3863
Sök

Olika kvalité på bensin från mackarna?

Of World
3 369 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
Halloj! åkte igår med båda mina bilar en enkelresa på ca 30mil hade tankat här i stan på ST1 väl framme och gjorde vårt sen när vi skulle hemåt vart vi illa tvungna att tanka igen

denna gång på en mack som heter 1-2-3 och deras miljöbränse dvs "Miles" bensin

2 minuter senare (medans Audin tankades) tänder motorlampan sig på japanen..går lite ojämt men rättar till sig ändå, stänger av den och väntar

då var audin tanka .. startar och låter den stå på medans vi kollar olja osv på Nissanen allt är frid o fröjd på den punkten samt alla slangar kollade inget konstigt

startar bilen och motorlampan lyser såklart fortfarande

plötsligt dör Audin?!? Vafaan tänkte vi.. aja startar den (lite svårt startad men det gick) hör o häppna ... motorlampan lyser på den ochså?!?! samt att den började knacka lite konstigt?! vafaan..   stänger av gör samma procedur som på nissanen kollar olja samt slangar och lite allmänt.. inget konstigt?!

startar och åker ca 10mil (nästa mack) då var de en shell mack.. tankade i V-power i båda

Audin var på Reserv så de va ju bra.. tankade i V-power fulltank lät den stå på tomgång stängde av

väntade ca 10min startar igen.. går som ny!??! ingen motorlampa heller?

men däremot nissanen.. den tankade med V-power med men den slocknade inte lampan på men det låter inget konstigt och går som vanligt.

Varför blev de så? är de så jäkla dålig bensin hos vissa? efter felsökning på Audin (har till gång till Audi dator) så visade den nåt med bränslet men det var en "tillfällig" felkod

Funderar på att ta kontakt med macken och fråga vad  "miles" har för tillsatser

Dom gör ju reklam för att man kommer längre med samma mängd bränsle som vanlig BF95..

Edit: kan finnas stavfel och dålig orduppbyggnad
Senast redigerat av opel_vectra_gts (9 februari 2014)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

6 631 Inlägg
9 februari 2014
Kan det vara så att du tankade E10 i bilarna?

De/Dem

5 198 Inlägg
9 februari 2014
Malheus skrev:
Kan det vara så att du tankade E10 i bilarna?

Var finns E10 ?

Of World
3 369 Inlägg
9 februari 2014
Trådstartare
Ingen aning vad det är för bränlse de där den heter bara "Miles"

http://www.vibilagare.se/nyheter/statoi … nal-bensin

fast det var en obemanat 1-2-3 mack men antar det är "under" statoil?

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

1 948 Inlägg
10 februari 2014
JA, bränslet skiljer sig en del mellan mackarna. NEJ jag tror verligen inte att det var bränslets fel OM du möjligtvis inte mappat dina bilar så hårt på 98oktan så dom inte klarar lägre, även om du skulle gjort det så tycker jag det också verkar otroligt.

MEN det kan ju faktiskt vara så att det blivit något strul på mackan? Kanske råkat fylla på med lite diesel i bensintanken så du åkt på en diesel/bensin blandning. Inte första gången det skulle ha hänt, hände här i krokarna för några år sen, slutade med många utbytta motorer smile

Of World
3 369 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
JA, bränslet skiljer sig en del mellan mackarna. NEJ jag tror verligen inte att det var bränslets fel OM du möjligtvis inte mappat dina bilar så hårt på 98oktan så dom inte klarar lägre, även om du skulle gjort det så tycker jag det också verkar otroligt.

MEN det kan ju faktiskt vara så att det blivit något strul på mackan? Kanske råkat fylla på med lite diesel i bensintanken så du åkt på en diesel/bensin blandning. Inte första gången det skulle ha hänt, hände här i krokarna för några år sen, slutade med många utbytta motorer smile

det var bensin som tankades iallafall. grönt handtag samt "Miles" med stora bokstäver tongue

men vidare till felsökning kopplad upp datorn och fick felkod på katalysator  bank1 men den skramlar inte ellernåt ser hel ut .

raderade iallafall felkoden och lampan slocknade och har inte kommit tbx. hoppas jag aldrig ser den mer tongue

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

1 948 Inlägg
10 februari 2014
opel_vectra_gts skrev:
baltis skrev:

det var bensin som tankades iallafall. grönt handtag samt "Miles" med stora bokstäver tongue

men vidare till felsökning kopplad upp datorn och fick felkod på katalysator  bank1 men den skramlar inte ellernåt ser hel ut .

raderade iallafall felkoden och lampan slocknade och har inte kommit tbx. hoppas jag aldrig ser den mer tongue

Jag menade inte att du tankat fel utan att tankbilschauffören tankat fel när han fyllde på på macken.

Of World
3 369 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
baltis skrev:
opel_vectra_gts skrev:
baltis skrev:

Jag menade inte att du tankat fel utan att tankbilschauffören tankat fel när han fyllde på på macken.

Ah! jag fattade inte de tongue sry

Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17

27 Inlägg
13 februari 2014
Låter väldigt skumt!
det enda jag vet är att mackarna kan vara dåliga med att ge bensin, t.ex att om man tankar 1 liter så kanske man bara får 0.85 liter, det blir ju ganska stor skillnad om man tankar mycket!
men det får man ju inte direkt reda på.. smile
men som tur är så ändrar ju personalen på mackarna det direkt..

192 Inlägg
13 februari 2014
E85 gissar jag på.. En bil som är mappad efter bensin går dåligt på "ren" E85. Du kan köra bilen men den är svårstartad som kall och går dåligt när du kör den.
Jag har erfarenhet av både bilägare som tankat fel och tankbilsförare som fyllt på i fel tank.. smile
Det är lätt att testa om det är e85 i tanken. Luktar det speciellt från avgaserna? Luktar det sprit i påfyllningsröret?
Töm ur 0,5 liter ur tanken och blanda ut med 0,25 liter vatten så ser man om det blir rosa och man kan även se vilken blandning det är (e85,e75,e10 etc).

Sök