3797
Sök

Köpråd 740 (dyrast att reparera?)

5 700 Inlägg
15 februari 2014
#21
Att kopplingen tar högt upp och att det är svårt att få i växlar brukar ofta betyda att det är dags för lamellbyte.

Urtampningslagret gör inte att kopplingen tar högt upp utan gör endast så att det låter illa när man har motorn igång med kopplingen intryckt.

Hur långt har den gått?


Motorn tycker jag låter precis som en B230F med höfläkt brukar låta.

Hur står vattentempmätaren? Normal arbetstemperatur är när nålen är mitt på mätaren.

Att det luktar bränt inne i kupén kan vara ifall bilen inte är körd på länge, brukar då lukta lite bränt ett tag från eventuell smuts som samlats på värmepaketet när värmepaketet blivit varmt.
Hur luktar det? Luktar det bränd elektronik?


1 562 Inlägg
15 februari 2014
#22
Du har nog hydraulisk koppling på denna, så renovera slav och ev huvudcylindern, lufta sedan kan du ha bra koppling med lite tur. Motorn låter helt normalt. Kolla dock upp vad som luktar bränt.
Senast redigerat av mange_240 (15 februari 2014)

62 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#23
Börjar med och renovera och lufta så får vi se
Hur renoverar man dom eller menar du och byta till nytt?

Bilen har gått strax 29k mil hoppas jag, byte av hastighetsmätaren på Bilia1998, men kollar jag enligt alla besiktningspapper bör den ligga där.

Mätarna är ju ganska döda, glappar så väldigt i tändningslåset, men om jag kan tro på mätaren så ligger han faktiskt på mitten, viftar väldigt när han är igång, som termostaten får duttar med vatten, men vatten är det i han.
Dels luktar det när kylan är på och då lutar det bränt från motorrummet typ och med värmen på luktar det som om det ska börja brinna snart.

5 700 Inlägg
15 februari 2014
#24
29k mil var ju inte så mycket, lamellen bör ju vara fräsch såvida det inte är slirat väldigt mycket på kopplingen. En lamell som är normalt svenssonkörd brukar hålla runt 40k mil.
Får hoppas det bara är slavcylindern eller huvudcylindern till kopplingen som kärvar. Slavcylindern sitter utanpå växellådan så den är väldigt lätt att komma åt jämför med många nyare bilar där slavcylindern sitter innanför sprängkåpan.

Ok. Ja glappande mätare är ganska vanligt, men verkar ju vara normaltemp iaf.

Som sagt så kan det lukta bränt vid fullvärme om man inte haft igång full värme på ett tag. Brukar lukta som att bilen min ska till att börja brinna upp varje höst då jag drar på full värme efter att ha haft värmen avstängd under sommaren.
Däremot att det luktar bränt innan du får någon värme i kupén tyder på att lukten kommer från något annat än värmepaketet.


pim_pim
15 februari 2014
#25
Gör ett kopplings"test" så brukar man kunna märka det. smile

62 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#26
pim_pim skrev:
Gör ett kopplings"test" så brukar man kunna märka det. smile

typ såhär

-""Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.

pim_pim
15 februari 2014
#27
TeXasWestern221 skrev:
pim_pim skrev:
Gör ett kopplings"test" så brukar man kunna märka det. smile

typ såhär

-""Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.

Ja typ sådär låter bra.

Jag brukar lägga mig i låg hastighet på en hög växel o sen "sparke" kopplingen.

62 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#28
pim_pim skrev:
TeXasWestern221 skrev:
pim_pim skrev:
Gör ett kopplings"test" så brukar man kunna märka det. smile

typ såhär

-""Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.

Ja typ sådär låter bra.

Jag brukar lägga mig i låg hastighet på en hög växel o sen "sparke" kopplingen.

sparke?
trycka ner snabbt och släpp?

pim_pim
15 februari 2014
#29
TeXasWestern221 skrev:
pim_pim skrev:
TeXasWestern221 skrev:

typ såhär

-""Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.

Ja typ sådär låter bra.

Jag brukar lägga mig i låg hastighet på en hög växel o sen "sparke" kopplingen.

sparke?
trycka ner snabbt och släpp?

Jaa, eller det räcker med att du "duttar" till på kopplingen samtidigt som du håller dina 60 km/h eller nått.

5 700 Inlägg
15 februari 2014
#30
TeXasWestern221 skrev:
pim_pim skrev:
TeXasWestern221 skrev:
typ såhär

-""Hur testar jag om kopplingen är bra?
Testa kopplingen på bilen kan du göra enkelt med att trycka ner kopplingen,
starta bilen och lägga i 3an's växel t.ex. (du står bara stilla dvs).
sedan släpper du bara upp kopplingen rappt. och då ska bilen dö helt och hållet.
Om den inte gör det så betyder det att kopplingen börjar bli eller är sliten.
Testa också om kopplingspedalen glappar, dvs. så att kopplingen inte tar så långt ner hela tiden.
Då behöver man fixa kopplingscylindern.
Märks också ganska fort när man sätter foten på pedalen genom att den åker ner en bit utan att man ens trycker på den med foten direkt.

