3633
Sök

Köpråd 740 (dyrast att reparera?)

62 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#1
Letat efter 740 ett tag som jag vill ha som "läroprojekt" då jag är helt grön
och möjligtvis hittat en nu för billig peng
Men vad är det som kan dra mest iväg i $ i värsta fall?
Skulle väl vart intressant och klyva motor såsett men...
Vet att en cylinder hade dåligt komp eller ostämd ventil sa hon
Och så det vanliga med inner tak, tankmätare, lambdasond och sånt
men det gör väl inte så mycket för då blir det mer och greja med...

Tacksam för svar ikväll


VOLVO 744-883 GL
1989
Troligen B230A

Något att tänka på, just med den modellen?
Senast redigerat av TeXasWestern221 (10 februari 2014)

5 700 Inlägg
10 februari 2014
#3
B230F måste det vara, finns inga -89or med förgasare utan alla från -89 och nyare har elektronisk insprutning pga katalysatorkravet.

Dyraste felen:
1. Motorras
2. Växellåda och bakaxelras
3. Trasig styrbox till sprutet
Men det är ändå inga dyra grejjer. En fräsch motor får man för runt 1000-1500kr, en låda i fungerande skick får man för runt 500-1000kr, en bakaxel för runt 500-1000kr och styrbox för runt 500kr.

Ostämd ventil? Felaktigt ventilspel eller?
Kan ju vara så att ett schims eller kamnock nötts ner, men ytterst ovanligt att endast ett schims eller kamnock skulle vara nernött så det är mest troligt blåst toppackning eller kolv/kolvringar/vevstake eller vevlager som gett upp på den cylindern.

Något att tänka på. Nja är ju en 740 med beprövad teknik, vanligaste problemet är trasig tankmätare. Annars så det vanliga man alltid får kolla oavsett bil, rost, bussningar, leder, däck, service-historik, växlarna går i lätt och den inte hackar, vibrerar och så vid normal körning.
Senast redigerat av simlar (10 februari 2014)


Bakhjulsdriven
339 Inlägg
10 februari 2014
#4
-883 betyder B230F & M47 (insprutningsmotor & manuell 5 växlad låda).
Lambdasond kan vara ganska dyrt om du ska köpa original på Volvo. Tror Biltema har billigare alternativ.
Innertaket kan du fixa själv för ett par hundralappar och lite slöjdkunskaper.
Tankmätare brukar vara armaturen som rostar. Har du tur behöver du bara dra ny jord till förpump & nivågivare.
Kan även vara mätaren i kombiinstrumentet. Kolla på skroten efter nytt.
Måste du lyfta på toppen går ju några tusenlappar på riktplaning, sotningssats, ny olja & filter etc.

Gör man sakerna själv på bilen blir det aldrig så farligt dyrt enligt mej. Finns en uppsjö av nya & beg delar till bra priser.
Volvo 740 är ett bra objekt för att börja skruva själv.


62 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#5
Tackar så väldigt för svar
nu är han beställd och imorgon är jag Volvo ägare cool
Senast redigerat av TeXasWestern221 (10 februari 2014)

6 738 Inlägg
10 februari 2014
#6
gör man allt själv så kan inget bli så värst dyrt att reparera på en såndär gamel helig maskin wink lämnar man in den så kan det bli dyrt

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 283 Inlägg
10 februari 2014
#7
TeXasWestern221 skrev:
Tackar så väldigt för svar
nu är han beställd och imorgon är jag Volvo ägare cool

Vart beställer man en Volvo 740 nu för tiden? big_smile


62 Inlägg
10 februari 2014
Trådstartare
#8
Jadu, blocket vettu tongue

Nu som nybörjare är det väl inte mycket man vet hur man ska ta sig till väga
Haynes bok tänkte jag börja med att köpa, men har hört att den egentligen inte innehåller så mycket, men en bra början kanske
Sen finns väl "Volvos gröna orginalhandböcker" och få tag i och där står väl allt mellan himlen och jord, dock ganska dyra sammanlagt, eller auto infos - allt om Volvon.
Finns det noobfrågeformulering om just Volvo här på garaget?

