! Synd att man har så dålig koll på bilar bara. Kolen i generatorn, skulle det kunna vara de som spökar? Googlar runt en massa nu... Ska jag satsa på ett nytt laddningsrelä från Biltema för det verkar vara lätt att byta själv?
Senast redigerat av vanilj10 (8 februari 2014)

18 Inlägg
8 februari 2014
#6
Nej ifall batteriet är laddat så ska den starta oavsett hur kolen i generatorn är iom att generatorn bara laddar när bilen är igång, däremot skulle bilen dö efter ett tag ifall kolen är dåliga, dvs att generatorn inte laddar då strömmen i batteriet skulle ta slut och därmed finns det ingen ström till allt som motorn behöver ström till.

21 761 Inlägg
8 februari 2014
#7
Om startmotorn orkar stå och tugga ett längre tag på en sån bil så är det knappast batteriet som bråkar, däremot om startmotorn går ganska segt fastän motorn är hyfsat varm så bör man kolla upp. Jag håller med ovanstående, det ska rimligtvis inte vara batteriet och eftersom att startmotorn tuggar en massa så finns egentligen ingen anledning att börja misstänka generatorn heller. smile

Gnista och bränsle är väl nästa steg att kolla upp.
Senast redigerat av Drönirettab (8 februari 2014)

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#8
Okej, jag avvaktar laddningsregulatorn. Hur kollar jag om det är gnista?

1 562 Inlägg
8 februari 2014
#9
vanilj10 skrev:
Okej, jag avvaktar laddningsregulatorn. Hur kollar jag om det är gnista?

Ta ett tändstift lägg det mot jord med en tändkabel ansluten, se om du får gnista när du kör på startmotorn. Du har väl bensin i bilen?
Senast redigerat av mange_240 (8 februari 2014)

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#10
Soppa finns! Då skruvar jag loss ett av tändstiften och kollar mot karossen. Läser att det finns ngt som heter hallgivare. Är det i stället för vevaxelgivare?

1 562 Inlägg
8 februari 2014
#11
vanilj10 skrev:
Soppa finns! Då skruvar jag loss ett av tändstiften och kollar mot karossen. Läser att det finns ngt som heter hallgivare. Är det i stället för vevaxelgivare?

Ja eller mot motorn där de finns jord blir bra. Ja de har ungefär samma funktion har du en äldre än 88b har du hallgivare i fördelaren, och 88b och framåt har en vevaxelgivare. Hörs det om Bränslepumparna startar?

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#12
Jag lyssnade i skuffen under golvet vid bensintanken men jag kunde inte höra något ljud alls där. Det är en 92:a årsmodell. Jag har lagt ut en bild på laddningsregulatorn och kolen ser nötta ut men det är säkert inte det som är felet. Tändstiftet får jag inte veck idag för har ingen nyckel som passar...
Är det reläet eller bränslepumpen som har lämnat in? Hur skulle ni gå tillväga nu? Har gnistan med tändstiften något att göra med ljudet som jag skulle lyssna efter eller är det olika saker?
Senast redigerat av vanilj10 (8 februari 2014)

1 562 Inlägg
8 februari 2014
#13
vanilj10 skrev:
Jag lyssnade i skuffen under golvet vid bensintanken men jag kunde inte höra något ljud alls där. Det är en 92:a årsmodell. Jag har lagt ut en bild på laddningsregulatorn och kolen ser nötta ut men det är säkert inte det som är felet. Tändstiftet får jag inte veck idag för har ingen nyckel som passar...
Är det reläet eller bränslepumpen som har lämnat in? Hur skulle ni gå tillväga nu? Har gnistan med tändstiften något att göra med ljudet som jag skulle lyssna efter eller är det olika saker?

De kan ha ett samband så kolla gnistan först.

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#14
OK, jag köper en tändstiftsnyckel imorgon. Om vi föregår scenariot att det inte är någon gnista, hur ska jag gå tillväga då? Känns som att jag kan testa och köpa hur mycket som helst utan att veta om det blir rätt. Kan det vara tändstiften som är dåliga? De har suttit ett bra tag skulle jag tro. Mer än ett år och kanske närmare två år. Bilen verkar pigg och kry och motorn (eller startmotorn kanske det heter) snurrar/morrar fint men utan att den hoppar igång.
Senast redigerat av vanilj10 (8 februari 2014)

1 562 Inlägg
8 februari 2014
#15
vanilj10 skrev:
OK, jag köper en tändstiftsnyckel imorgon. Om vi föregår scenariot att det inte är någon gnista, hur ska jag gå tillväga då? Känns som att jag kan testa och köpa hur mycket som helst utan att veta om det blir rätt.

Du kan testa och se om du får ut några felkoder, sök lite så finner du hur man gör. helt riktigt, felsök innan du byter något.

2 848 Inlägg
8 februari 2014
#16
Prova med lite startgas och spruta in lite i insuget, tänder den till lite då så har du gnista och felet ligger på bränslesidan.

Är den däremot lika död med startgas så finns ingen tändning

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#17
OK, startgas alltså! Får se vad jag får tag i smile

2 848 Inlägg
8 februari 2014
#18
Kom att tänka på en sak till nu!

Har du kollat så kamremmen är hel? Enkelt att kolla den för att va säker

102 Inlägg
8 februari 2014
Trådstartare
#19
Oj, kamremmen! Men kan den bara tacka för sig över en natt när bilen står stilla?

2 848 Inlägg
8 februari 2014
#20
nja, kan och kan.... inget är ju omöjligt, kanske gick sönder just då du skulle starta, muphys lag du vet...

Värt att kolla iallafall för att utesluta det


Sök