Ja typ sådär låter bra.

Jag brukar lägga mig i låg hastighet på en hög växel o sen "sparke" kopplingen.

sparke?
trycka ner snabbt och släpp?

Stampa koppling är nog vanligare att kalla det.
En klassiker när man ska sladda och har för lite motor, hålla full gas och trycka ner kopplingen och släppa upp den snabbt, dvs stampa på kopplingspedalen.
Funkar även bra för att testa lamellen, slirar lamellen istället för däcken så är det dags för lamellbyte tongue

Edit: Eller om lamellen är riktigt sliten som på en polares W123, när man släpper upp kopplingen efter växling så slirar lamellen några sekunder till. Perfekt bil att supa i då det alltid blir mjuka växlingar.
Senast redigerat av simlar (15 februari 2014)


62 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#31
simlar skrev:
TeXasWestern221 skrev:
pim_pim skrev:

Ja typ sådär låter bra.

Jag brukar lägga mig i låg hastighet på en hög växel o sen "sparke" kopplingen.

sparke?
trycka ner snabbt och släpp?

Stampa koppling är nog vanligare att kalla det.
En klassiker när man ska sladda och har för lite motor, hålla full gas och trycka ner kopplingen och släppa upp den snabbt, dvs stampa på kopplingspedalen.
Funkar även bra för att testa lamellen, slirar lamellen istället för däcken så är det dags för lamellbyte tongue

Edit: Eller om lamellen är riktigt sliten som på en polares W123, när man släpper upp kopplingen efter växling så slirar lamellen några sekunder till. Perfekt bil att supa i då det alltid blir mjuka växlingar.

Jaså dåså då fattar jag exakt smile
W123:en, bra försäljningsargument till någon nybörjare som verkligen inte kan växla mjuk tongue

1 562 Inlägg
16 februari 2014
#32
TeXasWestern221 skrev:
Börjar med och renovera och lufta så får vi se
Hur renoverar man dom eller menar du och byta till nytt?

Bilen har gått strax 29k mil hoppas jag, byte av hastighetsmätaren på Bilia1998, men kollar jag enligt alla besiktningspapper bör den ligga där.

Mätarna är ju ganska döda, glappar så väldigt i tändningslåset, men om jag kan tro på mätaren så ligger han faktiskt på mitten, viftar väldigt när han är igång, som termostaten får duttar med vatten, men vatten är det i han.
Dels luktar det när kylan är på och då lutar det bränt från motorrummet typ och med värmen på luktar det som om det ska börja brinna snart.

Du byter tätningarna i Huvud och slavcylindern till kopplingen. Om du nu har hydraulisk koppling, har då de både på min 89, 90 och 97a.

62 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#33
Nu har jag testat kopplingen och lamellera verkar det inte vara någon fara med, utan det blir till att renovera huvud-och slavcylindern, hur det nu ska gå. Har endast en garagedomkraft och och inget garage tongue
Och det med värmefläkten är som bortblåst, satte värmen på max, lät den stå en stund och nu luktar det gott och värmer bra smile

• Kan man beställa ny nyckel till bilen?
Eftersom det bara räcker att vicka lite för att få igång fläkt och radio så är det som nyckel är för nersliten.

1 562 Inlägg
16 februari 2014
#34
TeXasWestern221 skrev:
Nu har jag testat kopplingen och lamellera verkar det inte vara någon fara med, utan det blir till att renovera huvud-och slavcylindern, hur det nu ska gå. Har endast en garagedomkraft och och inget garage tongue
Och det med värmefläkten är som bortblåst, satte värmen på max, lät den stå en stund och nu luktar det gott och värmer bra smile

• Kan man beställa ny nyckel till bilen?
Eftersom det bara räcker att vicka lite för att få igång fläkt och radio så är det som nyckel är för nersliten.

Tror nästan du kommer åt slavcylindern uppifrån, börja med den vet jag för den är enklast att komma åt. Kan vara bökigt att lufta kopplingen på dessa, jag rekomenderar att du sätter tryckluft på bromsvätskebehållaren så går det väldigt smidigt. Ja har du koden kan du väl beställa en ny på volvo, annars är det nog en kopia som gäller.
Senast redigerat av mange_240 (16 februari 2014)

62 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#35
mange_240 skrev:
TeXasWestern221 skrev:
Nu har jag testat kopplingen och lamellera verkar det inte vara någon fara med, utan det blir till att renovera huvud-och slavcylindern, hur det nu ska gå. Har endast en garagedomkraft och och inget garage tongue
Och det med värmefläkten är som bortblåst, satte värmen på max, lät den stå en stund och nu luktar det gott och värmer bra smile

• Kan man beställa ny nyckel till bilen?
Eftersom det bara räcker att vicka lite för att få igång fläkt och radio så är det som nyckel är för nersliten.