4 670 Inlägg
11 februari 2014
#9
Skulle tro att 740 är bland det vanligaste här på garaget och vissa andra forum så söker du bara på goggle om nått specifikt fel lär du hitta info om det wink


1 562 Inlägg
11 februari 2014
#10
Det absolut dyraste och mest tidsödande är helt klart karosseriarbeten, även om du gör allt själv kräver det dyr utrustning för bra resultat. Så hoppas att den du "beställt" är rätt rostfri och rak i plåten.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
11 februari 2014
#11
mange_240 skrev:
Det absolut dyraste och mest tidsödande är helt klart karosseriarbeten, även om du gör allt själv kräver det dyr utrustning för bra resultat. Så hoppas att den du "beställt" är rätt rostfri och rak i plåten.

rätt universalt att kaross jobb är tråkiga och drar iväg pengar.

fast jag måste säga att jag gör hellre ordning på 10st 740 så dom blir raka i plåten och rostfria och målar än en valfri 60tals jänk..för det finns inte ens en micromillimeter som är rak på dom =/

Kör fort så hinner inget hända...

62 Inlägg
11 februari 2014
Trådstartare
#12
En liten snabbfråga innan jag åker
om det nu är B230F - M47 hur ställer sig den mot de andra motorerna, billigast i drickat har jag hört, lika lätt och meka elektronisk insprut som förgasare?
dessutom skrev hon att det var förgasare på den, så där kanske man kan pruta ner den för felaktig information...

Var försäkrar ni billigast 740?
Länsförsäkringar skulle ha 4009kr för trafikförsäkring, tycker det låter mycket. Kolla för skoj skull på brorsan 1994 5109kr är dom helt dumma i huvudet, bilen kostar ju knappt i närheten.
Född 1992, körkort sen dan jag fyllde 18år & 2 dagar om dom räknar efter det, haft tre bilar sen jag var 16 men dom har stått på farsgubben, för denna Volvon ville dom ha 1869kr för samma sak om den stod på honom, så det blir ju helt annat.
Senast redigerat av TeXasWestern221 (11 februari 2014)

1 562 Inlägg
11 februari 2014
#13
Det är ju helt klart mer avancerat än förgasare då du får problem. Men brukar vara driftsäkra och lättmekade motorer jämfört med jämnåriga bilar. Pruta tycker jag man ska göra beroende på tillgång och efterfrågan, dessa finns det ju gott om så vill hon bli av med den får hon nog räkna med prut.

på compricer.se kan du jämföra försäkringar, premien brukar ju sättas individuellt, beroende på om du har mer saker försäkrade i samma bolag.

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
11 februari 2014
#14
TeXasWestern221 skrev:
En liten snabbfråga innan jag åker
om det nu är B230F - M47 hur ställer sig den mot de andra motorerna, billigast i drickat har jag hört, lika lätt och meka elektronisk insprut som förgasare?
dessutom skrev hon att det var förgasare på den, så där kanske man kan pruta ner den för felaktig information...

Var försäkrar ni billigast 740?
Länsförsäkringar skulle ha 4009kr för trafikförsäkring, tycker det låter mycket. Kolla för skoj skull på brorsan 1994 5109kr är dom helt dumma i huvudet, bilen kostar ju knappt i närheten.
Född 1992, körkort sen dan jag fyllde 18år & 2 dagar om dom räknar efter det, haft tre bilar sen jag var 16 men dom har stått på farsgubben, för denna Volvon ville dom ha 1869kr för samma sak om den stod på honom, så det blir ju helt annat.

låter lite väl dyrt..kolla runt ordenkligt.. fast 341kr är inte jätte farligt varje månad..

eftersom odsen att bilen är inblandad i en olycka är övervägande stor.
eftersom du har bilmodell och ålder mot dig....

betalar nog 321kr i trafik för min 740turbo men då är jag 35

fast våran Arosa ger vi 200kr
våran pegga på tanten som haft körkort i 3år ger 240kr helfärsäkring.

så man ska tänka efter innan man köper bilar.
är rätt stor skillnad mellan modellerna.

Kör fort så hinner inget hända...

____________________________________
1 340 Inlägg
11 februari 2014
#15
TeXasWestern221 skrev:
är dom helt dumma i huvudet, bilen kostar ju knappt i närheten.

