9 februari 2014
Trådstartare
Hej.
Nu:Glömde byta glykolen innan vintern kom och bilen frös. Rullade ner den i värmegarage för att tina. Fick stå i inne 2-dagar för att hinna tina. Startade på en gång efter detta men gick upp i temp snabbt.
Historia: För 2 månader sedan hade bilen svårt att gå upp i temp och låg mellan det blåa och rakt upp. Kom bara lite värme från framrutan också (man fick max ha 1 på fläkten) För en månad sedan så pressade vi på bilen rätt bra för att få upp tempen och då gick tempen upp i rätt läge och efter detta så hade vi inget problem med tempmätaren något mer men värme i kupen kom inte.
Nu: Efter bilen hade tinat gick den upp fort i rätt temp på bara tomgång. Tog en liten tur och kom ungeför 200meter innan jag märkte att tempmätaren börja gå över det normala. Stängde av den och efter ungefär 5 sek hörde ja att den började koka men inge allvarligt. Det var ett rejält tryck i expansionskärlet (öppnade bara lite och fick mej en skvätt i plytet) Väntade 15 min innan jag körde hem den direkt till garaget. Kände också en liten svag smak av glykol i avgaserna
Efter detta bytes vattenpump, termostat och termostathus och den började ryka vitt (tjock rök) efter detta. Röken kommer efter någon minuts tomgångskörning. Ställde den i en uppförsbacke för att lufta endå och tror den började koka då med då det börja bubbla ur expansionskärlet (kan vara avgaser) men hördes inget inne i bil. Temp mätaren visade ok. Stängde av och slutade efter någon sekund. Värmen i kupèn finns fortfarande inte. Samt som den nedre slangen till kylaren inte blir varm men den övre blir.
Topplockspackningen är förmodlingen skrot men tycker att vattnet borde pumpas runt endå. Vad mer skulle det kunna vara? Igen satta vattenkanalen? sprucken topp?
Sen undrar ja om hur svårt det är att byta topppackning, det svåra är egentligen hur ja gör för att ställa ventilerna, och det med vanosen. Det kanske inte ens behövs ? Alla svar är jag tacksam för
// Daniel