Tror nästan du kommer åt slavcylindern uppifrån, börja med den vet jag för den är enklast att komma åt. Kan vara bökigt att lufta kopplingen på dessa, jag rekomenderar att du sätter tryckluft på bromsvätskebehållaren så går det väldigt smidigt. Ja har du koden kan du väl beställa en ny på volvo, annars är det nog en kopia som gäller.

Känner att jag måste se detta framför mig först innan jag ska förstå. Är helt grön som sagt smile Återkommer...

1 562 Inlägg
16 februari 2014
#36
TeXasWestern221 skrev:
mange_240 skrev:
TeXasWestern221 skrev:
Nu har jag testat kopplingen och lamellera verkar det inte vara någon fara med, utan det blir till att renovera huvud-och slavcylindern, hur det nu ska gå. Har endast en garagedomkraft och och inget garage tongue
Och det med värmefläkten är som bortblåst, satte värmen på max, lät den stå en stund och nu luktar det gott och värmer bra smile

• Kan man beställa ny nyckel till bilen?
Eftersom det bara räcker att vicka lite för att få igång fläkt och radio så är det som nyckel är för nersliten.

Tror nästan du kommer åt slavcylindern uppifrån, börja med den vet jag för den är enklast att komma åt. Kan vara bökigt att lufta kopplingen på dessa, jag rekomenderar att du sätter tryckluft på bromsvätskebehållaren så går det väldigt smidigt. Ja har du koden kan du väl beställa en ny på volvo, annars är det nog en kopia som gäller.

Känner att jag måste se detta framför mig först innan jag ska förstå. Är helt grön som sagt smile Återkommer...

Är ganska enkelt men en låsringstång kan vara bra att ha, när du ska ha tillbaks slavcylindern i lådan, går säkert med mejslar och tålamod också.

62 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#37
mange_240 skrev:
TeXasWestern221 skrev:
mange_240 skrev:

Tror nästan du kommer åt slavcylindern uppifrån, börja med den vet jag för den är enklast att komma åt. Kan vara bökigt att lufta kopplingen på dessa, jag rekomenderar att du sätter tryckluft på bromsvätskebehållaren så går det väldigt smidigt. Ja har du koden kan du väl beställa en ny på volvo, annars är det nog en kopia som gäller.

Känner att jag måste se detta framför mig först innan jag ska förstå. Är helt grön som sagt smile Återkommer...

Är ganska enkelt men en låsringstång kan vara bra att ha, när du ska ha tillbaks slavcylindern i lådan, går säkert med mejslar och tålamod också.

Tålamod har jag inte men en låsringstång har jag smile
Blir till att bunkra upp bilen i morn
Länk till de tätningar jag behöver? smile

1 562 Inlägg
16 februari 2014
#38
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 23a27242sv

Ska väl vara denna, kan funka med att bara ta isär och putsa upp loppet med stålull, samt smörja tätningarna med gummifett, vaselin fungerar utmärkt. I mitt fotoalbum kan du se hur du luftar enklast.
Senast redigerat av mange_240 (16 februari 2014)

62 Inlägg
16 februari 2014
Trådstartare
#39
mange_240 skrev:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/drivlina/hjalpcylinder/repsats-hjalpcylinder-ps123a27242sv

Ska väl vara denna, kan funka med att bara ta isär och putsa upp loppet med stålull, samt smörja tätningarna med gummifett, vaselin fungerar utmärkt. I mitt fotoalbum kan du se hur du luftar enklast.

Tackar så väldigt

Du vet inte vad det är som gäller om jag ska montera dragkrok, tänkte denna:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=26987833

Är det bara och montera, åka in och besiktiga den?

1 562 Inlägg
16 februari 2014
#40
TeXasWestern221 skrev:
mange_240 skrev:
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar/drivlina/hjalpcylinder/repsats-hjalpcylinder-ps123a27242sv

Ska väl vara denna, kan funka med att bara ta isär och putsa upp loppet med stålull, samt smörja tätningarna med gummifett, vaselin fungerar utmärkt. I mitt fotoalbum kan du se hur du luftar enklast.

Tackar så väldigt

Du vet inte vad det är som gäller om jag ska montera dragkrok, tänkte denna:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=26987833

Är det bara och montera, åka in och besiktiga den?

Ja de ska väl vara så, montera och göra en regbesiktning, tror jag har en på en bil dock är den väl översnöad nu men ändå.


Sök