Grejen med den försäkringen är inte att ersätta din bil, utan att ersätta alla skador på andras egendom som du kommer att orsaka då du är ung och dum och inte kan köra ordentligt smile (ta det inte personligt, alla ungdomar räknas så tongue)

Bor du hemma så är det helt okey att bil och försäkring står på föräldrarna

B230F är en bra motor smile
Senast redigerat av RightFront (11 februari 2014)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

pim_pim
11 februari 2014
#16
Hmm, låter ju onekligen "dyrt" för en trafikförsäkring på en 740..

Jag är också född 92, haft diverse 7/900 turbo,gl mm. Brukar ge runt 160kr/månaden för en trafikförsäkring hos LF.
Men det finns ju lite grejer som spelar in också, var man bort och så..

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
11 februari 2014
#17
pim_pim skrev:
Hmm, låter ju onekligen "dyrt" för en trafikförsäkring på en 740..

Jag är också född 92, haft diverse 7/900 turbo,gl mm. Brukar ge runt 160kr/månaden för en trafikförsäkring hos LF.
Men det finns ju lite grejer som spelar in också, var man bort och så..

problemet är att dom skiter ju i om det är en 740Gl på 112hk eller en värsting bmw eller nått utan dom har sina grafer att stirra sig blinda på..min 740turbo hade dom noll koll på försäkringsbolaget frågade om det var en turbo..
självklart fick dom det galanta svaret att jag inte hade en aning..

märkt oxå att det är STOR skillnad beronde på vart man bor

Kör fort så hinner inget hända...

62 Inlägg
13 februari 2014
Trådstartare
#18
Äntligen Volvo ägare, som jag har letat efter ett sådant här praktexemplar som läromeckarbil
Fick passa med på kameran medans hon var fin, annars extremt matt, ordentligt med rubbing till sommaren smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198515/198515-18b4e1f7f452aefbd871279299951265.jpg

Har lite frågor såhär andre dan:
•Blir dessa väldigt varma fort (1000 m) eller har det vanliga felet med trasig vattenpump inträffat tro?
(Van vid slödiesel, de har väl en lägre "värmeutveckling", längre tid och komma upp i kokpunkt såtosäg)
•Tändningslåset glappar väldigt, mekaniskt eller elektroniskt fel?
Glappar till största del mellan om radion och fläkten ska funka eller inte, alla mätare är döda utom klockan förstås..., men ibland kan alla vifta och se ut och funka om man går på stundens situation, nyckel som kommer i rätt läge eller elektroniskt glapp tro?

Dessa är mina stora frågor just nu, kommer väl mer, och alla små saker får jag väl hitta fram till själv.

btw
tack för alla de snabba svaren, ni putta mig över verzasca dammen  tongue
ang. försäkringen är lika bra och sätta den på farsan, bor ju ändå hemma så försäkringskassan kan egentligen inte säga något, tror jag, sparar ju ca 2500:-
Peace out
Senast redigerat av TeXasWestern221 (13 februari 2014)

____________________________________
1 340 Inlägg
13 februari 2014
#19
B230 går upp i värme väldigt snabbt smile
Aldrig varit med om ett glappande tändningslås

ett tips är att ta bort dörrskydden/dörrstopparna, brukar börja rosta där

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

62 Inlägg
15 februari 2014
Trådstartare
#20
Två nya frågor nu
• Kopplingen tar väldigt högt, låter och tar i när man står stilla och växlar, speciellt backen
Kan det räcka med att byta urtrampningslager eller måste jag plocka ner allt och riva isär och sätt in såna lameller?
http://www.garaget.org/video/143013

• Säljaren snacka ju nåt om dåliga ventiler eller dålig komp i cylindern, men jag kan inte märka något när jag kör, går väldigt bra, svarar vid gaspådrag, kan inte höra något speciellt. Dock var grenrörspackningen sönder när jag köpte den, lät väldigt illa och så, men byte den och nu låter den hur fint som helst. Men kan någon höra något som inte låter bra?
Blir som sagt väldigt varm, tänker om den håller på och skära sig eller något. Luktar också bränt inne i kupen men det kanske är fläkten som är slut
http://www.garaget.org/video/143014


Sök