VinylHar ett lacksläpp på den ena galvade plåten som sitter över B-stolpen från utsidan. Har kikat lite tidigare på att byta ut dessa till nya i kolfiber men har gärna velat se hur det skulle se ut på plats. Så tog mig tid att klä den ena med kolfiber-vinyl igår kväll.
Själva folieringen är i själva verket ganska enkel om man ser till att ta fram stora förrådet med tålamod innan man drar igång. Först ut är att släppa på den lilla plastbit som täcker skruvarna till plåten jag ska klä. Enklast är att ta en platt skruvmejsel och försiktigt, med båda dörrarna öppna, bända ut den nedre kanten tills den släpper. Var bara noggrann med att inte råka följa med när den släpper och bryta sönder de två klackarna som håller den i den övre kanten.
Sedan sitter det två torx som bara är att skruva ur
------------------------------------------
Nu är plåten bara inskjuten i överkant, så lyft ut den lite ner till och dra nedåt så släpper den.
Dags att tvätta av plåten och då brukar jag använda en bomullsduk och t-röd för att bli av med smuts och fett på samma gång. Se även till att göra rent baksidan, vi kommer att vika in folien där för att den bättre ska sitta på plats sedan, samt att under själva folieringen så är det bra om man kan hålla i plåten överallt...
Nu är det dags att måtta upp en lämplig storlek på vinylen, se till att vinylen räcker upp på sidorna och runt kanten till insidan. Det gör att man dels har lite material att dra i utan att försämra fästförmågan på den yta som kommer att synas samt att vinylen fäster in på baksidan och då lättare kommer att hålla sig snygg.
Se till att plåten är helt ren, dra sedan av foliens skyddspapp. Jag valde att lägga folien med klistret uppåt för att enkelt kunna lägga ner plåten med en bra riktning. När jag bestämt hur den ska läggas på börjar jag med att lyfta upp vinylen närmast mig och dra handen in och längs med plåten. Då slipper jag luftbubblor som annars lätt uppkommer om jag istället lagt vinylen ovan på plåten.
Nu kan man försiktigt vika in ena sidan för att bara skydda den, för att nu ta tag och börja bearbeta andra sidan.
Jag börjar på mitten eftersom plåten är lite böjd, då har jag utrymme åt båda hållen på slutet att justera och värma för att få det snyggt och jämt.
Se till att ha ca. en centimeter över som ligger vikt in på baksidan så kommer vinylen att sitta kvar bra även genom biltvätten
Bästa verktyget att värma med för min vinyl är en hårtork, ger lagom mycket värme och luft över en större yta. Då sträcker filmen ut sig jämnare över ett större område när man drar i den.
Repetera proceduren på andra sidan, kan vara till hjälp att värma vinylen lite som att den enklare ska släppa från den provisoriska placeringen från början.
När båda långsidorna är på plats kan man försiktigt skära bort överflödig vinyl och vika in kortsidorna.
I mitt fall valde jag att lägga vinylen även över där skruvarna ska in igen, värm till vinylen är riktigt mjuk och pressa ner den i alla skrymslen så kommer den att klistra fast där (om din vinyl håller måttet!).
Så hur ser det då ut när den sitter på plats? Jag tycker att det är rätt snyggt, än bättre om bilen får sig en vit foliering fram över, men cool-fibern är där för att stanna.